Cykla lite i Europa - Nybörjare

Hej!

Har fått upp ett ganska bra cykelflås nu när man cyklat till o från jobbet i ett par månader pga Coronakrisen.
Jag har på senaste tiden börjat bli riktigt nyfiken på att ta en U sväng i Europa med cykeln, nu till sommaren.

Jag är helt nybörjare på detta. Men kan tänka mig sova ute i ett litet tält då och då, det har jag gjort lite förr. Men har tänkt att jag ska lägga in lite hotel/hostel boende längs vägen endå kanske varannan var tredje dag eller så.
Tänkte ta en boende paus i typ Barcelona, eller kanske lite mer söder om Barcelona. Dvs stanna en vecka eller två.

Mina cyklar är inte high-tec, en gammal renoverad militärcykel (med big apple däck) som förvisso är stabil och rullar väldigt bra men är väldigt tung och en kina MTB som är rätt kass. Så jag antar att jag skulle behöva köpa någon annan begagnad cykel som är OK för långa cykelfärder. Jag är beredd att lägga några tusenlappar, behöver inte ha värsta kolfibercykeln eller så.

Det jag skulle behöva från er proffs är väl helt enkelt allmäna tips, och gärna några bra router jag kan följa. Hur många mil kan man ta sig på en dag om man cyklar på i "normal" takt. Jag kommer inte vilja pressa eller stressa, men inte söla heller.
Vad att tänka på. Vad att ha med. Osv etc.

Bifogar bild på den ungefärliga routen jag vill ta (dock inte över vattnet som det råkade bli där). Så dvs ca 400-450 mil, från Danmark.
(Tänkte ta tåg/buss/båt dit och starta där).

Tack på förhand :)
 

Bilagor

  • Cykeltur.jpg
    Cykeltur.jpg
    78.1 KB · Visningar: 637
Och du tror inte att det blir rätt mycket längre i verkligheten än när du drar raka linjer i kartprogrammet? Lägg på hundra mil eller nåt så kommer du nog närmare verkligheten. Det är hursomhelst rätt långt för nån som inte verkar så jätteerfaren.

Jag har kört 14 mil per dag som längst med bikepackning och cyclocrossdäck, och då håller jag inte semesterfart utan runt (15-40 km/h. Lätt att överanstränga knän och arsle tycker jag så jag skulle inte börja med att köra fler hundra mil på ett bräde.

Köp så lätt och bra hoj du har råd med på blocket eller nåt. Man behöver inget märkvärdigt. Delar går att byta ut.
 
Och du tror inte att det blir rätt mycket längre i verkligheten än när du drar raka linjer i kartprogrammet? Lägg på hundra mil eller nåt så kommer du nog närmare verkligheten. Det är hursomhelst rätt långt för nån som inte verkar så jätteerfaren.

Jag har kört 14 mil per dag som längst med bikepackning och cyclocrossdäck, och då håller jag inte semesterfart utan runt (15-40 km/h. Lätt att överanstränga knän och arsle tycker jag så jag skulle inte börja med att köra fler hundra mil på ett bräde.

Köp så lätt och bra hoj du har råd med på blocket eller nåt. Man behöver inget märkvärdigt. Delar går att byta ut.

Klart jag förstår att det blir längre i verkligheten... kom igen.
Men ok vi säger 500 mil då istället för 450 som jag skrev så du blir nöjd.

Nu framgick det kanske inte tydligt nog i texten, men jag ska alltså ta in på hotel/boende ibland, och känner jag mig för "överansträngd" kommer jag Givetvis vila upp mig. Inget konstigt.
Att stanna ett par dagar här eller där är något jag tänkt göra även utan att jag är utsliten.
Vill utforska vissa områden lite mer.

Jag är i väldigt bra fysisk form (även sedan innan jag började cykla), så jag tror det tar ett tag innan jag slår i taket rent prestationsmässigt.
Jag har heller ingen form av gamla skador eller så som riskerar blomma upp.
Och som sagt så är jag inte ute efter att ta ut mig totalt. Jag ska ta det i den takt som känns bra.

Men ok, så lätt cykel som det går är ditt tips. Ska se vad jag kan hitta.
Lär väl behöva en lista över lite reservdelar också, typ slang, däck, lagning, verktyg osv.
 
Man ska ju förstås vara optimist så länge det går, men tror du verkligen Europas gränser är öppna "nu till sommaren"?
 
Håll drömmen vid liv

Hej Alexander,
jag cyklade från Lund till Barcelona 1994. Det blev totalt 2400 km. På den tiden tog jag färjan från Malmö till Dragör och vidare genom Danmark till Rödby. Från Puttgarden blev det i princip en rak linje till Metz i Frankrike. Därefter följde jag Rhone-dalen nästan ända ner till Medelhavet. Svänge av i höjd med Avignon mot Nimes och Montpellier. En mäktig känsla att stå på stranden till Medelhavet och veta att man cyklat tvärs igenom hela Europa. Fortsatte sedan längs kusten via Perpignan och Girona till Badalona där jag besökte några vänner.

Jag har en underbensprotes och det var min första långtur på cykel. Resan tog 19 dagar men då blev det bara äta, cykla och sova. Tog en vilodag i tältet på campingen i Nancy.

Det är en fördel att följa floder om man vill slippa alltför kuperad terräng. Se till att smörja in dig ordentligt med solskyddskräm. Läpparna är utsatta av både sol och fartvind. En liten spegel kan vara bra för inspektion av de nedre regionerna och om man får något i ögat.
Vill du vara lite mer förberedd kan det vara bra att ta med extra ekrar, ekerspännare, extra slang/ar, pump, däckavtagare och beroende på om du har snabbspännare för hjul och sadelstolpe eller ej, nödvändiga verktyg samt extra bromsbelägg. Allt går naturligtvis att köpa på färden men det är tråkigt att stå halvvägs uppför ett berg eller på vischan när cykeln fallerar. Otroligt nog fick jag ingen punktering och klarade mig med samma bromsbelägg hela resan. Hemfärden gick med tåg.

Prova gärna all utrustning innan. Det vill säga slå upp tält, testa gaskök (tycker det är mest praktiskt, notera dock att det finns två standarder för anslutning. Jag har en primusbrännare och tog med mig gasbehållare från Sverige men Dechatlon och välsorterade bensinstationer brukar ha båda varianterna) och cykeln.

Ju mer förberedelser desto mer "bekväm" blir resan men egentligen handlar det om inställning. Är du beredd att ta lite omak kan du ge dig iväg utan några större förberedelser.

Lycka till och var inte rädd för att hålla drömmen vid liv oavsett vad andra säger. Det är DIN dröm och det är DU som kommer att cykla!
 
Hej,

Jag och min fru har gjort ett flertal turer i Europa och mellan alla länder du har med frånsett Schweiz.

Rutten du lagt blir 560mil om du kör "raka spåret" enligt google. För oss brukar man behöva slå på ca 20% då man snurrar lite i städer, tar andra vägar etc. Att använda google "vägbeskrivning" för cykel funkar bra till överskådlig planering.

Kan rekommendera att utgå från 10mil/dag + planerade vilodagar i städer/resmål, det går att cykla längre men ofta vill man stanna tidigare när man hittar en fin strand osv och sedan ta igen det senare. Blir det knas/skador etc kan man ta tåget (förutom i Sverige...) Delen av din rutt som korsar alperna har jag inte cyklat, spontant blir den nog väldigt jobbig och väldigt vacker. Planera den extra noga och med kortare etapper.

Som nämnts tidigare är det väldigt bra att följa floder, framförallt i bergkedjor (där det är möjligt). De har dessutom ofta fina gamla städer/vägar intill och mer sällan tråkiga motorvägar. Det finns även några Europaleder för cykel som vi följt bitvis när de passat oss.

Jag har föredragit att cykla på hösten när det fortfarande är varmt i Europa men mindre turism. Brukar även vara lättare med långledigt från jobbet.

En bra begagnad cykel av typen "hybrid/city utan dämpare" är nog att rekommendera för den budgeten och det kommer duga fint om du väljer noga. Det finns många trådar om det så sök gärna lite och ställ detaljfrågorna senare. Packar du lätt klarar man sig på bakväskor och en liten styrväska, vilket är lätt i Europa där det är nära till affärer etc. och man därför inte behöver lika rigoröst med reservdelar, proviant och vatten. Väskorna kostar en slant så tänk på det när du lägger budget för cykel.

Det går att cykla i gympadojor men det är skonsammare med riktiga cykelskor och ännu bättre med SPD. En kombipedal är nästan standard för långscykling. Jag har själv svårt att identifiera mig med cykelbyxor men de är nästan ett måste.

Vanliga misstag (varav jag gjort de flesta :)

För lite solkräm
Dåliga(tråkiga/jobbiga) vägval
Fel kunskap/verktyg för reparation
Missa förlänga reseförsäkringen (45dagar standard)
Fel storlek/inställning på cykel
Dåliga solbrillor, "snygga" ger vinddrag och svidande ögon, "snabba brillor" är sköna och hjälper dig med social distansering,
För liten skostorlek (fötterna sväller)
Slitna fälgar i kombination med fälgbroms = totalt haveri av hjul

Inget av ovan är dödligt men man svär en del, så det är roligare att undvika :)

Ska du cykla så långt och inte är van att meka själv kan du faktisk lämna in för service 2-3 gånger under turen. Vara bara noga med att smörja och rengöra löpande annars kan du lätt slita ut kedja och kassett eller sabba något lager.

Som läget ser ut nu skulle jag satsa på en tur i Sverige som genrep inför nästa år.
 
läste att många områden i tyskland nu har 14 dagars karantän för svenskar ;)....vore inte så kul att fastna där. och kommer man ens in i danmark? tveksamt gissar jag.

om man kör 560 mil i sverige - hur många varv kan det bli? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...