Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna?

Turpjäxor

Satsa på ett par turpjäxor De har rejäl gummisula och "pinnen"klarar promenader Skate och combipjäxor är hala som tusan och har en klen "pinne"som nöts ordentligt när man går på land Turpjäxor finns även vattentäta vilket jag tycker är ett måste vid blöt
is eller för att klara ett fotbad Jag har Rossignol bc x6 som jag är helnöjd med, vattentäta och går att forma efter foten med hårtork
 
Satsa på ett par turpjäxor De har rejäl gummisula och "pinnen"klarar promenader Skate och combipjäxor är hala som tusan och har en klen "pinne"som nöts ordentligt när man går på land Turpjäxor finns även vattentäta vilket jag tycker är ett måste vid blöt
is eller för att klara ett fotbad Jag har Rossignol bc x6 som jag är helnöjd med, vattentäta och går att forma efter foten med hårtork

Till mina alpina 1550 turpjäxor (som jag skrinnar med) har jag köpt en liten plastbit som skyddar "pinnen" vid promender - blir som en naturlig platt del av yttersulan. En orginaltillbehör anpassat till just min pjäxmodell. Nöjd med pjxorna för att skrinan så länge det är torrt - hade nog köpt modell 1600 med membran om jag köpt idag. Vet inte hur de är att skida med - men inget att flå i längdspåret med tror jag men troligen funkis på fjälltur.

/Patrik
 
Till mina alpina 1550 turpjäxor har jag köpt en liten plastbit som skyddar "pinnen" vid promender - blir som en naturlig platt del av yttersulan. En orginaltillbehör anpassat till just min pjäxmodell./Patrik

Var köpte du den plastbiten? Antar att den passar BC 1600 oxå(?).
 
Halkskyddet finns till de vanliga längdpjäxorna, t ex här
http://www.pikmakarn.com

Det använder jag ofta till längdpläxor, funkar väldigt bra på is och halka.
Håller bindningen fri från snö.
Men passar inte BC bindningar med 40mm pinne (de är ju å andra sidan inte lika hala.

Mina är betydligt mindre än pikmakarna - mina är cirka 5*3 cm och täcker i princip bara den fyrkantiga hålet kring pinnen framtill och har inga dubbar/halkskydd. Tror det var Alpina orginaltillbehör men återfinner det inte längre på webben - inte ens på alpinas egna hemsida. Minns inte heller var jag köpte.

/Patrik
 
Jag har ett par Madshus skatepjäxor och de har gångvänligare sula än t.ex Salomon. Jämfört med BC-pjäxor upplever jag sula och manschett som styvare. Glappet mellan häl och bindning är ca 10 mm när skridskon hänger i pjäxan.
 
Turpjäxor

Jag får citera mig själv

"Satsa på ett par turpjäxor De har rejäl gummisula och "pinnen"klarar promenader Skate och combipjäxor är hala som tusan och har en klen "pinne"som nöts ordentligt när man går på land Turpjäxor finns även vattentäta vilket jag tycker är ett måste vid blöt
is eller för att klara ett fotbad Jag har Rossignol bc x6 som jag är helnöjd med, vattentäta och går att forma efter foten med hårtork"
 
Drar upp en gammal tråd men undrar ni som åker med skatepjäxor - vilka skridskor och bindningar har ni?!
Jag har skatepjäxor Fischer rc3 och trodde dessa skulle passa rottefella nnn men nej nej. Min ”stång” i pjäxan är för kort. Så jag skulle behöva hjälp hur man ska hålla koll på vilka bindningar som passar vad 🙈
 
Har för mig att det fanns en översikt om de olika bindningsvarianterna på Pölders hemsida häromåret.

Till skate på skidor och Salomons nyare Prolinkbindning samt skatepjäxor rekommenderar Alewalds svart gummikudde som är lite mjukare än den röda som är att föredra på skridskor.

Om skatepjäxorna blir lite styva för klassisk skidåkning borde det kunna funka hyfsat med mjukare gummikudde.

Många som har skatepjäxor för skridsko promenerar med bottiner utanpå för att minska halkigheten och inte slita på skatepjäxornas sulor och metallpinne.

Om skridskon hänger lite under sulan beror dels på pjäxans form dels på gummikuddens stycket och på hur långa skridskorna är samt vikten och hur långt skridskon sticker ut bakom och framför bindningen/metallpinne i sulan. Jag föredrar att det inte glappar alls under skridskon pendelfas.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_20200226-075522.jpg
    Screenshot_20200226-075522.jpg
    28 KB · Visningar: 402
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard_wiberg_hotmail.com har ni samma problem? Långfärdskridsko 1
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
Stuvarn Stavar till långfärdskridsko? Långfärdskridsko 9
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...