Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud?

Har just börjat paddla kajak och var ute igår på första vinterpaddlingen på västkusten (ca 0-3 i luften, 5 grader i vattnet), och testade såklart utrustningen med ett litet bad i slutet av dagen.
Skulle behöva tips på handskar och skor - jag paddlade i ett par tunna neopren-fingerhandskar inuti överdragshandskar, det funkade toppen i luften men händerna blev isbitar direkt i vattnet. Tips på vad jag kan använda? Finns det ngn slags handskar m manschett som håller händerna torra eller är det bättre med riktigt tjocka neopren-tumvantar?

När det gäller fötterna så hade jag tunna neoprenskor utanpå torrdräkten som hade latexfotpåsar (tjock socka plus raggsocka inuti). Detta funkade bra när jag badade, visserligen en snabbis bara, men var väldigt kallt stundtals då jag paddlade. Kan det vara vits att använda fuktspärr innanför sockorna pga fotsvett eller är der snarare skodonen dom behöver bytas? Har spanat på stövlar av modellen NRS Boundary boot, men undrar hur mkt de hindrar en om man plurrar och behöver simma en bit?

Slutligen, på huvudet - är det neopren-balaklava som gäller eller?
 
Du kommer säkert att få lika olika förslag som du får svar på dina funderingar. Jag har paddlat året runt länge och har provat mkt olika. Just nu paddlar jag med neoprenpoogs som sitter fast på paddeln. Håller händerna varma väldigt länge även när det blir vått men kräver att du har ett par varma vanliga handskar att ta på så fort det blir rast. På fötterna har jag ullsockor inuti torrdräkten + ett par sockor utanpå och på det stövlar. På huvudet oftast en vanlig mössa fast om det är väldigt blåsigt och kallt har jag en tunn ull balaklava med en reeds balaklava utanpå. Nackdelen med det är att du stänger ute omvärlden men det blir varmt och skönt...
 
Prova med att lägga liggunderlagsmateral i botten på sittbrunnen som isolerar mot det kalla vattnet och inte för trångt runt fötter och tår kan du röra på fötterna håller du värmen bättre. Bra och tjockt kapell ger också bättre klimat i sittbrunnen. Vissa isolerar alla ytor i sittbrunnen med liggunderlag.

Ett antal olika tjocka och täta mössor är ett mkt bra knep för att slippa svettas eller frysa. Den mesta värmen lämnar kroppen från huvudet.

Att ha handskar som både funkar vid paddling och om du simmar är nog svårt. Jag inriktar mig på komfort när jag paddlar.

Thure
 
Kan rekommendera NRS toaster mitts tumvante. Riktigt varma och sköna, men inget för träpaddlar då vanten blir som sandpapper
 
Är NRS toaster mitts varma i vattnet oxå? Om man t ex plurrar i 4-gradigt vatten och behöver ligga i ett tag/simma en bit?
 
Du ska inte ligga ett tag i vattnet eller simma, hela den där "jag håller mig nära land" grejen är bullshit och ger falsk trygghet.
Om du inte klarar av att komma upp i kajaken hyfsat snabbt eller inte heller har paddel kompisar med som kan plocka upp dig snabbt, då har du inte att göra där ute.
Sen är majoriteten av neopren utrustning gjord för att vatten skall komma i och stanna där och värmas upp av kroppsvärmen. Det gäller även neopren handskar. Så kall blir det i alla fall, men inte initialt på ett livshotande nivå.
Att gå runt i riktigt kall vatten blir aldrig bekväm.
 
Jag håller med Detlev. Du skall inte ligga i och plaska. Upp igen så snabbt du kan och kan du inte det själv eller har med dig kamrater som kan ta upp dig skall du inte vara på sjön. Jag har ett par något äldre av den vante du nämner. Jag tycker att ett par riktigt tjocka poogisar är både varmare och bekvämare att använda men jag paddlar med euro-paddel och vet inte hur det är med "glasspinne"... Både poogisar och neoprenvantar håller dig anständigt varm så länge de och du är blöt men jag rekommenderar inget av dem under vatten en längre tid.
 
Är NRS toaster mitts varma i vattnet oxå? Om man t ex plurrar i 4-gradigt vatten och behöver ligga i ett tag/simma en bit?

Jag brukar inte bada med dem, men de är varmare än fingervantar iaf där inte värmen cirkulerar runt fingrarna. Poogisar är inget för mig heller och gillar inte att sitta fast på paddeln och speciellt inte på en grönlandspaddel där man förflyttar händerna mycket. Men gillar dem inget vidare på en plattpaddel heller. Vill va helt fri. trillar du i med poogisar så blir ju händerna nakna i vattnet när du släpper paddeln om du inte inte har nåt under. Och har du nåt under så försvinner ju själva idén med poogisar, så då tar jag hellre skalvantar.
 
Tack för bra råd, då ska jag öva lite mer med flottören i olika väder innan jag ger mig ut ensam på vintern. Har hittills varit ute med erfaren medpaddlare bara. Hur är det med stövlar typ NRS boundary boot, påverkar de rörligheten i vattnet nämnvärt (typ att det ”tar emot” när man tar simtag och de fylls med vatten, eller nåt sånt?
 
känner inte till den höga varianten, brukar ha ett par lägre stövlar bara och har inte märkt några direkta problem när jag testat att bada med den. Bara att lyfta på ben och fot när man satt sig för att hälla ut vattnet.
 
Det är ju ett tag sedan tråden var aktiv, men ändå.

Jag gör som Thure med liggunderlag och handskar. Jag paddlar med enkla mitts som alltid räckt för att hålla händerna varma. Ibland stoppar jag ett par neoprenhandskar innanför flytvästen ifall jag skulle bada utan paddeln. Om de åker på snabbt så får jag nåra minuter till med greppstyrka i händerna.

På huvudet så brukar jag om det är kallt o vått ha en Musto membran-skärmössa med öronlappar och hakband, det är varmt i alla väder, och om vattnet är oroligt så kan jag ha en neoprenhätta också med hakband på, så att hjärnan inte stannar av kylan om man välter.
 
Hej!
Jag har genom åren laborerat fram min setup för vinterpaddling (kajak) i svenska, kalla förhållanden. Såhär gör jag:

1. Torrdräkt (alltid)
2. Händer land: 1 uppsättning varma handskar för land endast, 1 uppsättning "smidiga"/tunna handskar för land endast, 1 uppsättning handsledsvärmare i ull för land endast (klockrent för arbeten i tältet där man vill ha god fingerprecision)
3. Händer vatten: Klä dig alltid för att klara av en självräddning utan att förlora händernas arbetsverkan NÄR/OM du har gjort en wet-exit. Jag kör så kallade "open mitts" i neoprene, som finns från tex. Palm. De är exemplariska på det sättet att de är tunna och smidiga och lätt kan vikas upp för att få maximal fingerprecision för ex kamera/däckslinor/äta/fästa kapell osv. samt de isolerar inte fingrarna utan håller en vantes funktion att fingrarna värmer varandra! Neoprene som material är mindre bra vad gäller vindexponering. Därför sätter du (för kalla och blåsiga förhållanden) en poogie av vindavvisande material - som dessutom kan vara isolerad av ev neoprene eller fleece eller motsvarade - på paddeln och har dina open mitts inuti poogien. På det sättet är du varmt, funktionellt och säkerhetsmässigt väl klädd om händerna för såval "torr paddling" OCH om du har badat. Det går alltså att klä sig väl för båda ändamålen.
4. Fötter under paddling. Eftersom jag har torrdräkter med integrerad vattentät strumpa klär jag mig alltid med en tjock (Aclima hot wool) ull-socka ihop med ullunderstället innanför torrdräkten, därefter en tjockare neoprenestövel (medelhög stövel) från märket Ursuit - som jag labbat fram är den bästa i mitt tycke). Utöver detta klär jag alltid sittbrunnen i en formutskuren cellplast-liggunderlag - som dessutom fungerar som ett extra liggunderlag i tältet, bra att dra upp glas- och kolfiber kajaker på land på (om det ex är stenigt och halvsnällt underlag), också ypperlig att sitta på under fikapausen på land.
4. Huvudet: Uppsättning ull-mössor av olika sorter samt en buff av ull som ihop med en kajakhjälm kan kombineras på massvis bra sätt. Kajakhjälmar är såklart främst avsedda för paddling i vitvattenmiljöer och där risk för klippkontakt finns, men de har dessutom en grym funktion i att vara helt vatten och vind-avvisande, så ihop med varma ullmössor är det tiptop. Neoprene-balaclavas fyller endast syfte om du ska ligga o rolla i kalla vatten där det ej heller blåser så mycket. Man hör kasst och så fort neoprenen är blöt och det blåser >5 m/s blir du kall. Jag använder dem mycket sällan. Alternativ till ullmössa och hjälm är en ullmössa och någon form av vindavvisande skal-mössa utanpå.
5. Thermos med något varmt att dricka / hälla på frusna händer eller frusen neoprene ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
kmj75 Noen som har erfart SIPRE Millennium Kayak? Paddling allmänt 0
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...