Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat".

Egentligen har detta inte med vandring att göra, utan med generell diskussion/fråga kring torkade frukt, bär, etc som man hittar i butikerna.

Sen några månader tillbaka har jag köpt torkad ananas, papaya, kokos, mango etc, till musli och alt. godis till ungarna. Dessa har socker i sig och inte "hemmatork". Men det ska jag inte prata om, utan endast den typen av "torkad" frukt med socker.

Det som har förbryllat mig sen jag köpte dessa är att dem ser så homogena ut i köttet, ingen färgändring, inga fibrer, inget.. förutom att formen inte är fyrkantig. När jag av en slump råkade hitta torkade jordgubbar i en butik och så köpte jag på mig, några jordgubbar, kiwi, mangoskivor och papayaskivor, för att kika på dem närmare hemma (oftast har jag torkade frukter i små kuber, dess är lite svårare att dissekera)

När jag kom hem och dissekerade jag jordgubben, mangon, ananasen och papayan, så såg dem likadan ut i köttet. Transparant och samma konsistens. Förutom kiwin... den ser äkta men ändå mer eller mindre samma textur som de övriga.

Jag har ekologisk torkad mango hemma som snack för ungarna, men dem ser mer torkad ut.

Så min fråga är, är detta en annan typ av industriell torkprocess eller är det någon form av "formgjutning" för att efterlikna frukten, m.a.o fusk?

En anm. jordgubben har "frö" på utsidan... men ingen som helst texture eller färgförändring på insidan

Från vänster:Kiwi, jordgubb, mango, papaya
 

Bilagor

  • IMG_2205.jpg
    IMG_2205.jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,002
  • IMG_2211.jpg
    IMG_2211.jpg
    34.4 KB · Visningar: 974
  • IMG_2212.jpg
    IMG_2212.jpg
    30.5 KB · Visningar: 1,005
  • IMG_2213.jpg
    IMG_2213.jpg
    37.2 KB · Visningar: 985
  • IMG_2214.jpg
    IMG_2214.jpg
    38.6 KB · Visningar: 959
Senast ändrad:
Det beror nog på den höga sockerhalten. Vet inte hur de gör, men det är väl inte säkert att frukten torkats rå heller, eller rättare, det är inte troligt. Ponera att man kokar en stark sockerlag, ploppar ner fina jordgubbar i den heta lagen och låter dem ligga och dra i sig länge och väl och sedan torkar jordgubbarna. Ungefär så gissar jag att det går till.

Sen har de säkert nån process, säkert inkluderande fiffiga e-nummer, som gör att bären ser så perfekta ut.

Bara gissningar...
 
Aprikoser ser rätt riktiga ut men är som tur var urkärnade, torkad frukt måste bli skrynklig då skalet är i storlek för en våt frukt och tar man bort kärnan och 70% av vätskan borde resultatet bli som ett russin.
Men Karavanmat är klok mat.

go tur
 
Titta på jordgubben... den ser väl inte äkta ut trots "sockerlag". Den ser helt homogen ut i "köttet"... inga färgändring, ingen luftspalt.. som jordgubbar har i mitten.
 
Nä, det ser ut som godis alltihopa, inte frukt och bär. Kanske har de kokat en sockerstinn massa och sedan gjutit den i en form. Inte vet jag.

Har du kollat på "innehållsförteckningen"? Det kanske är färg- och smakämnen och en massa annat guck i också. Typ en äkta jordgubbe per kilo. Skulle inte förvåna mig, så mycket bluff som det är med mat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
jessie torkad frukt Friluftsmat 2
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
sofiah torkad Quorn? Friluftsmat 8
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
Lennyosd Torkad köttfärs Friluftsmat 30
pajaro Torkad mat? Friluftsmat 29
hannulan Näringsinnehåll i torkad mat Friluftsmat 2
millimeter Torkad svamp Friluftsmat 40
Humran Utvärdering av torkad mat Friluftsmat 0
peter1959 Torkad kycklingfilebitar ? Friluftsmat 18
mipert Torkad maskrosrot kostar 560 kronor / kg Friluftsmat 4
päeng torkad renbog Friluftsmat 6
Kamvandrare me´skavssår Recept på suovas - rökt, saltad renstek...och torkad Friluftsmat 0
Linda D Blötläggning av torkad mat Friluftsmat 6
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
Boel Olin Torkad quorn i bitar? Friluftsmat 10
Mi Torkad mat på postorder Friluftsmat 0
PaulPersson Förvaring av torkad mat under vandringen Friluftsmat 6
T.Setterborg "torkad" mat...? Friluftsmat 15
puttepatrik77 torkad mat, Friluftsmat 11
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
lejon Efterlysning-recept på torkad köttfärs! Friluftsmat 7
-Patric- torkad kölling Friluftsmat 7
humbug Fett i torkad mat? Friluftsmat 7
O torkad fisk Friluftsmat 3
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
Jätte Micke Torkad mat, hur? :-) Friluftsmat 27
pebu Receptförslag torkad mat Friluftsmat 5
29351 Frukt/svamptork Friluftsmat 4
brigas OBH:s frukt och bär-tork. Friluftsmat 1
cim95pt4 Frukt och svamptork Friluftsmat 25
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...