• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Göra ren cykelkedja, stadscykel.

Har varit lite elak mot min cykel och inte gjort ren kedjan sen inköp. Ser väldigt kletig och svart ut. Skummat igenom div sidor och försökt bli klok på hur man säkrast får bott gammal olja och smuts utan att göra skada på omgivande delar. Precis fått ett slitet vevarmslager (har jag för mig det hette) bytt och villl ogärna förorsaka det någon större skada.

Läst allt ifrån diskmedel och vatten till avfettningsmedel som man har till bilen. Har en superavfettning i källaren som är rätt stark. Samtidigt har jag läst varningar om att avfettningsmedel kan bli kvar och göra så nytt oljelager inte ligger kvar. Sen ska man väl akta kullager och sånt kring vevhuset.

Finns väl säkert special medel för just cyklar men det lär väl kosta en slant :)

Diskmedel kanske funkar bra?
 
Det bästa sättet att göra rent en kedja är att ta bort den (kedjebrytare och sen nita om alltså, alternativt byta till snabblås) så man kommer åt att borsta ordentligt.

Sen oljar man om den genom att "koka" den i olja (oljan ska inte koka, men värmas så den tränger in).

Annars är det bara hårt arbete med tandborste som gäller typ... Det finns såna här kedjerengörare som man hänger på och vevar runt kedjan genom, men de fungerar inget bra om kedjan är rejält skitig.

Sen är ju en ny kedja inte så där jättedyr, så det kanske många gånger är enklare att köpa en ny kedja.
 
Jag hade nog föredragit att ta bort kedjan helt, fast frågan är om inte det varit bättre om jag köpt en ny. Är det någon universalmodell qv kedjor ute på marknaden eller är det olika beroende på cykel, tum, osv? Vad kostar en hållbar kedja egentligen, jag menar så man inte köper en som går av efter 10 km...

Går det att fästa/ta bort en kedja utan kedjeavtagare? Med "vanliga" verktyg tänkte jag... eller en sån kanske inte är så himla dyr?
 
Toppen, tack så mycket!

Är bara en kugg på bakhjulet, inkapslad växel i navet. Om det var det du tänkte på med kedjebredd.

Skummade igenom några kataloger från Biltema och Jula bl.a. Tror någon sålde en rostfri variant. Så jag antar en sådan för kring 130 kr är bättre än en för 30-40.

Jag tror inte att de bytt kedja på verkstaden. Så måste varit en bra kedja som suttit på från början. Är väl om kuggar och sånt tagit stryk. Ramen har ju klarat sig från rost hitills. Har ju hört om skräck exempel på cyklar som rostar efter ett år knappt.

Nu är jag förvisso inte ute när det är halt och moddigt så vad vet jag. Så länge den rullar är jag nöjd.

Ska det bli mer motion så får jag nog investera i en långfärdscykel istället.
 
Alla kedjor utom de allra enklaste för enpetare och liknande sitter ihop med snabblänkar numera. Det följer med när man köper kedja. Nitarna är gjorda så de blir som svampar när man trycker ut dem. De ska inte återanvändas.

Eftersom det låter som du haft cykeln ett tag tycker jag också du ska sätta på en ny kedja.

Men annars håller jag också med andra. Ta av kedjan (om du hittar snabblänken - kan vara svårt när den är så skitig). Fetta av med något nedbrytbart avfettningsmedel, finns citrusbaserade. Skölj sedan ordentligt med vatten. Häng på tork. Sätt på kedjan. Olja - en droppe på varje "rulle", inte spray som bara hamnar där den inte ska vara. Veva runt lite. Lämna cykeln ett par timmar eller över natten. Veva runt lite igen. Torka av kedjan med en torr trasa - ordentligt.

Det bästa tips jag fått är att torka av kedjan med en trasa efter varje tur. I ditt fall kanske lite då och då är lämligare, beroende på hur mycket du cyklar. Det går fort och skiten byggs inte upp utan kedjan håller sig ren. Olja pressas ut ur lagren när man cyklar. Vägdamm och metallpartiklar från slitningen av kedan fastnar i oljan och den blir i princip belagd med slippasta. Ren och torr kedja är bra.
 
Är det inte en speciell cykel med samlarvärde så är det lika bra att köpa ny kedja, det finns moderna rostfria kedjor som inte kräver underhåll.
Troligtvis så är kedjan sliten och då brukar man passa på att byta bakdrevet samtidigt.

men för att svara på din fråga om rengöring så använder jag diesel, det rengör, får bort olja samt ger en skyddande hinna.
smörjer gör du sedan med en tunn standardolja och sedan med kedjeolja(klisterolja) för att kapsla in smörningen.
att enbart använda kedjeolja ger ingen smörjning för den är för tjock för att komma imellan länkarna
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...