Kiteing med blades?

Jag har tänkt prova på kiteing nu under vårvintern men undrar om det är någon som har kitat med blades? Hur är det? Dåligt?bra?svårt? etc??

Nån som har erfarenhet?
 
Jag ser i din profil att du bor i Umeå. Om du vill prova på kite - börja gärna på snö. Klart enklare att kajta med skidor/snowboard på snö, än med blades på snöfri mark.

(Det kanske är snökite du ska pröva på, men undrar om du kan fortsätta med landkite på sommaren?)

[Ändrat av Anders M 2007-02-19 kl 18:47]
 
snökite

Anders M; sa:
Jag ser i din profil att du bor i Umeå. Om du vill prova på kite - börja gärna på snö. Klart enklare att kajta med skidor/snowboard på snö, än med blades på snöfri mark.

(Det kanske är snökite du ska pröva på, men undrar om du kan fortsätta med landkite på sommaren?)

[Ändrat av Anders M 2007-02-19 kl 18:47]

Nej, jag tänkte på snowblades. (typ miniskidor)
Ger det dålig fart/kontroll? Jag läste på den första länken och då var dom lite skeptiska om det är lite mer snö..?
 
Übercarving?

Jag har aldrig kitat, men jag undrar om inte den kraftiga skärningen på blades gör det onödigt svårt? Att Kita borde vara ungefär som att åka på skrå och när man skråar är det helt klart bättre med ett par mindre skurna skidor, t.ex. är Mina Gotama mycket skönare på skrå än mina bobtails.
 
OK, snö alltså.

Jag har kajtat en hel del med Rossignol Free Trek Venture som är en slags snowblades för skidalpinism. Jag beskrev dessa skidor i denna tråd. Det funkar bra att kajta med dem, men det är enklare att kajta med lite längre skidor då man får mer framåt-bakåt-stabilitet. Längre skidor ger också mer bärighet i djup snö, men är det hård snö funkar det utmärkt med kortskidor.

Det funkar bra med carving och kite. Man måste ju inte åka i en rak linje. Man kan ju carva istället i sköna svängar. Det är många som kajtar med snowboard (= carving) och det funkar bra.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...