Vilken pulka ska jag välja?

Hej thureb!

Barnskidorna sitter längst ut vid sidorna och är bara ca 3 cm höga, detta för att minska risken att pulkan välter vid sidolut. Den passar alltså inte att köra i djupa maskingjorda spår men det gör inte så mycket för en hund föredrar att gå/springa vid sidan om sådana spår.

Bromsen är den bakre bygeln som sitter ledad fäst i "handtaget". I bygeln är fäst en stång som går genom ett fäste längst på pulkan och som jag kan köra ner i snön. När bromsen inte används hålls den uppe av en gummistramare. Jag satte bromsstången på höger sida för att få bra plats för tolklinan som löper genom handtaget och bromsbygeln. Jag har sett att vid hård bromsning kan pulkan ibland styra till höger men det är inte ett så stort problem att jag brytt mig om att flytta bromsstången.

Tolklinan är fäst längst fram i pulkan genom en gummilina för att få maximal ryckutjämning.

Jag hittar inte var jag köpte plastskivan. Sök på "teflon plast skivor" så kommer det fram många leverantörer. Det går säker lika bra med annan plast också, ex.vis pp, huvudsaken är att den inte blir spröd vid kyla.

Hoppas du har användning för denna info.
 
Barnskidorna sitter längst ut vid sidorna och är bara ca 3 cm höga, detta för att minska risken att pulkan välter vid sidolut. Den passar alltså inte att köra i djupa maskingjorda spår men det gör inte så mycket för en hund föredrar att gå/springa vid sidan om sådana spår.

Bromsen är den bakre bygeln som sitter ledad fäst i "handtaget". I bygeln är fäst en stång som går genom ett fäste längst på pulkan och som jag kan köra ner i snön. När bromsen inte används hålls den uppe av en gummistramare. Jag satte bromsstången på höger sida för att få bra plats för tolklinan som löper genom handtaget och bromsbygeln. Jag har sett att vid hård bromsning kan pulkan ibland styra till höger men det är inte ett så stort problem att jag brytt mig om att flytta bromsstången.

Tolklinan är fäst längst fram i pulkan genom en gummilina för att få maximal ryckutjämning.

Jag hittar inte var jag köpte plastskivan. Sök på "teflon plast skivor" så kommer det fram många leverantörer. Det går säker lika bra med annan plast också, ex.vis pp, huvudsaken är att den inte blir spröd vid kyla.

Hoppas du har användning för denna info.


Du kan även söka på PTFE då materialet heter så. Teflon är ett varumärke.
 
Är i valet och kvalet...
Jag har en ny (som kan lämnas tillbaka)

Fjellpulken Xplorer Expeditionspulka Mod 188

https://www.fjellpulken.no/products/fjellpulken-xplorer-188-rod

Jag hade dock velat kunna stänga igen överdraget (blixtlås eller liknande och kunna vika ihop (eller iaf demontera) skakler på ett enkelt sätt. Jag är också undrande över varför de inte kan byta medar på ett enkelt sätt.

---

Sneglar därför på Acapulka Expedition Tour 170 som alternativ.

http://acapulka.org/en/pulks/tour-serie/expedition-tour-170

Verkar ha en del lösningar som svarar på de saker jag ogillar med Fjellpulken och vara mer utvecklad. Jag gillar deras idiotsäkra skaklar som dessutom går att packa ihop.

Men. I normalfallet på fjället får man ändå känslan att Fjellpulken som är längre och framförallt smalare (50cm vs 63cm) är mer ändamålsenlig. Fjellpulken 's skakler är sannolikt också bättre fungerande på fjället.

Acapulka verkar kunna ersätta en kanot - men hur är den på fjället?

Synpunkter på mitt resonemang och förslag på vad rätt val är?
 
Lyxproblem är också problem :)

Nu har jag iofs bara erfarenhet av Fjellpulken (förvisso Xcountry 144), men hade det bara varit pulkan det varit fråga om hade jag nog varit väldigt sugen på Acapulka.

Men utan att ha sett en Acapulka på riktigt är det svårt att säga.....har dock länge sneglat på deras Extreme Series pulkor som onekligen har fantastiska prestanda vad det gäller vikt kontra volym.

Men det som gör mig mest fundersam på just Acapulka är deras skaklar. Jag vill , som jag beskrivit tidigare, har skaklar som är så vrid-och-böj styva att det går att styra pulkan. På detta område är Fjellpulkens glasfiber skaklar på tok för mjuka och Acapulkas ser ännu sämre ut. Men utan att ha provat är det svårt att veta.

Lycka till med valet!!

/ Stefan
 
...Ja onekligen ett lyx-problem (av rang)... Det som triggar det hela är en bra rabatt som jag har svårt att motstå. Väldig hets så här inför jul.
Jag lyckas inte finna ett ont ord om Acapulka Expedition Tour 170 så det borde vara ok. Nu dök denna upp också som alternativ. Delta Force 135...

http://acapulka.org/en/pulks/extreme-serie/delta-force-135

Rekommenderad i annat forum.. Tokdyr, kort och bred - men lätt! Frågan är om den är som en plog i snö... Praktiskt då man får med sig den i bil,buss,tåg. Tror den skulle fungera bra i kombo med ryggssäck. Men det gör nog Parispulkan också...
 
Aldrig fel med rabatt :)

Nej jag har väl inte heller läst något negativt om någon av Acapulkas modeller....å andra sidan har jag inte hittat mycket i form av tester över huvud taget. För det är ju egentligen bara då man använder ett flertal pulkor samtidigt (och gärna byter mellan varandra) som man verkligen kan veta för och nackdelar....

Har dock läst en kommentar där personen i fråga tyckte att det var en nackdel med att Acapulka var så breda i lössnö. Förklaringen skulle vara att pulkan till större del "plogar" utanför skidspåren.

Men i normalfallet är ju snön fast och fin om man bara kommer upp mot kalfjället. För tillfället släpar jag runt på föregångaren till denna https://www.thule.com/sv-se/se/bike-trailers/multisport-trailers/thule-chariot-sport-2-_-10201003 med två tok-smala skidor på var sin sida. Och det har funkar fint på det 20-talet dagar som vi varit ute på tur!

Tycker att Delta Force pulkan ser väldigt "vass" ut!! Fast det är klart att den Acapulkan som jag helst skulle vilja äga är http://acapulka.org/en/pulks/extreme-serie/professional-expedition-210 .... men då är ju prislappen "ganska" svettig!!!

/ Stefan
 
Nu har jag beställt den lilla snöplogen. Tror det är bästa kompromiss för mitt ändamål.

Jag har för tillfället två nya parispulkor (felleverans) + ny fjellpulkan hemma. Om någon är intresserad. Annars skickas de tillbaka under helgen.Vill undvika all logistik - och det är bra pris. Först till kvarn.

https://www.blocket.se/vi/77050238.htm



mvh
 
Väcker liv i en gammal tråd då jag vill köpa en ny pulka. Jag har tidigare ägt en Parispulka, men den gick sönder efter 1 v. ( !! ) användning efter att jag följde en landsväg där snön delvis smält bort. I största möjligaste mån försökte jag dra pulkan över snö/is, men mycket korta sträckor drogs den över grus - och det klarade den uppenbarligen inte.
Turen fick avbrytas i förtid och utrustningen lastas i ryggsäcken. Det blev en mycket tung ryggsäck.
Så till nästa vintertur vill jag helt enkelt ha en hållbarare pulka - även om den är tyngre och dyrare. Alla tips mottages tacksamt. Kom gärna med egna ev. erfarenheter av pulkor som gått sönder. Är det vanligt att en plastpulka som Parispulkan tål så lite stryk som jag utsatte den för?
 
Jag har glasfibervarianten av Segebadens barnpulka. Den här mässingmedar och tål oerhört mkt. Inte lätt men glider fint.

Kan nog gå att få tag i begagnad. Kolla Blocket.

Finns en annan glasfiberpulka på Utsidans prylmarknad just nu.

Thure
 
Jag har glasfibervarianten av Segebadens barnpulka. Den här mässingmedar och tål oerhört mkt. Inte lätt men glider fint.

Kan nog gå att få tag i begagnad. Kolla Blocket.

Finns en annan glasfiberpulka på Utsidans prylmarknad just nu.

Thure

Tack för det tipset. Är glasfiber ett mycket starkare material än plast?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Naturelover vilken stav tycker ni? Turskidåkning 6
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
skojten.net Vilken spade? Turskidåkning 4
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
Luffarn Vilken kabelbindning? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...