• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Halalslakt?

Hm, det där var en ganska grav anklagelse, som definitivt skulle innebära ett brott mot svensk djurskyddslagstiftning. Har du på fötterna för det där?

Du verkar tro att brott mot djurskyddslagstifntning inte förekommer? Jag vill hänvisa dig till tex länsstyrelserna, polisen eller djurenrätt för vidare läsning om att brott mot djurskyddet är mycket vanligt och vanligare i sverige än övriga världen. Att djur behandlas och slaktas i strid med gällande lagstiftning hindrar absolut inte att köttet sedan säljs.
 
@joel123
Nej, jag sa inte att jag inte trodde att brott sker, utan att det, som du påstår, är *vanligt* att man "slå[r] av knän på dom". Jag finner det otroligt. Finns dock idioter inom alla fack, så att det sker tvivlar jag inte på.
Att det är något som sätts i system hoppas jag iaf innerligt är felaktigt.

Ge mig några länkar är du snäll? (Och helst inte till djurens rätt, de känns inte helt sakliga alla gånger).
 
Jag vill hänvisa dig till tex länsstyrelserna, polisen eller djurenrätt

@joel123
Ge mig några länkar är du snäll? (Och helst inte till djurens rätt, de känns inte helt sakliga alla gånger).

www.polisen.se

www.lansstyrelsen.se

(www.djurenratt.se för de som inte håller med om att tex svenska livsmedelsverket, jordbruksverket, uppsala universitet, lunds universitet osv "känns inte helt sakliga")
 
nu är vi lite offtopic med forsnkning i lag och rätt men snubblade över det här, ett tydiigt exempel på att gemene man inte har en susning om hur brutal och plågsam avlivning och slakt egentligen är i sverige pga all djurindustrins propaganda om "human slakt" och "världens bästa djurskydd" (vilket både och alltså är uppenbara lögner)

Jordbruksverkets information om slakt och avlivning av gris http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo09_14.pdf

"Att slå en smågris i huvudet eller att slå grisen mot till exempel en vägg uppfattas
naturligtvis som frånstötande av många. Denna metod att avliva unga djur är
dock betydligt bättre än alternativet att grisen lämnas att självdö." texten illustreras med en bild som visar hur man ska slå grisen mot ett hörn tills hen dör
 

Bilagor

  • asasas.jpg
    asasas.jpg
    13.6 KB · Visningar: 270
nu är vi lite offtopic med forsnkning i lag och rätt men snubblade över det här, ett tydiigt exempel på att gemene man inte har en susning om hur brutal och plågsam avlivning och slakt egentligen är i sverige pga all djurindustrins propaganda om "human slakt" och "världens bästa djurskydd" (vilket både och alltså är uppenbara lögner)

Jordbruksverkets information om slakt och avlivning av gris http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo09_14.pdf

"Att slå en smågris i huvudet eller att slå grisen mot till exempel en vägg uppfattas
naturligtvis som frånstötande av många. Denna metod att avliva unga djur är
dock betydligt bättre än alternativet att grisen lämnas att självdö." texten illustreras med en bild som visar hur man ska slå grisen mot ett hörn tills hen dör

Texten som du inte tog med:
Smågrisar får avlivas genom slag mot bakhuvudet om de är yngre än 14 dagar.

Dvs vi pratar inte direkt om stor industriell slakt här.
det till och med nämns

Metoden är inte tillåten om det är många djur som ska avlivas, till exempel vid ett utbrott av en smittsam sjukdom.
 
nu är vi lite offtopic med forsnkning i lag och rätt men snubblade över det här, ett tydiigt exempel på att gemene man inte har en susning om hur brutal och plågsam avlivning och slakt egentligen är i sverige pga all djurindustrins propaganda om "human slakt" och "världens bästa djurskydd" (vilket både och alltså är uppenbara lögner)

Jordbruksverkets information om slakt och avlivning av gris http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo09_14.pdf

"Att slå en smågris i huvudet eller att slå grisen mot till exempel en vägg uppfattas
naturligtvis som frånstötande av många. Denna metod att avliva unga djur är
dock betydligt bättre än alternativet att grisen lämnas att självdö." texten illustreras med en bild som visar hur man ska slå grisen mot ett hörn tills hen dör
Hm, du inser att det inte handlar om att upprepade dunkningar utan att en smäll i allmänhet räcker? Inser du också att detta inte handlar om slakt för livsmedel, utan är ett sätt att ta en skadad eller sjuk kulting av daga på ett snabbt och effektivt sätt?

Visst, nog kan man diskutera det etiska i att överhuvudtaget döda och äta djur, och definitivt om slakttransporter och slakterihantering är rimlig alla gånger, men du får nog fixa något aningen mer övertygande än den skrivelsen.

Att svartmåla som du verkar göra ser jag inte att riktigt leder till en vettig diskussion.
 
www.polisen.se

www.lansstyrelsen.se

(www.djurenratt.se för de som inte håller med om att tex svenska livsmedelsverket, jordbruksverket, uppsala universitet, lunds universitet osv "känns inte helt sakliga")

Jag är ju också lite intresserad av att läsa om att det är vanligt att slå av knän vid slakt.

(Att det finns webbsidor till polisen, länsstyrelsen och djurens rätt var nog inte det som det frågades efter.)

Annars så blir ju tråden lika tråkig och jobbig som det brukar bli i andra fall när t.ex. halalslakten diskuteras. Hitintills så har den ju för ovanlighetens skulle varit "läsbar" och nyanserad. Det är ju också p.g.a. de som skrivit i tråden inte skapat en hatisk bild genom att förvränga saker...

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Texten som du inte tog med:
Smågrisar får avlivas genom slag mot bakhuvudet om de är yngre än 14 dagar.

Dvs vi pratar inte direkt om stor industriell slakt här.
det till och med nämns

Metoden är inte tillåten om det är många djur som ska avlivas, till exempel vid ett utbrott av en smittsam sjukdom.

hoppas då verkligen att du har fel, vid utbrott av smittsam sjukdom vore det hemskt om det var tal om industriell slakt till livsmedel ;) för övrigt off topic nu, frågan är besvarad och jag har hjälpt till med länkar! God vilodag nu grabbar å töser!
 
hoppas då verkligen att du har fel, vid utbrott av smittsam sjukdom vore det hemskt om det var tal om industriell slakt till livsmedel ;) för övrigt off topic nu, frågan är besvarad och jag har hjälpt till med länkar! God vilodag nu grabbar å töser!

Inte för att vara sån, men din källhänvisning är ungeför som "svaret finns här: www.google.se" Kan du inte ge direktlänkar på var på polisens och länsstyrelsens sidor din fakta kommer ifrån.
 
hoppas då verkligen att du har fel, vid utbrott av smittsam sjukdom vore det hemskt om det var tal om industriell slakt till livsmedel ;) för övrigt off topic nu, frågan är besvarad och jag har hjälpt till med länkar! God vilodag nu grabbar å töser!
Eh, goddag yxskaft?
Det får alltså *inte* användas för systematisk slakt av många djur.

Samma sak på "jag har hjälpt till med länkar"... Ja, visst, men inte till information som stöder dina påståenden.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...