Börja flugfiska

Linkanon

Jag håller med Graip, har bl.a. en DT9-klump med en väldigt tunn runningline och med ett 5/6 spö så skickar jag i väg hela paketet till månen...nästan ;)

Men detta är en EXTREM lina och används inte direkt i "vanliga" fiskesituationer, så jag rekommenderar att någon som är början av sin flugfiskekarriär, att använda en mer "normal" lina.

Tipset om att prova olika linor är ett gott tips, det praktiska genomförandet av detta kan kanske vara lite mer svårt, om du inte har ett antal initierade flugfiskande polare som du kan "vigga" lite linor av.

Ett annat alternativ är att kolla om det finns någon fiskeklubb i närheten av där du bor, finns det någon sådan så kan du säkerligen både få tips om Spön, linor, tafsar och en hel del annat!

MVH Anders B
 
Kastteknik/flugor

Nå, för att klara dessa berömda kast, tycker jag du kan ta en titt på http://www.flyshop.com/skills/ tryck där på knappen "casting" och välj vilket kast du vill beskåda.
Andra favoriter är http://www.flugfiskarn.com och http://www.flugfiskesidan.com/shs/default.htm och http://www.flyfishing-and-flytying.co.uk Åtminstone någonstans att börja. Det fins en mängd trevliga användbara sidor på nätet. Är du intresserad av länksidor, så kan du maila mig.
Mvh/Björn
 
Flugfiske

Linan gör jobbet!
Klumplina är lättast för nybörjare!
Där jag fiskar spelar spöt ingen roll alls, det är för trångt att få till kast, men det går bra att skjuta ut linan.
Fiskar du däremot lax i stor älv så behöver du spöaktion.
Tala med och gå ut med aktiva flugfiskar så lär du dig mycket mera än här på nätet!

Go fisketur

Johan K
 
Många intressen

Johanske,
Ehh, hinner du med alla dina intressen, du glömde notera "debattör", på din användarprofil.
Jag tycker i motsats till dig, att vi mycket väl kan diskutera flugfiske i detta forum. Eller missuppfattade jag dig?
Det ena utesluter inte det andra, eller hur?
Mvh/Björn
[Ändrat av Graip 2001-10-20 kl 18:47]
 
Spö OCH Lina

Johankse, jag håller inte med om att spöt inte spelar någon roll, framförallt i och med att även jag ibland fiskar på platser som är "trånga". Spö och lina är de två viktigaste delarna i kastandet, en "bra" lina funkar inte på ett "dåligt" spö, inte heller vice versa.

Jag vet inte om jag (och Graip...) har missuppfattat dig, men jag har lärt mig mycket genom detta diskussionsforum, och anser att det visst går att ge tips och råd om exempelvis flugfiske. Men om jag har uppfattat ditt inlägg fel så ber jag om ursäkt.
______________________________________________________

Hmm Graip, jag tycker att Recensionsbanken skulle ha en kategori som heter "Utrustning - Fiske", vad tycker du (och ni andra) om det?
(Bra länktips förresten, Graip!)
______________________________________________________

MVH Anders B
[Ändrat av brook 2001-10-20 kl 21:20]
 
Recensionsbanken

brook,
Mycket bra förslag. Har endast sett detta på några Amerikanska sidor. Man anger där också om man är profs-, avancerad- eller normalanvändare. Utmärkt just för att få någon klarhet i uppsjön av nya linor och spön.
Tack/Björn

Skickat ett mail till utsidan om detta.
 
Lära sig

Tack än en gång,
Lina och spö bör hålla lika hög kvalitet, ok.
Men hur lång tid tar det innan utövaren lever upp till samma kvalitet?
 
Övning...

ger färdighet.
Ett (till) tips, tag INTE med dig det spö som du fiskade med tidigare, dvs om du använde spinnspö så lämnar du det hemma!
Man (jag hade det i alla fall...) har inledningsvis en tendens att "återgå" till detta när man blir less på flugspöt.

Jag rekommenderar dig (än en gång) att kolla med lokala fiskeklubbar, det är mycket möjligt att de har kastkurser just för fluga.

Om så inte är fallet så får du fråga mej (och Graip, kanske åxå? :)), så ska vi göra vårt bästa för att "textuellt" kunna ge några tänkvärda knep.

MVH Anders B
[Ändrat av brook 2001-10-23 kl 00:44]
 
Mitt inlägg

Beklagar om det missförstods!
Givetvis lär alla något av nätdiskussionerna här, förhoppningsvis.
Där jag fiskar oftast spelar spöet en underordnad roll, min kasinstruktör klarade alltid av att få ut flugan betydligt längre utan spö än jag med spö, så jag har mina dubier om spöets betydelse....
Vid kombinationen öppet vatten och öppet bakkastområde har givetvis spöet en större betydelse.
Linan är enligt min erfarenhet den allra viktigaste delen i kastsystemet.
Vi får väl be om en FlugFiske"lina" på Utsidan, mycket bra förslag.
Praktiska råd i verkligheten brukar vara effektivare än bara ord, därav mitt förslag till kontakt med verksamhetsbedrivare på orten.....

Go Fisketur

Johan K
 
En bra instruktör

Helt klart är det så att man inte lär sig
kasta fluga i ett diskussionsforum, men
många frågetecken dyker upp på vägen till
perfektion. Fiskeklubbar i all ära, men de som
ägnar sig åt flugfiske, har ett begränsat
medlemsantal. Och flugfiskekurser är svindyra.
Som sagts tidigare är jag tveksam till en kurs
på två dagar för 2000:-. Åtminstone tycker jag
inte det är något för nybörjaren, som inte
förstått frågeställningarna och knappast förmår
utnyttja dessa dagar till fullo (korvstoppning).
Handlarna har här en möjlighet och ett ansvar.
/Björn
 
Kastteknik

Någon har sagt att det krävs 15 min om dagen i
en månad, för att få in timingen (spöts aktion
linans sträcktid) vid olika linlängd i luften.
Det hänger mycket på att få in en naturlig
känsla för sin utrustning.
För mig tog det 2 veckor och några konsulta-
tioner hos handlaren (som är proffs), för att
behärska överhands- och rollkastet. Att skjuta
lina, tog 1 månad till att lära.
Detta var 12 år sedan, men jag mins denna
period mycket väl. Överhandsträning på gräs och
rollkast vid vattnet, varje dag efter jobbet.
Vet att jag fortfarande har mycket att lära,
vad gäller kastteknik. Borde kanske gå en kurs.
Mvh/Björn

Tips; Träna i mörker, då känner man verkligen
hur spöt arbetar. (utan krok)
 
Kastträning

Jag håller med dig, Graip, i det att man som nybörjare inte bör gå på Kastkurser alá 2000 Kr, men när man har lärt sig grunderna (det är ju åxå en definitionsfråga...) så är det kanske läge att gå en kurs.

Jag har dock haft förmånen att gå ett flertal Instruktörskurser i Sportfiskeförbundets regi, bland annat en instruktörskurs i just flugkastande. Detta tillsammans med 16 års "övande" har gett mig en god grund, men det finns fortfarande saker som jag skulle vilja lära mig (och kunna lära ut till andra...)

Den lokala fiskklubb som skickat mig på instruktörsutbildningarna, hade krav på mig att det som jag lärde mig på kurserna skulle även jag lära ut till våra medlemmar, något som jag tyckte var helt ok, och de kurser som jag höll i kostade ingenting för våra medlemmar.

De kurser som jag har hållit i är allt i från "jag-vet-inte-ens-hur-ett-flugspö-ser-ut" till "hur-man-gör-ett-vinklat-underhandskast-och-samtidigt-skjuter-10meter-löslina"...med andra ord det mesta, utan att det har kostat "lärjungarna" en enda krona.

Nu kanske "min" fiskeklubb (och jag?) är extra "human", men jag hoppas att det finns andra klubbar med liknande lösning?

Hur som helst, öva på gräs, öva på snö, öva på vatten, övning ger färdighet...

Om man känner att man står och stampar på samma ställe, så skulle jag rekommendera att ta kontakt med en fiskeklubb eller gå en kurs.

MVH Anders B
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...