Låg aktivitet på Utsidan?

Utsidan ger enligt min mening utrymme för en mångfald som sociala medier i form av FB eller liknande inte riktigt kan erbjuda. Som ni har kommenterat i tråden kan det tyckas vara lite tunt eller tjatigt att samma frågor eller foton med kommentarer som ”vad vackert” upprepas gång på gång. Men jag delar inte den uppfattningen.

Visst är det väl så att den som planerar sin vandring vill få råd? Och att de bilder som den som nyss har kommit hem från vandringen betyder mycket och något som hon eller han vill dela med sig av? Utan dessa inlägg skulle Utsidan mycket snart dö ut.

Sedan finns det eller har funnits ”gamla rävar” och fördjupande blogginlägg. En av de mest lästa var och är Anders blogg Terra Incognita. För fem år sedan beslutade han sig för att lämna Utsidan. Hans sista blogginlägg kan ni läsa här - https://www.utsidan.se/blogs/terraincognita/ljuset-i-abisko-4-4.htm#comments

I kommentarerna skriver han bland annat:

"Vi tror ofta att det som skildras just nu är det viktigaste. Men detta nu puttas ju ideligen bort. De större perspektiven omnämns inte. Naturen blir lite som en digital bruksvara. Det ska ‘gillas hit & dit’"

Anders gav uttryck för en pessimistisk bild av vart Utsidan är eller var på väg. Även om han beslutade sig för att sluta blogga så finns hans inlägg kvar och de läses! Och idag tycker jag att de representerar den mångfald jag skrev om. På Utsidan finns ”här och nu”, ”där och då”, fördjupningar och ”de större perspektiven”. Jag utgår från att allt detta är intressant och läses av såväl ”rävar” som nykomlingar. Det finns många exempel på detta. Ett sent sådant är Hans Fowelins bloggningar av Präststigen. Här finns allt det som Anders eftersökte. Slutresultatet blev en bok men mycket fanns långt innan att läsa här på Utsidan. Hans blogg skulle knappast ha kunnat publicerats så tematiskt i sociala medier eller hur?

Enligt min mening är Utsidan unik. Bejaka mångfalden.

Björn
 
Forum är antagligen ett tidsfördriv el söka information..

Själv känner jag att jag funnit den utrustningen jag behöver o har märkt att jag inte har så mkt behov av den mer då jag i princip flyttat ut på kalfjället som jag har 5min gångavstånd från ytterdörren o lika så havet...

Vad är det där gröna till höger i bild? Ser större ut än hela samhället :)
 
Kanske vore värdefullt med en tutorial hur man anvönder google för att söka på utsidan både för gamla rävar och andra?
Thure

Behövs inte för Googles site search. Du lägger bara till 'site:domänen.du.vill.söka' till söktermerna med ett mellanslag emellan.

Så här.
site:utsidan.se/forum/ hilleberg
eller
hilleberg site:utsidan.se/forum/
Ordningen spelar ingen roll. Här la jag till /forum/ också för att begränsa sökningen till bara forumet.

Nackdelen är att sidor som inte besöks längre faller bort från google till slut. En sajtegen sökmotor söker i databasen utan att prioritera för popularitet.
 
Behövs inte för Googles site search. Du lägger bara till 'site:domänen.du.vill.söka' till söktermerna med ett mellanslag emellan.

Så här.
site:utsidan.se/forum/ hilleberg
eller
hilleberg site:utsidan.se/forum/
Ordningen spelar ingen roll. Här la jag till /forum/ också för att begränsa sökningen till bara forumet.

Nackdelen är att sidor som inte besöks längre faller bort från google till slut. En sajtegen sökmotor söker i databasen utan att prioritera för popularitet.

Bra ordination doktorn, nu ska bara resten av befolkningen få lära sig det också så är problemet löst.
 
Bra ordination doktorn, nu ska bara resten av befolkningen få lära sig det också så är problemet löst.

Det är annars bara att klicka på "Advanced search" till höger om textfältet man skriver i på Google så har man det och en massa annat där.
icon7.gif

https://www.google.com/advanced_search
Men jag tycker det är enklare och snabbare att skriva det direkt i sökfältet.

[ADDED]
Funkar så klart likadant med google.se. Valde .com av gammal vana.
 
Det är klart att sociala media har spelat en roll i aktiviteten här.

Jag roddar grupper med några tusen personer i varje grupp, med ganska snarlika frågeställningar som här om än väldigt snävt. Men omvänt så är ju de som är här också med i grupperna ofta. Jag tror att det finns något slags korsbefruktning där det ena inte utesluter det andra.

Men visst. Det är klart att folk är mer benägna att befinna sig där alla andra är.
 
Njäe, forum är ju oftast ämnesinriktade, vilket snarare gör dem till "intressemedier".

Sociala medier är väl såna som bygger på social gemenskap, utan gemensamma intressen?

Typ Facebook, Instagram och liknande.

På Utsidan finns folk som gillar friluftsliv, på Sysidan finns folk som gillar att sy osv.

Men bägge dessa grupper av folk kan umgås socialt på Facebook.
 
Forum och även bloggar räknas till sociala medier. Fast när det talas om sociala medier verkar det ofta som bara en handfull globala aktörer avses.

Social interaktion - ja. Intresseinriktat är det väl alltid, även på fejan?
 
Ah, jag ser att det jag trodde var "sociala medier" tydligen heter "sociala nätverkstjänster"...

Jag tycker ändå "min" definition är mer logisk, att skilja sociala medier från intresseinriktade medier.

Det är inte intresseinriktat på fejjan, jag delar väldigt få intressen med mina FB-vänner. Vi känner varandra via sociala sammanhang. Ungefär som man umgås med släkten eller gamla klasskompisar.

Det är ju skillnad mellan att träffa ett gäng gamla klasskompisar för en öl och att spela en match med korpen-laget.
 
Det är nog mer frågan om att skilja nya medier från gammelmedier, med undtantag för vanliga sajter då. Fast som sagt använder många det precis som du, även SR och SVT. Det är fejan och några till jättenätverk som räknas.

Om du och jag startar ett litet forum där bara vi själva sitter och häckar så är det per definition ett socialt medium. Precis som om en en av oss har en fb-sida där den enda besökaren är den andra. Gud förbjude. Jag är ständig sekreterare i VVF (Våga Vägra Facebook). ;)

Jamen alla fb-sidor har ju ett tema, eller hur man ska uttrycka det. Du har tydligen en sida där. Temat kanske bara är du själv, vad vet jag, men något är det ju. Och folk som besöker din sida där måste ju rimligtvis dela det intresset. Det finns ju grupper om hundar, svampplockning, vindskydd... Företag har sidor där allt så klart handlar om företagets produkter o.s.v.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.