Ovanlig fångst!

Roligt ämne!! Får mig att tänka på en lustig fångst. Fick upp en fiskelina. I ena änden satt en rulle och i andra en wobbler. Men var faan tog spöt vägen kan man fråga sig??... Ett olöst mysterium.
 
Jag har lyckats med 2 fantastiska fångster, men den som jag skryter mest över är att ha satt en fluga i tinningen 4 cm från ögat.

Annars var det rätt spännande när jag var uppe i lofoten och fiskade. Vi var ute en kort släng och det smälde till så in i helsike i spöt att jag var nära att trilla överbord. Efter att ha suttit och drillat i närmare 30 minuter så konstaterade jag att det slutat rycka i linan och istället var tungt.
Efter några snabba ryck rätade kroken ut sig och upp kom 3 helt utmattade små sejar. Troligtvis var det en norska atomubåt eller liknande som jag fått på kroken. Men inte fasen kommer jag glömma det.

Sen har jag en berättelse till och den utspelade sig på gullmarn för 1 eller 2 år sedan. Vi hade suttit och pimplat på isen i flera timmar och konstaterade att det var dags för kaffe och smörgås. När vi satt och fikade så flög ett av pimpelspöna rätt ner i hålet, det roliga var att det hade frusit fast.
När vi skulle gå hem 1 timme senare så ville en av gubbarna göra ett sista försök och då fick han upp det där förbannade pimpelspöet.
 
Ja de med rulle i ena ändan och drag i andra var lite mysko. Var tog spöt eller om inte annat ringarna till spöt vägen? Kanske någon som inte lärt sig att ett fiskespö kan förenkla kasten...

Jag hade med mig en fiskeintresserad granne i båten när vi trollingfiskade gädda. Vi trollade på ca 6 meters djup och plötsligt så fick han hugg. Under den tuffa kampen började han högt spekulera om vikten på gäddan. När den så bröt vatteytan var det ett cyklop. Han skämdes nog en skvätt för sina seriösa viktgissningar på "gäddan".
 
Ja de med rulle i ena ändan och drag i andra var lite mysko. Var tog spöt eller om inte annat ringarna till spöt vägen? Kanske någon som inte lärt sig att ett fiskespö kan förenkla kasten...

Jag hade med mig en fiskeintresserad granne i båten när vi trollingfiskade gädda. Vi trollade på ca 6 meters djup och plötsligt så fick han hugg. Under den tuffa kampen började han högt spekulera om vikten på gäddan. När den så bröt vatteytan var det ett cyklop. Han skämdes nog en skvätt för sina seriösa viktgissningar på "gäddan".

Intressant det där om vikten, jag kämpade länge med en stor gädda på 7,3 kg,
men fick inte upp den, den slet sig....:(
 
Du Betula, kan inte du åtminstone fråga hur jag visste vikten på gäddan,
fastän jag inte fick tag på den ?:(
Såvida du inte enbart skojade så antar jag att din lina gick av, sedan fick någon annan upp gäddan med ditt bete vackert förankrat i mungipan.

Annars så ser ju alla gäddor olika ut, precis som människor (individuella fläckar) så jämför man foton går det lätt se om det är samma gädda.

Ett av många exempel. Jag fick en gädda i somras, bilden hamnade på nätet. Kort efteråt kom ett email med en gratulation på gäddan jag fått i just "den" sjön. Jag hann tänka att men vad fasen fanns ju inget att gå på i bilden. Men hans kompis hade kännt igen gäddan, han hade fått den ett par veckor innan..
 
Åra...

Såvida du inte enbart skojade så antar jag att din lina gick av, sedan fick någon annan upp gäddan med ditt bete vackert förankrat i mungipan.

Annars så ser ju alla gäddor olika ut, precis som människor (individuella fläckar) så jämför man foton går det lätt se om det är samma gädda.

Ett av många exempel. Jag fick en gädda i somras, bilden hamnade på nätet. Kort efteråt kom ett email med en gratulation på gäddan jag fått i just "den" sjön. Jag hann tänka att men vad fasen fanns ju inget att gå på i bilden. Men hans kompis hade kännt igen gäddan, han hade fått den ett par veckor innan..

Det finns minst ett sätt till att få gäddan, ute vid sommarstugan var det en som fått en gädda på runt 5 kg, den var rejält uttröttad men vid relingen gick linan av. Fiskaren stod inte handfallen utan tog åran och klappade till, nu var det nästan två gåddor (huvuddel och stjärt del...) men käket för veckan var räddat...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...