Gissa position Stockholms län

Ju högre över havet en vattenyta ligger ju tidigare isläggning om sjöarna i övrigt är jämförbara i djup och storlek.

Sjön ligger sannolikt högst i länet på ca 85 möh.

Tillrinningen är intressant. Sker den från öppen mark kyls vattnet av mer under nätterna av utstrålning till världsrymden och isläggningen på sjön som mottar vattnet går fortare.

Tornbergssjön är rätt!

Thure
 
Den var klurig Thure . Var inne på Tornbergssjön redan när du skrev att sjön delade namn med ett utflyktsmål, men villade bort mig totalt med klimat o annat.

Ny bild, frågan är samma som tidigare: Var åt jag min lunch denna vackra Aprildag?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    89.2 KB · Visningar: 182
Jag håller med om att det kan vara likt, men Söderbysjön är det inte. Men från din gissning till Sörmlandsleden är det ungefär samma avstånd i meter som från närmsta Sörmlandsled till min plats av atlasen att döma.

Om jag sedan vrider kameran 90 grader får jag istället denna vy.
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    262.5 KB · Visningar: 172
Källtorpssjön NO-hörnet av norra viken. "Stora holmen" i bild. Men det är inte sörmlandsleden som går intill. Däremot en vandringsled som går mot Solsidan tror det är det "gröna spåret".

Thure
 

Bilagor

  • hasthag.jpg
    hasthag.jpg
    44 KB · Visningar: 185
  • hellas.jpg
    hellas.jpg
    70.9 KB · Visningar: 176
Helt rätt Thure. Jag var helt övertygad om att det var en etapp av sörmlandsleden som gick där. På lantmäteriets karta har den sträckningen samma färg som Sörmlandsleden vilket fick mig att tro fel. Sorry, men du lyckades knäcka nöten oavsett.
 
En bild till tagen ganska nära föregående #2851.

Ön i bakgrunden är ett landmärke i området.

Thure
 

Bilagor

  • nb2.jpg
    nb2.jpg
    25.4 KB · Visningar: 142
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.