Catch and relese=släppa tillbaka fisken.

Hej, i USA jag brukar alltid släppa tilbacks fiske. Har bara tagit några fiske på hela min fiske kariär......(kanske för att jag kan inte göra filet så bra...) hahah
 
Det man dödar äter man.

Är en filosofi jag försöker anamma. Det är något jag försöker lära mina barn då jag tycker det är viktigt för att de ska få respekt för liv samtidigt som de måste få veta och förstå att en del av att äta kött är att något djur måste dö. Samma regel tillämpar jag vid jakt. Dödar bara djur jag äter. Vid fiske så är det bara att bita ihop de gånger kroken sitter lite illa. Rensa, steka, äta...... :)
 
Efter att nu i veckan ha sett samerna släpa upp en båt med fyrhjuling och tömma en fiskrik mindre sjö med nät så kommer jag inte att utöva catch and release mer än bara ibland.

Ett tydligt exempel på vilka som förstör det fina fisket i vårat land.

Jag kommer aldrig någonsin mera ha dåligt samvete för att jag tog upp de där 10 mindre öringarna eller den där stora rödingen som man får på ibland.
 
Det ena utesluter inte det andra.

Själv tycker jag det vore svårt att släppa tillbaks 97 procent av de fiskar jag får. Minst en på 10 sitter ju krokad så den blöder långt in när kroken lossats. Ingen vits att släppa i en så pass skadad fisk.

Det är ju självklart att respektera minimimått och fångstkvoter. Men det går lite troll i C & R ibland tycker jag. Känner till ställen i Stockholms skärgård där folk fiskar upp och släpper tillbaks samma stora gäddor hela tiden. Vissa har hål i underkäken efter huggkroken. "Titta här, den här gäddan fångade Sten förra veckan.....". Hur kul är det?

När det gäller gäddan verkar inställningen till hur man ska göra ha förändrats. När jag växte upp fick jag lära mig att det var ren naturvård att ta upp stora gäddor. Med tanke på hur mycket mat en stor gädda behöver för att öka ytterligare ett kg, gynnade det mindre gäddor och annan fisk så det blev mer mat och mindre hot åt övriga mindre uppväxande firrar.

I vissa vatten kan det gynna t.ex öringen att ta upp gäddor. Hur då förfara? Jag brukar släppa i gäddor under mina kombinerade fiskefärder- och vandringar, bara behålla någon matgädda på 2 kg ibland. Men kanske man bör ta upp gäddor i vissa vatten?

Ofta är fångstkvoterna 3-4 ädelfiskar per dag och fiskare, med t.ex 35 cm som minimimått. Hur ofta händer det att man har sådan lycka? Inte ofta. Under kanske 10 fiskedagar under senaste vandringen fick vi en eller två ädelfiskar, harr/öring, vid 3-4 tillfällen. Kammade noll kanske 2-3 dagar och fick abborre och gädda vid 6-7 tillfällen. Behöll och åt upp en bra harr, två öringar och flera abborrar. En av öringarna var gränsfall på minimimåttet, men kroken satt så illa långt in att fisken inte gick att släppa tillbaks. Släppte tillbaks en hel del småborrar, gäddor och några småöringar.

För det mesta känner jag mig så nöjd efter en eller två ädelfiskar som klarar minimimåttet att jag lägger ner fisket den dagen. Skulle jag någon gång fylla min kvot med de 3-4 ädelfiskarna fortsätter jag inte fiska bara för att det är kul. Hur kul vore det att veta att allt som nappar i ädelfiskeväg måste släppas tillbaks, och att det förr eller senare händer att en fisk sitter illa så den inte kan släppas tillbaks trots att ens kvot är fylld? Då lägger jag hellre band på mig och väntar till nästa dag, än ägnar mig åt C & R, som till slut ändå slutar med bara C eftersom fiskar kan fastna olyckligt på kroken.

Finns ju hullinglösa krokar, men jag hoppar över det. Tycker inte helt om C & R, som i en del fall är rena alibit för att stå och dra upp fisk, trots att man vet att förr eller senare blir det inget av R:et.

Raskesven


Ett föredömligt och MYCKET bra inlägg!

Har själv växt upp med att gäddan ska man döda diekt man får chansen, eftersom jag lever och bor i fjällmiljö/innland så är fiskevård att ta bort en stor mängd av predatorerna...

I de lungaste vattnen, lurar de fulaste fiskarna.

// Christer
 
slå ihjäl gäddorna, mm.. intressant, det är väl samma resonemang som att slå hjäl vargen, den äter ju upp massor av fint vilt som jägarna skulle jaga annars eller har fiskarna andra rättigheter än jägarna?
 
Efter att nu i veckan ha sett samerna släpa upp en båt med fyrhjuling och tömma en fiskrik mindre sjö med nät så kommer jag inte att utöva catch and release mer än bara ibland.

Ett tydligt exempel på vilka som förstör det fina fisket i vårat land.

Jag kommer aldrig någonsin mera ha dåligt samvete för att jag tog upp de där 10 mindre öringarna eller den där stora rödingen som man får på ibland.

Att samernas fiskeförvaltning av sina vatten på sina ställen har en del övrigt att önska borde ju inte innebära att man själv inte följer de regler som finns. Det finns en oerhörd potential att utveckla mycket fina sportfiskevatten i främst norra Sverige, men tyvärr så finns det många förstockade typer ute i bygderna som bara drivs av egoistiska intressen och skiter fullständigt i fiskeregler avseende metoder och begränsningar och så länge dessa överväger så får "vi" nöja oss med kassa eller på sin höjd mediokra fiskevatten och att mycket pengar går förlorade för bygden. Nu tror jag dock att attityderna så sakteliga är på väg att ändras och att en ökande andel av lokalbefolkningen börjar se potentialen i sina vatten.
 
Att selektivt plocka upp predatorer (t ex gäddor) ur ett vatten är ett bra sätt att skapa ett riktigt dåligt fiskevatten med tusenbrödrabestånd och i värsta fall algtillväxt pga explosion av vitfisk.
 
Jag hade inte tänkt skriva i denna tråd, men kunde inte låta bli att berätta om mina upplevelser.

När man tänker släppa tillbaka en fisk så sa alltid min pappa att man måste vara väldigt blöt om händerna innan man nuddar/tar i fisken, annars så fördärvar man det skyddande slemskiktet som omger fisken, med den följden att vatten tränger in i fisken och den, hur konstigt det än kan låta, drunknar/dör efter ett kort tag.

Har själv sett hur tillbakasläppta (med torra händer) fiskar börjat omge sig med ett grått slem som släpper från kroppen, och det ser inte bra ut för deras fortlevnad.

Men det här vet väl alla som sysslar med tillbakasättning av fisk???

Rätta mig om jag har fel.

peter1959
 

Bilagor

  • gadda%208.jpg
    gadda%208.jpg
    13.9 KB · Visningar: 314
Men det här vet väl alla som sysslar med tillbakasättning av fisk???

Rätta mig om jag har fel.

peter1959

Det är nog många som inte känner till det även om kunskapen nog är rätt utbredd bland sportfiskare idag.

C&R kan fungera som en populationsbefrämjande åtgärd i känsliga vatten med vild fisk för att säkra att minimi/maxmått och baglimits hålls. Däremot så bör inte C&R användas på odlad fisk och där är nog även de flesta sportfiskeorganisationer tämligen överens. Odlad fisk ska inte återutsättas.

Som med allt gäller även att ha sunt förnuft när man fiskar och avhållsamhet är den bästa fiskbefrämjande metoden. Man får inte glömma att det finns en viss dödlighet för C&R-fisk, även om den är relativt låg. Dödligheten påverkas dock mycket av art (Harr är t ex känslig), vattentemperatur, krokstorlek, bete m.fl. faktorer. I de bästa av världar har dock C&R fångad fisk låg dödlighet (fångad på hullinglös fluga, kallt vatten, öring etc) medan det under ogynnsamma förhållanden kan ha betydligt större dödlighet (maskmete, varmt vatten, harr).

Det är ju utifrån sådana övervägningar man måste förvalta ett fiskevatten och ställa upp regler.

Den låt-gå attityd som finns hos en del tycker jag dock är beklämmande. Har man en gång fiskat i ett riktigt bra vatten så förstår man vikten av en hållbar och långsiktig förvaltning om man inte vill fiska småfisk. Det är inte för inte som vatten med sträng förvaltning runt om i världen (Norge, Island, Kola, Kamtjatka, Montana US, Argentina m.fl) är riktigt eftertraktade för sportfiskare världen över. I Sverige har vi ju exemplena Mörrum, Em men även Gimån i Jämtland som med målmedveten förvaltning lyckats skapa fina bestånd med stor fisk. Förhoppningsvis så kommer andra vatten att utvecklas, men så länge det finns folk som tycker det är okej att näta olagligt eller fylla frysen med maskmetad småöring/harr så kommer det dock vara svårt. Lyckligtvis så har dock länsstyrelsen börjat ta i lite hårdare mot olagligt fiske och senast för nån vecka sen plockades några olagliga nät upp ur Lainioälven och jag känner en del lokalbor som undantagslöst plockar upp nät och eldar upp dem när de påträffas eftersom det slår mot de som försöker utveckla och bedriva turistnäringar i områdena.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LOOP32 Premiärfiske put and take sista gången Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.