Catch and relese=släppa tillbaka fisken.

Det är ju även så att gäddor äter andra gäddor. Att rensa vissa vatten på de stora gäddorna får motsatt effekt. De mindre gäddorna tar över och då åker mycket annan fisk med. Skall man reducera gäddan så ta bort de små och mellanstora gäddorna och spar de stora.
 
C&r

Hej !
Någon som har relevanta undersökningar på dödlighet vid C&R ?
Bra hanteringsförfarande vid C&R?
Utrustning att kunna hantera C&R på ett bra sätt?

Vi för en het debatt i en förening om detta just nu varför lite fakta är intressant att få ta del av.
Som bekant är det lätt att det blir lite pajkastning i denna heta fråga...

Någon?
 
Det finns ganska många studier på c&r, främst från USA. Jag ögnade igenom ett antal för något år sedan. Googla på c&r studies och du skall finna en hel del.

Det jag minns från studierna var att mortaliteten påverkas av var fisken krokas, vattentemperaturen (ju högre desto sämre), art (harr är ju t ex väldigt känslig), bruk av levande beten (t ex mask försämrar chansen till överlevnad), typ av krok (hullinglöst bättre).

Jag vidhåller dock som jag skrev tidigare i den här tråden att c&r bör användas restriktivt och endast på vild fisk i populationsbevarande syfte. C&r ska inte, anser jag, användas i t ex put and take-dammar eller på utsatt fisk. Att drilla "bängbågar" i sommarvarma gölar och sätta dom åter är inte etiskt försvarbart ur ett sportfiskeperspektiv!

I vissa vatten kan det dock vara försvarbart, men jag tycker samtidigt att sunt förnuft bör råda. All återutsatt fisk överlever helt enkelt inte och står man och drillar fisk på fisk och sätter ut så gör man det för att stilla sitt eget samvete mer än för fiskens bästa. Vad man inte vet så mycket om, är långtidseffekter av c&r. Man har dock mätt upp ökade halter av kortisol efter drillning och man vet att i vissa vatten med hårt fisketryck så förekommer många krokskador. Själva c&r-metoden torde även innebära ett selektivt tryck på populationen. Man ska alltså inte tro att det är en gudomlig metod som inte innebär några konsekvenser för fiskpopulationen och min uppfattning är att man främst ska återutsätta de som inte uppfyller minimimått (och i vissa fall maximimått), men att man sedan bör sluta fiska när man uppnått baglimit.
 
Släpper tebax ca 95% av det jag tar upp. Kanske är det för att jag har 5 akvarium hemma och tycker att allt som har med fisk att göra är jätte kul :p

Hur gör ni när ni får upp fisk som har skadats ganska mycka av kroken? Tex kroken går ut genom ögat eller att fisken har svalt den så det är extremt svårt att ta ut kroken.? Vart går gränsen där det är bättre att döda fisken än att släppa tebax den? (Släppa tebax och den får en långsam och plågsam död)
 
Hur gör ni när ni får upp fisk som har skadats ganska mycka av kroken? Tex kroken går ut genom ögat eller att fisken har svalt den så det är extremt svårt att ta ut kroken.? Vart går gränsen där det är bättre att döda fisken än att släppa tebax den? (Släppa tebax och den får en långsam och plågsam död)
Ja, problemet är ju just att man inte har några systematiserade studier på vilka fiskar som överlever.

Skadat öga eller skadade gälar, eller om kroken svalts ned i magmunnen, brukar för mig göra att fiskstackaren oavsett storlek kvalificerar sig för stekpannan. Skadade gälar är ju extremt, nästan som att kapa halspulsådern på en 400m-löpare och sätta tillbaka honom på banan... Nä, då tar jag hellre tillvara fisken och är säker på att den gör nån nytta (dvs i min mage) än att sätta tillbaka den och chansa. Kan också bero på att jag mest fiskar harr som ju är väldigt känslig.

Mtp på hur många harrar som vänder buken uppåt dirkekt man sätter tillbaka dem om de har skador enligt ovan, så vill jag inte ens spekulera i långtidsöverlevnaden... Abborre är för mig en annan femma, kanske också beroende på att den inte är lika eftertraktad (för mig) som matfisk. Lättare att få tag på dessutom, och inte alltid moraliskt tvivelaktig att kaggfiska (vilket harr definitionsmässigt är numera)
 
Orkade inte läsa hela tråden, men C&R är helt suveränt. Kanske inte för just den krokade fisken utan för stora helheten. Sportfiskarna ger mer i BNP än yrkesfiskarn men fiskar upp mycket mindre kvoter. När de pratar om BNP och sportfiske så handlar det om turism i det stora. Det vill säga inköp av fiske prylar, resor, fiskekort osv.
Som i sin tur gör fisken och fiske bestånden viktiga för allmänheten.
Källa
http://home.swipnet.se/~w-71486/sahlberg.html
www.sou.gov.se/mvb/pdf/fiskerapport2006_1.pdf
 
Flugfiske skadar minst!

Jag har inte läst hela tråden, men vill passa på och skriva vad jag tycker om catch & release. Enligt mig så är flugfiske med hullinglösa alt. inklämd hulling det absolut mest skonsamma sättet att idka catch & release fiske på!
För det första - Har man krokat en fisk så behöver man inte ens vidröra fisken, behöver bara ta tag i själva kroken och haka loss den.
För det andra så sitter nästan alltid flugan ytterst i munbrosket på fisken, så inga blödningar uppkommer!
Jag är övertygad om att överlevnaden på sådan returnerad fisk är mycket hög!
 
Jo sant, på flugfiske hinnar den nog inte få ner så mycker av korken. Fast man kan ju klä'mma till hullingarna på drag också =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LOOP32 Premiärfiske put and take sista gången Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.