Djurplågeri att agna

-PaTRiC-; sa:
om man ska vara seriös, det funkar lika bra med död mört som med levande.. finns ingen anledning att agna levande.. (oavsett mina flugfiske skämt)
Jo, somliga hävdar det och somliga hävdar motsatsen, även inom sportfiskelitteraturen. Det blir nog omöjligt att få reda på "Sanningen".

Jag har aldrig agnat med levande fisk, men... som vanligt vet man väldigt lite om "fiskarnas lidanden", på samma sätt som det är väldigt dåligt bevisat att fiskar känner smärta vid t ex de kontakter som sportfisket innebär.
 
Jag har respekt för detta lagbeslut.

För tjugo år sedan var jag en aktiv sportfiskare, matchmete efter sutare, jigg efter aborre, fluga i Bohusläns kalla vågor...

...och jag tog då beslutet att sluta agna med mask, i stället blev det korvbitar, majs och sådant.
Jag tycker det är skillnad på att kroka en fisk i munnen och att köra den genom kroppen på fisk eller mask.

Nyligen fick jag i present en burk med Berkleys "Power Naturals" earthworms. Konstgjorda maskar alltså.

Jag läste ett par artiklar om detta agn och det verkar fungera.

Någon som använt det?
 
ping; sa:
ICKE,rovfiskar jagar med syn,lukt och sidolinjen (vattenrörelser mm).
En död firre attraherar bara en (1),lukt,kanske även till en liten del synen.En frenetiskt sprattlande fisk som i panik försöker fly attrarherar alla tre,det är sånt som får gammelgäddan att känna sig som pånyttfödd.


peter
PS.Agnar inte med fisk själv.DS.


Hahahaha

Får väl rätta mig själv då?

Var lite trög när jag skrev,det är elektriska impulser som tas upp med sidolinjen,huvudsakligen.


peter
 
Jag har väl inga planer på att sluta med levande bete.
Konstigt att det är tillåtet att trä upp en mask på kroken men inte att sätta en tunn krok strax under ryggfenan på en mört ! Det är ju fortfarande tillåtet att trycka in en stor plåthake med en numrerad plastbit på samma ställe. Syftar på märkning av haj.På lax , öring , mal osv osv så sätts en lång plastbit in under skinnet vid ryggfenan.Visserligen inte samma sak men ändå.....Man tycker ju att det borde kännas men så länge det är för forskning så är det ok.Sakkunniga inom området får gärna yttra sig !
Jag tänker i alla fall inte ändra på nåt !!
 
Luktar djurrättsaktivist om det här beslutet. Silar mygg och sväljer kameler. Lätt beslut att driva igenom eftersom det inte är så vanligt i Sverige med levande större agn.

Själv brukade jag förr kroka en liten löja, utan att den skadas så den var livfull, och låta den simma omkring tills storabborren högg. Bra mycket mer effektivt än att hysta ner en död löja i vattnet. Sak samma vid gäddmete med mört. De agnas också utan att skada dem så de är livfulla. Mycket mer effektivt än att låta en död mört bara hänga i vattnet. Har dock fått en 9-kilos gädda på en död mört vid bottenmete en gång.

Vad blir nästa förbud; hullingar? Och nästa?

Raskesven
 
virto; sa:
Klassa det som du vill !
Säg den människa som blint följer alla lagar! Du?? Tror inte att du gör det !

Förösker följa de flesta lagarna. Men jag hoppas du är beredd att ta ditt straff om du mt all förmodan blir upptäckt.

Sen är det milsvid skillnad mellan att bryta mot en lag och att öppet i ett forum säga att man tänker bryta i en lag.

Det senare skulle jag inte göra iallafall.
 
Sen är det milsvid skillnad mellan att bryta mot en lag och att öppet i ett forum säga att man tänker bryta i en lag.

Det senare skulle jag inte göra iallafall.

Det får stå för dig och det respekterar jag. Som Raskesven skriver så handlar det om att svälja kameler och sila mygg. Jag står för mitt agerande om jag nån dag skulle bli anmäld för djurplågeri !
 
Vill bara flika in att jag inte tycker att den tolkning som nu görs av lagen är särskilt bra. Men det är en annan diskussion. Det jag vände mig emot var det öppna inlägget som medgav brytande av lagen. Internet är ett otroligt öppet forum, och det man skriver här finns kvar länge.

Ett öppet ställningstagande för att bryta en lag är inte vad jag skulle vilja att någon hittade om de googlade på mitt namn (det finns redan tillräckligt mycket illa att hitta).

Det finns många sätt att arbeta mot det man anser vara dumma lagar, och denna faller nog därunder. Men jag skulle inte välja detta sätt.
 
Almgren; sa:
Vill bara flika in att jag inte tycker att den tolkning som nu görs av lagen är särskilt bra. Men det är en annan diskussion. Det jag vände mig emot var det öppna inlägget som medgav brytande av lagen. Internet är ett otroligt öppet forum, och det man skriver här finns kvar länge.

Ett öppet ställningstagande för att bryta en lag är inte vad jag skulle vilja att någon hittade om de googlade på mitt namn (det finns redan tillräckligt mycket illa att hitta).

Det finns många sätt att arbeta mot det man anser vara dumma lagar, och denna faller nog därunder. Men jag skulle inte välja detta sätt.

Ett öppet ställningstagande är väl det tydligaste sättet att opponera sig ?? Om man vågar det, vill säga ! Inte undra på att det blir en massa konstiga beslut genomförda !
Jag har full respekt för ditt ställningstagande och hoppas du respekterar mitt !

Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomalin Fiske = Djurplågeri? Fiske 52
peter1959 Agna med en halv gris... Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.