Bra spö för "sällanfiskare med kvalitetskrav"

Jag har flugfiskat i några år, men de senaste åren har det bara blivit en veckolång fiskeresa per sommar. Utrustningen har jag haft sedan drygt 10 år tillbaka, och den är väl ok men väldigt budgetbetonad. Funderar nu på att köpa nytt spö och ev. rulle också. Någon som vet ett bra spö för dryga tusenlappen eller set under 2000 som kan rekomenderas. Jag vill ha ett spö som är roligt att fiska med, men då jag fiskar endast max 2 veckor per sommar får det inte kosta mer än så.

Jag fiskar f.ö mest harr och öring i Ljusnan och Ljungan med biflöden. Hittills har jag haft ett klass 6 spö, vad använder ni andra för sådant fiske? 5/6 eller 6/7 (spön täcker ju ofta två klasser)?
 
Kan Loop vara något?

Varför inte kolla på Loops billigare spön och set?

Kanske inte det mest unika förslaget, men de gör bra grejer. Vill minnas att deras set kostar under 1500 (åtminstone på Capricorn.se).

Deras Black Line-spön har fått bra kritik och de hamnar under 1500:- om du ska klass 4-6.

Peppe
 
Hur bra är egentligen Loops set?

Hur bra är egentligen Looops set för 1299-1499 (samma set med olika pris, ska kosta 2200 enl annonser)? Någon som provat det? Är spöt som följer med snäppet under black line, eller mycket sämre? I produktinfon på olika sidor står det väldigt lite om själva spöt. Är det ett rent nybörjarspö eller är det även bra om man har fiskat ett tag och har åtminstone lite koll på kastteknik?
 
Helt ok

Jag har ett sådant set, om än något gammalt. Visst, det är inte lika bra som mitt Sage XP men du ville väl ha något under 2000? Jag tycker det är helt ok. Som på nästan alla billigare spön får du acceptera att de är tillverkade i billiga länder och att ringarna inte sitter korrekt mot ryggraden.

Du kan ju också bygga ett själv.

Peppe
 
Har provar Loops "paket" spö med gott resultat. Kan kanske inte jämföras med mitt Sage,men om man vill ha ett vettigt paket som inte kostar skjortan så kan jag glatt rekomendera paketet. Klassen jag prova var en 5-6:a
 
loop

har själv ett blackline klass5-6 spö som jag köpte i somras, otroligt lättfiskat och prisvärt, går att ta större fisk på det med, en 2,5 kg lax blev första fisken. har testat fyrdelade sagespön för ca4-500kr, de har inte bättre kastegenskaper, bara dyrare material, möjligt att de därför håller bättre, har ingen aning, blackline ska inte kosta speciellt mycket över tusenlappen heller, och för några hundringar extra får du loops olycksgaranti som skyddar spöt för fem år, hur det är går sönder....
 
Istället för Loop skulle jag nog kolla på Vision 3zone som jag tycker är mer prisvärda än Loops blackline, dessutom följer en spötub med vilket ju kan vara bra att ha. Annars är ju begagnat ett alternativ. Jag köpte själv nyligen ett GLoomis billigt!

/David
 
Det kan...

värt att gå på Flugfiskemässan här i Stockholm.

Där finns ju möjlighet att provkasta det man funderar på att köpa.
Det brukar ju visas upp en hel del spön där...

//Göran
 
Klass 5 eller 6 är frågan...

Vision 3zone låter faktiskt intressant! Om man ska fiska främst harr och öring i Ljusnan/Ljungan med biflöde, vad tror du då är rätt spöklass? 5 eller 6?


dave1; sa:
Istället för Loop skulle jag nog kolla på Vision 3zone som jag tycker är mer prisvärda än Loops blackline, dessutom följer en spötub med vilket ju kan vara bra att ha. Annars är ju begagnat ett alternativ. Jag köpte själv nyligen ett GLoomis billigt!

/David
 
Vilken spöklass?

De flesta klass 5-spön klarar galant att skicka ut både klass 5- och 6-linor till belåtenhet.

Min egen erfarenhet är att en klass 6-lina är lättare att få ut när det blåser ordentligt.
Då pratar jag om WF-linor, vilket är de enda jag använder.

Står det 4/5 på spöt, är det byggt för en klass 5 WF-lina och benämns just som ett klass 5-spö.

4:an står för en lintyp ingen jag känner använder i dag.

Slutsats:
Ett klass 5-spö klarar att distribuera de flugor jag tror du får användning för (med finlir), enligt din beskrivning och har ryggrad att drilla fisken med tunn tafs dessutom.
Men ok ett klass 6-spö är inte heller fel om du tänkt drilla mest +1,5kg fiskar.;)

/Björn
 
Hade jag fiskat så sällan som du gör så hade jag personligen valt ett klass: 6/7 det täcker nästan allt fiske.. Sedan kommer ju frågan om vilken aktion du trivs med i spöt?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...