Etiska flugor

Re: Hmmm...

brook; sa:
måste fråga för att kolla att jag har fattat vad du menar, Peppe; när man har fått en fisk (= 1 napp) så skall man sluta fiska för dagen?!

Svar ja. Om fiskevattnet inte tål större uttag av fisk än en fisk per fiskare ska du inte hålla på att leka med dem. Fiska istället i vatten som klarar av att du tar upp fisken. Självklart kan man som fiskare inte välja fisken som hugger så fiskar under minimimått etc släpps tillbaka.

Peppe
 
Några av de populäraste platserna har fortfarande bra fiske just för att ingen tar mer än en fisk. Är det fel?

Verkligen ingen som vet hur man dödar en tupp?
 
Jo...

det var små fiskar som jag undrade över, att man bara tar upp tillräckligt stor fisk, dvs de som är över minimimåttet, och endast det antal som är tillåtet är självklart för mig...men som jag läste ditt inlägg så tyckte jag mig kunna tolka det som att om EN liten (eller stor firre) skulle nappa, så är fisketuren över, även om man sätter tillbaka den...men jag tror att vi är på samma blad även om jag har läste ditt förra inlägg som Fan läser Bibeln ;)

/Anders B
 
C&R som djurplågeri

Jag har ingenting som helst emot att binda flugor av naturmaterial. Jag hatar däremot djurplågeri ända från tårna och uppåt.

Räv använder jag t ex inte, rävfarmerna är vidriga. Det blir mest syntet i flugorna, men inte bara syntet. Bor man lämpligt till är det inga problem att skaffa sådant som hare. Hjort är ett annat exempel på material jag gärna använder.

Jag idkar C&R och det är nog inte riktigt schysst mot fisken alla gånger. Jag tycker inte att det handlar om djurplågeri dock. Inte i ett fritt större vatten, t ex Laisälven.

I välbesökta småvatten kan man nog prata om djurplågeri. Storharrarna i ett känd liten skogstjärn någonstans norrut eller karparna i en trofésjö söderut... stackars jävla krakar.
 
Är det ingen som vet hur tupparna dödas så får vi diskutera något annat i stället.

Riktigt knepigt dethär med etik när man tänker efter! Det händer att mina icke-fiskande vänner (jo, jag har några!) undrar lite över vad det är som jag ägnar så mycken tid och energi åt. När jag berättar vill de ofta se hur flugbindning egentligen går till. Senast igår kom jag på mej själv med att smussla undan den ganska skräckinjagande harmasken när mina åskådare ville titta på utrustningen. Är det möjligen så att vi inte har riktigt rent mjöl i påsen och är så vrickade att vi inte märker det?

Ang farmad räv – Hur mycket bättre är den än den vilda? Jag är nybörjare på laxflugbindningen o har hittills klarat mej bra på en vanlig räv. Ser dock en begränsning i strålängden. Är den farmade längre?
 
Avliva tupp

Vet inte hur uppfödarna bär sig åt, men själv använder jag samma priest vid fasanjakten som vid fiskevattnet.
Snabbt och effektivt, mitt i skallen.
Vid båda tillfällena vill man kunna visa upp ett snyggt och oblodigt resultat, om möjligt.
/Björn
 
maskon; sa:
gah!

försökte maila whiting (hoffman), men deras mail verkar vara paj!

Vid en tidigare tråd förra hösten så mailade jag de flesta stora svenska friluftsleverantörer och frågade efter information om hur deras produkter tillverkas med tanke på människorätt och miljö.. Gissa hur många av dom som svarade... RÄTT SVAR ÄR INTE NÅN!!


Om nån e intresserad av länken till konsument tråden:
[ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13667&pagenumber=2 ]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.