Hur dum får man vara?

Får väl då lov att gratulera till din bländande fiskelycka, Peppe.

Men att en torsk som kan uppnå en ålder av 30 år, om den fick chansen, konsekvent sällan får uppleva könsmogen ålder, talar sitt tydliga språk.

Spöknäten (förlorade) som seglar omkring i Östersjön, beräknas till hundratals och dessa fiskar ständigt, dagligen tusentals ton med fisk.

Havsbottnarna är rakade av dessa bottentrålar.

C/R bedrivs ju även av yrkesfiskarna.
Fiskar som är för små, kastas tillbaks i havet, då är de allra flesta redan döda.
Men de hinner nog inte kyssa alla.

/Björn
 
Re: Fiskmjöl

markustaljedal; sa:
Lek tankeleken att det hade rört sig om landdjur istället. Organiserade jaktbolag som nära nog fritt fick jaga hur de ville i skog och mark. Istället för fiskebåtar skulle de åka runt i terrängfordon och driva vilt in i stora nätkassar där de sedan skulle gå med elpistol och sänka djuren inför transport till slakteriet. Man skulle locka till sig allehanda djur genom utfodring på strategiska platser och sedan knäppa/fånga dem så fort de stack fram nosen. På ett par år skulle vi inte ha ett vilt djur i naturen. Tror inte att särskilt många skulle ställa upp på detta.

Så varför tillåts ett jämförbart beteende i haven?

Markus
Problemen finns dessvärre inte bara i haven. Motsvarigheten till skövlingen av haven finns även på torra land. Regnskogarna skövlas, våra egna kalhuggs i rask takt. Man tar ut organiskt material gång på gång utan att ersätta det vilket kommer leda till att skogens återväxt hotas. Dessutom så kan få djur leva i dessa monotoper. Vi har dessutom en pågående debatt om vargens vara eller inte vara. Vargen skjuts för att den konkurrerar.
Jag skulle vilja säga att det antagligen redan vore befogat med ett stopp på land också. Orsaken är girighet, och dålig kontroll från samhällets sida.

Hans
 
Re: Re: Fiskmjöl

Hutt; sa:
Regnskogarna skövlas, våra egna kalhuggs i rask takt. Man tar ut organiskt material gång på gång utan att ersätta det vilket kommer leda till att skogens återväxt hotas

Hej

Vad jag vet har vi en tillväxt av skog i Sverige. Vi utnyttjar bara ca 70% av skogstillväxten vilket innebär att vi får mer skog för varje dag som går.
Detta gäller i Sverige. Att det skövlas i regnskogarna försvarar jag inte!
/Henrik
 
Fiskestopp för sportfiskare

Graip; sa:
Får väl då lov att gratulera till din bländande fiskelycka, Peppe.

Men att en torsk som kan uppnå en ålder av 30 år, om den fick chansen, konsekvent sällan får uppleva könsmogen ålder, talar sitt tydliga språk.

Spöknäten (förlorade) som seglar omkring i Östersjön, beräknas till hundratals och dessa fiskar ständigt, dagligen tusentals ton med fisk.
...
C/R bedrivs ju även av yrkesfiskarna.
Fiskar som är för små, kastas tillbaks i havet, då är de allra flesta redan döda.
Men de hinner nog inte kyssa alla.
/Björn

Förstå mig rätt, jag ifrågasätter inte fiskestoppet. Tvärtom är det mycket bra. Det är precis så vi ska göra. Men att folk vill framställa sportfiskare som så mycket mer moraliska för att de använder en lina & spö istället för nät tycker jag är fel (det var liknelsen med landjakt som jag ifrågasatte i mitt svar).

Det finns förresten ett alternativ till C&R för sportfiskare; sluta att fiska i de vatten som inte tål fisketryck. Men det verkar inte så många sportfiskare vilja tala om.

Peppe
 
Re: Re: Re: Fiskmjöl

hdn; sa:
Hej

Vad jag vet har vi en tillväxt av skog i Sverige. Vi utnyttjar bara ca 70% av skogstillväxten vilket innebär att vi får mer skog för varje dag som går.
Detta gäller i Sverige. Att det skövlas i regnskogarna försvarar jag inte!
/Henrik

Hej!

Skogstillväxt kan defineras på två sätt, i rymdmått och i plantmått. Gissa vilket populisterna väljer....
Pga av den rikliga faunan i våra skogar så är det redan nu problem att få ut virke ur skogarna, massaved ja, men virke...Så för närvarande är den reglerade jakten för liten....
Vi har en liten fiskekvot och våra yrkesfiskare är nog inte alls så intresserade av att såga av sin gren som andra. Men om man tar bort en näring så försvinner den inte. Det betyder bara att någon annan mutar in den delen...Själv har jag bott där fiskarna kom in med ansjovisstorlek varje dag....
Där brukningsmetoden var svedjebränning och monkultur...och inte blev de direkt rikare av det...Men jag har även i bergen sett underbara blandade gårdar där vatten och naturlig skugga i form av stora vilda träd fanns kvar och skörden var god. Så visst finns det hopp.
Om ni prövat på friluftsliv på vägarna? Arrangerade turer i parkerna? Så frågar inte jag för att vara dum, utan tyvärr blir det lätt så i all välmening, när populisterna behåller sina platser vid köttgrytorna...
Lyft blicken en smula!

Go tur

Johan K
 
Skog, havsmiljö och fiskmjöl

hdn; sa:
Vad jag vet har vi en tillväxt av skog i Sverige. Vi utnyttjar bara ca 70% av skogstillväxten vilket innebär att vi får mer skog för varje dag som går.
Skogen är så mycket mer än träd. Ca 1800 rödlistade arter (utrotningshotade) behöver naturskogen, dvs skog som är lite eller inte alls påverkad av skogsbruk. Alla dessa arter är del av skogen. Träden är viktiga, visst, men en planterad granåker är inte skog förrän efter många många år. Att det blir mer kubikmeter ved säger ingenting om hur mycket skog som finns.

I Sverige finns mindre än 4% av naturskogen kvar jämfört med vad som en gång fanns. Det är en liten spillra.

Liknelsen mellan havens naturtyper och skogarna, som någon gjorde, är högst relevant. Det finns idag inga otrålade mjukbottnar, alla bottnar visar mer eller mindre skador av trålbord i Sverige idag. Våra unika kallvattenskorallrev i Kosterfjorden har skador från trålbord som gått för nära. Det finns bara ett fåtal marina skyddade områden idag, och många av dem har inga inskränkningar för industrifiske. Ett bevis för hur effektiva lobbyister Sveriges Fiskares Riksförbund är... skamligt och tragiskt.

Det finns 1800 yrkesfiskare idag. Förra veckan fick 1600 Ericsonanställda sparken, orsakade knappt ens notis.... Vissa grupper är det tydligen mycket mer synd om än andra. Det är aldrig bra att människor blir arbetslösa, men varför är det mer synd om yrkesfiskarna än om t.ex. sjukvårdbiträden, bibliotikarier eller fabriksarbetare????

Fiskmjöl eller inte? Knivigt värre... Om vi vill rehabilitera torskbestånden kanske den stora mängd skarpsill ändå bör beskattas genom trålning. Vuxen torsk äter skarpsill, men skarpsill äter torskrom.... naturens hämnd... Ur naturresurshushållningssynpunkt är nog hela fiskmjölsindustrin helt vansinnig. Dessutom följer vi en global trend: att vi fiskar nedåt i näringskedjan, vi eroderar ekosystemen. När rovfiskarna, som vi helst äter (t.ex. torsk, vild lax, tonfisk, svärdfisk etc) tar slut så går vi ett steg nedåt i näringskedjan, till zooplanktonätarna t.ex. anchovis, skarpsill etc. Till slut har vi förändrat strukturen på ekosystemet, kanske irreversibelt. Om vi inte ser till att torsken återhämtar sig kan det bli mycket svårare att åtgärda övergödningsproblemen. Lite torsk => mycket skarpsill => lite zooplankton => stor möjlighet för växtplankton att okontrollerat växa av övergödningens näring. Mycket växtplankton => stor syreåtgång vid nedbrytningen => ökande problem med döda bottnar => ännu mindre möjlighet för torsk och andra fiskar att återhämta sig.

Marcus T, Peppe och Hans U har många bra poänger.

mvh Staffan
 
Re: Re: Re: Fiskmjöl

hdn; sa:
Hutt; sa:
Regnskogarna skövlas, våra egna kalhuggs i rask takt. Man tar ut organiskt material gång på gång utan att ersätta det vilket kommer leda till att skogens återväxt hotas

Hej

Vad jag vet har vi en tillväxt av skog i Sverige. Vi utnyttjar bara ca 70% av skogstillväxten vilket innebär att vi får mer skog för varje dag som går.
Detta gäller i Sverige. Att det skövlas i regnskogarna försvarar jag inte!
/Henrik

Du måste skilja mellan fler träd/massatillväxt och skog. Skog är ett ekologiskt system medan mång träd inte inte behöver vara det. Gå genom en 20 - 30-årig granplantering så märker du skillnaden. En massa träd men inte en fågel eller blomma så långt ögat når. jag läste en forskare som hävdade att en skog bara tål ungefär fyra stycken stora avverkningar sedan är mineraler och organisk massa slut.

Hans
 
Re: Skog, havsmiljö och fiskmjöl

Skogen är så mycket mer än träd. Ca 1800 rödlistade arter (utrotningshotade) behöver naturskogen, dvs skog som är lite eller inte alls påverkad av skogsbruk. Alla dessa arter är del av skogen. Träden är viktiga, visst, men en planterad granåker är inte skog förrän efter många många år. Att det blir mer kubikmeter ved säger ingenting om hur mycket skog som finns.

I Sverige finns mindre än 4% av naturskogen kvar jämfört med vad som en gång fanns. Det är en liten spillra.

Liknelsen mellan havens naturtyper och skogarna, som någon gjorde, är högst relevant. Det finns idag inga otrålade mjukbottnar, alla bottnar visar mer eller mindre skador av trålbord i Sverige idag. Våra unika kallvattenskorallrev i Kosterfjorden har skador från trålbord som gått för nära. Det finns bara ett fåtal marina skyddade områden idag, och många av dem har inga inskränkningar för industrifiske. Ett bevis för hur effektiva lobbyister Sveriges Fiskares Riksförbund är... skamligt och tragiskt.

Det finns 1800 yrkesfiskare idag. Förra veckan fick 1600 Ericsonanställda sparken, orsakade knappt ens notis.... Vissa grupper är det tydligen mycket mer synd om än andra. Det är aldrig bra att människor blir arbetslösa, men varför är det mer synd om yrkesfiskarna än om t.ex. sjukvårdbiträden, bibliotikarier eller fabriksarbetare????

Fiskmjöl eller inte? Knivigt värre... Om vi vill rehabilitera torskbestånden kanske den stora mängd skarpsill ändå bör beskattas genom trålning. Vuxen torsk äter skarpsill, men skarpsill äter torskrom.... naturens hämnd... Ur naturresurshushållningssynpunkt är nog hela fiskmjölsindustrin helt vansinnig. Dessutom följer vi en global trend: att vi fiskar nedåt i näringskedjan, vi eroderar ekosystemen. När rovfiskarna, som vi helst äter (t.ex. torsk, vild lax, tonfisk, svärdfisk etc) tar slut så går vi ett steg nedåt i näringskedjan, till zooplanktonätarna t.ex. anchovis, skarpsill etc. Till slut har vi förändrat strukturen på ekosystemet, kanske irreversibelt. Om vi inte ser till att torsken återhämtar sig kan det bli mycket svårare att åtgärda övergödningsproblemen. Lite torsk => mycket skarpsill => lite zooplankton => stor möjlighet för växtplankton att okontrollerat växa av övergödningens näring. Mycket växtplankton => stor syreåtgång vid nedbrytningen => ökande problem med döda bottnar => ännu mindre möjlighet för torsk och andra fiskar att återhämta sig.

Marcus T, Peppe och Hans U har många bra poänger.

mvh Staffan

[/QUOTE]

Klockren analys

Hans
 
Skog

Visst är det så att det skövlas skog. Anledningen till att jag inte tog upp det var bara att diskussionen bottnade i en lokal situation, nämligen de svenska fiskarnas strejk.

Men visst skövlas det skog. Man behöver inte åka ner till amazonas regnskog för att hitta skövlingen. Så fort miljö blev ett diskussionsämne tog de svenska skogsbolagen och satte igång en massiv kampanj om hur fint de skötte sig i Sverige och hur hårt de arbetade på långsiktig hållbarhet etc. Samtidigt satsade de stenhårt på Ryssland. Där talade de inte så mycket om hållbart skogsbruk utan istället köpte de upp så mycket skogsmark eller avverkningsrätter man kunde och satte igång att kalavverka så fort som möjligt. Den skövlingen pågår fortfarande. Gräsligt.
 
"Det finns 1800 yrkesfiskare idag. Förra veckan fick 1600 Ericsonanställda sparken, orsakade knappt ens notis.... Vissa grupper är det tydligen mycket mer synd om än andra. Det är aldrig bra att människor blir arbetslösa, men varför är det mer synd om yrkesfiskarna än om t.ex. sjukvårdbiträden, bibliotikarier eller fabriksarbetare???? "

Staffan stáller en frâga som jag ocksà alltid har funderat över: varfór ska vi ständigt stà ut med fiskares och bönders övertramp i skog, mark och vatten, betala dem en herrans massa subventioner för att de ska kunna överproducera smörberg samt dessutom behöva genomlida traktor-demonstrationer sà fort det blir tal om inskränkningar i deras rättigheter eller ekonomiska subventioner?

Skulle alla yrkesgrupper kräva samma ekonomiska understöd och klaga lika mycket som dessa minoritets-grupper skulle det ju bli helt olidligt. Dessutom är det vál sà att vástvärldens subventionerade överproduktion av fiske- och jordbruksprodukter kraftigt under-stimulerar 3e várldens egna fiske- och jordbruksproduktion, vilket ju är ytterligare ett argument mot dagens politik.


MVH /Mats
 
malindo; sa:
"Det finns 1800 yrkesfiskare idag. Förra veckan fick 1600 Ericsonanställda sparken, orsakade knappt ens notis.... Vissa grupper är det tydligen mycket mer synd om än andra. Det är aldrig bra att människor blir arbetslösa, men varför är det mer synd om yrkesfiskarna än om t.ex. sjukvårdbiträden, bibliotikarier eller fabriksarbetare???? "

MVH /Mats

Du kan lägga till banker och åkerier på listan "synd om" också.
Jag vet inte svaret men jag antar att det handlar om att vi skall har en viss egenförsörjning av fisk och jordbruksprodukter. Dessutom sitter de kanske på investeringar på några miljoner i utrustning. Å andra sidan kan ju ett sjukvårdsbiträde också ha ett hus för ett par miljoner som skall betalas räntor på. Orättvist är det i alla fall.
Diskussionen handlar visst inte så mycket om fiske längre men är intressant ändå :)

Hans
 
Konsekvenser av rovfisket

Hutt; sa:
Å andra sidan kan ju ett sjukvårdsbiträde också ha ett hus för ett par miljoner som skall betalas räntor på. Orättvist är det i alla fall.
Diskussionen handlar visst inte så mycket om fiske längre men är intressant ändå :)
Visst handlar den om fiske, konsekvensen av att det är
"synd" om yrkesfiskarna är ju att vi alla andra vackert får acceptera en försämrad havsmiljö och nedfiskade bestånd, av socio-ekonomiska skäl till förmån för en liten men högljudd grupp. Mats L har många intressant paralleller, bl.a. till tredje världens livsmedelsförsörjning. En äventyrad global livsmedelsförsörjning och eroderade ekosystem är priset för AMS-åtgärderna till i-världens yrkesfiskare. Ohållbart, omoraliskt och dyrt. Oerhört upprörande.

Staffan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.