Fylla min flugask...

Ok. Inser begränsningen med artindelningen... Överger den tills vidare. Kanske återkommer senare.

•Black Gnat
•Black Zulu
•Europea 12 (Torrfluga)
•Guldribbat Haröra
•Husmask: Borsten (Bergqvist) & Peeping Caddis (kanon)
•Ismopuppan
•Klinkhammer i olika storlekar
•March Brown
•Matuka streamer
•Mickey Finn
•Montana (Streamer)
•Montana- nymf
•Muddler Minnow
•Peeping Caddis
•Påfågelnymf
•Rackelhanen
•Royal Coachman
•Streaking Caddis (Torrfluga)
•SuperPuppan (Kläckare)
•Wooly bugger
•Wooly Worm

Börjar se ut som en skaplig uppsättning, innefattar faktiskt större delen av min nuvarande uppsättning. Jag undrar ändå om det inte saknas några trumfkort !?!!?
 
Ett starkt kort...

enligt den eminente själv (Westrin), är ju den av Åke Bodén framtagna Åbo-sländan, med och utan vingar och puppa.;)

/Björn
 
Åhhhhh...

nej...nu dök han upp igen!

Hmmmm jag är skeptisk till dessa sländor, i och med korken i kroppen och vingen, som för övrigt är svår som f*n att hitta i lämplig form, ger en väldigt kompakt fluga. Detta i sin tur leder ibland till att hela ekipaget "snurrar" runt krokskaftet...mindre bra.

Att flugorna sen är fula som bara den är ju åxå en nackdel, men det är ju dock både subjektivt och irrelevant...

Klinkis 4ever!;)

/Anders (Våga-Vägra-Åbo-Sländan) B
 
Hmm... Alla synpunkter är välkomna men faktum är att Åbo kommer att ha en given plats i den slutgiltiga listan. "Snurren" fixar jag lätt med en pyttedroppe snabblim av typen cyanoakrylat. Det blir en osänkbar om än inte vacker skapelse. Anar för övrigt ett visst agg mot det sätt på vilket "vår vän bland myggen" hedrar minnet av sin vän. Jag kan inte hjälpa att tro att avskyn mot Åbofamiljen ligger bland de skrivna orden mer än bland vakande harr.

Jag vill se fler tips !!!
 
Nuvarande flugask:

•Black Gnat
•Black Zulu
•Blue dun parachute i storlek 14
•Europea 12 (Torrfluga)
•Guldribbat Haröra
•Guldskallade haröron
•Husmask: Borsten (Bergqvist) & Peeping Caddis (kanon)
•Ismopuppan
•Klinkhammer i olika storlekar
•March Brown
•Matuka streamer
•Mickey Finn
•Montana (Streamer)
•Montana- nymf
•Muddler Minnow
•Peeping Caddis
•Påfågelnymf
•Rackelhanen
•Royal Coachman
•Små svarta torrisar(18-22)
•Streaking Caddis (Torrfluga)
•SuperPuppan (Kläckare)
•Wooly bugger
•Wooly Worm
•Åbo-sländan - med/utan vingar + puppa

Om ingen har något att tillägga så sätter jag upp städet nu !
 
Kanske...

några fler nymfer:
- Stor strömsländenymf (förtyngd)
- Stor strömsländeflymf (flytande nymf)
- Gul forsländenymf (förtyngd)
- Corixa
- Fjädermygglarver (röda, bruna, svarta)

Sen så finns det en torris till Harr som ofta missas och det är Deep Purple!

/Anders B
 
Några till som jag ofta använder

Myrimitation
Geting
Double Legs
Busen

ps Jag skrev följande i ett annat inlägg:

"Husmask: Borsten (Bergqvist) & Peeping Caddis (kanon)"

Det blir liksom lite dubbelt med två Peeping Caddis på listan - även om den som sagt är en kanonfluga och det behövs många i asken. Och det räcker kanske med en husmaskimitation på listan. Tvingas jag välja mellan Borsten och Peeping Caddis blir det till den senares fördel.

/Uffe
 
Hmmm....

Maskon, av ren nyfikenhet, vad använder du för krok?

Jag slår både ett och två slag för Kamasans krokar, är väldans allergisk, på grund av negativa erfarenheter, mot ett krokfabrikat som härstammar från vårt västra grannland.

Förutom Kamasan så har jag haft positiva erfarenheter av Partridge krokar.

/Anders B
 
Nu börjar det likna nått!!!

Ang. krokarna så använder jag Kamasan & Daiichi (kemvässade) utan att ha testat allt vad marknaden har att erbjuda. Tips och synpunkter är välkomna!
 
Om man får...

fråga en så pass närgången fråga?;)
På vilka krokstorlekar, binder du dina Klinkisar, brook?

/Björn
 
Klinkhammer

Är ett intressant kapitel. Den uppfanns av oberoende av flera upphovsmän under åttiotalet. En vän till mig fiskade med en identisk fluga, fast som kläckande dagslända. Hans van Klinken som tillverkade den vid Glomma menade att det skulle vara en nattsländepuppa. Har också hört att någon fiskade den på sjuttiotalet som myggpuppa. Hur som helst är det en effektiv fluga och fiskas idag som all dessa tre former.

Det finns en okänd variant som jag vill puffa lite för. Jag använder den som kläckare när Ephemera vulgata, populärt kallad Sjösandslända eller Rocken, kläcker. Den består av en ombockad krok strl 8, jag använder gärna Mustad 80000 modell. Kroppen består av taperad Fly-rite, nyans March Brown eller Cream (beror på sländornas aktuella färg). Vingen är brun och hacklet ginger. Med denna fluga får man en perfekt kläckare, när fisken tar sländor när de hänger i ytfilmen och ska kravla ur sin nymf-hud.
Rekomenderas varmt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dunderbjorn Min öring å Fiske 7
LOOP32 Fick idag min Fiske 1
Floot Hur vänder jag min rulle? Fiske 3
avslutat_medlemskap_2012 Min trotjänare Fiske 2
ladan Min bästa fluga! Fiske 1
AA STOR Flugask Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.