Meta Gädda?

Bottenmeta

Kom att tänka på vad en kompis nämnde nån gång för länge sedan om att det även ska gå att bottenmeta gädda. Då skulle det tydligen gå att agna med tex sill(död). Vet inte om/hur det fungerar, men det verkar ju lite enklare om man inte hinner eller har möjlighet att fånga levande bete. Kanske någon som vet.

/g
 
norpan_; sa:
Tackar för det. Löper den översta trekroken fritt på vajern (den som sätts i ryggen)??
/mattias

Jag har den fast, dock i en liten ögla i vajern så den har kanske 1 cm att spela på.


Ang sill och andra beten som deadbait, så finns det de som svär på att det är effektivare än levande. Makrill är populärt också. Verkar spela roll i vilket vatten man är i. Prova dig fram om du är intresserad av deadbait.
 
jag fick en gädda på 1kg med mask på liten metkrok från OK-macken. visst, en liten fjutt-gädda och mycket tur, förmodligen jagade han (eller hon) mörten som var där o nafsa men kroken satt i munnen och nån mört lr löja såg jag inte. släppte stackarn sen såklart :D
 
Kom att tänka på vad en kompis nämnde nån gång för länge sedan om att det även ska gå att bottenmeta gädda. Då skulle det tydligen gå att agna med tex sill(död). Vet inte om/hur det fungerar, men det verkar ju lite enklare om man inte hinner eller har möjlighet att fånga levande bete. Kanske någon som vet.

/g

Bottenmeta gädda? Hmm har aldrig provat. Men att ha levande bete är inte ett måste. När jag anglar så går det ofta lika bra med halv eller heldöd mört ;-). Det handlar om att få fast fisken på ett sätt så inte gäddan tror att det är en heldöd firre som är på. Bäst är dock ett agn med lite fart i. Var inte rädd att sätta på för stor mört. Ser gäddan att mörten är skadad så tar den alla storlekar på agn.
Skitfiske på dig!!
 
Abborre funkar kanon

Man talar alltid om mört när man talar om betesfisk. Min erfarenhet är att småabborre är det bästa. Anledningen till detta är att den är mycket mer seglivad än mörten. Dvs den lägger sig inte och dör lika snabbt. Abborren sitter dessutom bättre fast på kroken vilket möjliggör längre kast och oömmare behandling(i vassen etc).

Fy vad makabert egentligen.
 
På åttiotalet metade jag en del gädda, mest levande bete men inspirerad av tyska och engelska metare även med "deadbait".

Läs denna artikel för lite mer info:
http://www.svensktmete.se/art.php?postID=31

...En gång blev jag och kompis utskällda när vi köpte småmakrill i fiskbilen och avslöjade att vi skulle meta gädda* med dem...

*dyfisk i Bohuslän.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.