Är gäddor farliga!?

Haha, jag fiskar bara småfisk...

Nä, men gäddan i våra dytjärnar blir inte så stor (men lång!), de på 90-95 cm väger 3-4 kg...

Dessutom är smågäddor ett ypperligt dåligt bete för harr, även stor sådan...
 
Re: Re: Re: Re: Siken farligare

Strykarräven; sa:
Nä, om sommargäddan är en bifångst i en dyig tjärn så brukar jag kasta bort den, efter att katten dog.

Nä nu fattar jag det inte. Är det bina som fångar gäddorna i de dyiga tjärnarna. Hur farliga är inte dessa bin? Går de ihop och lyfter upp monstren?

Nån som har anti-bi-medel att sälja?
 
Detta med gäddutrotning påminner mig om en misslyckad satsning på "Put N' Take" i den by där jag spenderade somrar som liten. De fick projektpengar och planterade ädelfisk i den lilla sjön/tjärnen som gränsade till den större. Problemet var att det redan fanns en population ganska stora gäddor där som prompt satte igång med att äta upp de inplanterade fiskarna som gissningsvis inte var alltför stora ibörjan. Sen tror jag följande hände, baserat på resultatet man såg åren efter: De befintliga välgödda gäddorna förökade sig som tokar, men snart var den inplanterade ädelfisken slut. När alla nya små gäddor blivit till hade de inte mycket äta, vilket resulterade till en hyperagressiv stam av svält-gäddor med väldigt stora huvuden i förhållande till kroppslängd men små och pinnsmala magra kroppar. De högg på i stort sett allt, inklusive jättevobblers större än de själva, och de blev säkert kannibaler också. I den sjön/tjärnen ville jag inte bada hehe.
 
Människans ingripande i ordningen ställer alltid till det......
//J

Det där med studsare och gäddavfångst var jag med om en dråplig episod en gång.
Långrevens fångts käkades av gammelgäddan och en dag i augusti hade fiskaren fått nog efter att ha dragit upp ett tjugotal huvuden. Långreven agnades och lades grunt över en sandbank och i båten med älgstudsaren beredd satt fiskaren och vakade.
Framåt nattkröken hade agnen fått småaborrar och lakar att nappa och sjöns haj ansåg att det var matdags.... Vår trötte fiskare vaknade av att flötena markerade, skymtade gäddan i vattnet och sköt. Skottet väckte alla runt sjön som precis somnat djupt efter en lång och varm sommardag. Noslern träffade sjöytan, expanderade och riksochetterade med ett yl bort i sommarnatten.
När vår käre fiskare såsmåningom kom åter till stugan blev han varse att någon buse hade krossat glasdörren till verandan och gjort hål i pärlsponten i verandans innertak.... Med honom gick det sen inte längre att tala om hajen i sjön....Sannorlikt dog hajen av hög ålder, mycket träig...
//J
 
Hur låg det till med vapen- & jaktlicens,fiske med handeldvapen är knappast tillåten.Skottfång,hur såg det ut?
Är vår käre fiskare med i 'Klubben'?


peter
 
Det där med studsare och gäddavfångst var jag med om en dråplig episod en gång.
Långrevens fångts käkades av gammelgäddan och en dag i augusti hade fiskaren fått nog efter att ha dragit upp ett tjugotal huvuden. Långreven agnades och lades grunt över en sandbank och i båten med älgstudsaren beredd satt fiskaren och vakade.
Man förstår vart rovdjursutredningen fått vatten till sin kvarn! Känns lite Tom&Jerry att försöka skjuta fisk. Varför inte mete med levande agn (det här var väl innan förbudet, för att rädda mitt skinn här i den offentliga världen?)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tezooo UL-spö som är teleskopmodell ellet mycket kompakt? Fiske 4
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
lausvik Vad, mer än fiskegrejor, bär du med dig när du är ute och fiskar? Fiske 43
Ahvenet Varför är flugfiskare så bortskämda? Fiske 18
KaptenKrok Draget som aldrig ger något, vilket är ert? Fiske 12
lausvik Vi är här nu Fiske 46
achillesfrench vad är "kottar"... Fiske 2
675112N201548E Nu är det nog! Rädda Arjeplogs strömmar! Fiske 23
avslutatmedlemskap160620 Fiske är ingen sport Fiske 2
quid Vad är det för fisk på bilden? Fiske 11
Kalixälven är värst - 149 cm Lax Fiske 0
Avslutat1005 harasjömålas flugström är toppen för nybörjare! Fiske 0
Avslutat1005 Vilken fiskebutik är bäst i Malmö? Fiske 0
mipert GPS talar om när det är bäst att fiska, är det månen? Fiske 8
Freud Hur är fisket i små vattendrag på Island? Fiske 1
vuogga Nu är Havsöringen på G utanför Gävle!! Fiske 1
Staffan Andersson LOOP är döda, länge leve Danielsson Flyreels Fiske 3
M.Gustavsson Hur är Dammån så här års? Fiske 0
ConZec Hur är fisket/vattenståndet i Härjedalen nu? Fiske 8
nisseman hur mycket är gjort? Fiske 27
laif hur är fisket i fjällen nu? Fiske 11
maskon Lekfärgad lax är smaskens... Fiske 0
peppe_malmqvist Skicka ett mail om du är intresserad Fiske 1
Kålle Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare? Fiske 80
haak Flugfiske på Island, är det bra? Fiske 0
Tomas Odhult Långrev, är det värt besväret? Fiske 4
0164 Fjällfiske i sommar är du sugen? Fiske 10
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
nka Största gäddan? Fiske 5
Morkass Video: Galna gäddor i super slowmotion!! Fiske 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...