Vilken haspelrulle ska jag köpa??

Det förekommer en helt uppenbar shimano hysteri när det gäller haspel precis som med Ambassadeur när det gäller Multi, men viist shimano gör bra saker jag har en själv.

Men jag måste faktiskt rekomendera OKUMA ECLIPZ EZ-50
Rullen rymmer en rejäl mängd lina, samt att den tål saltvatten. Rullen är skön att använda och jag kastade faktiskt påtagligt längre med den än min shimano rulle. Kanske inte rättvist testat eftersom min shimano inte är av en nyare och dyrare modell.

Okuma Eclipz EZ-50 kostar runt 695:- den är dessutom snygg ;)

bild på rullen finns här:
http://fiskeforum.se/ff/index.php?topic=133.0
 
Shimano.

Som de flesta andra så rekommenderar jag Shimano,ligger i absoluta toppen vad gäller kvalitet och finish,oavsett prisklass.En sak vad du bör fundera över är vad du vill använda rullen till förutom att drilla 5 kilos gäddor.En del Shimano-rullar har två st bromsar,en slirbroms och en sk fighting drag,som sitter baktill är lätta att komma åt.Andra,sk grisnos,sitter framtill och anses väl vara lite vassare vad gäller finjustering,men kan vara en lögn att komma åt med köldstela fingrar.Lika viktigt är att välja rätt spö-aktion,topp-aktion är lämpligt vid båt,klippa eller bryggor,djupare vatten där man kan behöva få ut fisken från underifrån,medan det vid långgrunda stränder det är lämpligare med parabolisk-aktion som har ryggrad hela vägen.


skitfiske
peter
 
Ja, Shimano för mig också. Har testat en del andra märken men det är ingen idé. Dvs så länge man inte äger en gammal rulle..........egentligen så anser jag att den bästa haspelrullen som jag äger är en gammal ABU Cardinal 77 från början av 70-talet.

Med den har jag aldrig råkat ut för det annars så typiska haspeltrasslet, när det flyger ut en härva med lina, något som är ganska vanligt på moderna rullar, framför allt grisnos.

Den värsta när det gällde detta var en Cormoranrulle. Den har jag gjort av med illa kvickt. Spelade inte hur mycket lina jag strippade av, den gjorde så ändå. Först när spolen var ungefär halvfull så slutade den med det.

Faktum är att jag får oftare trassel på hasplar än på mina multi.

~Paul~
 
Jag har inte haft så många haspelrullar i mitt liv,
10 kanske? Men jag tycker iallafall att gamla Mitcheller har bäst broms och linuppläggning.
 
Hej Alex, rent allmänt tycker jag att min gamla DAM Quick Finessa från 1971 har den bästa bromsen. Den slår min Mitchel 300.

Men som jag sade tidigare, rent allmänt tycker jag bäst om min 77:a. Den kastar längst av de nämnda och den har trevligast gång. Lägger upp linan jämnast också.

~Paul~
 
Lite nostalgiskt med ABU:s gamla rullar. Jag saknar fortfarande min gamla Cardinal 44. Ligger på havets botten i S:t Annas skärgård efter ett missöde i en liten tvålkoppsjolle i början av 80-talet. Numera använder jag en liten trevlig rulle från Shimano.

Raskesven
 
Ja, det är väldigt tråkigt när man måste säga adjö till en god vän. Jag har själv varit med om detta ett antal ggr. Lätt att klanta sig.

Så till ABU hasplarna. 44:an har jag inte längre kvar , däremot 33, 66 och 77:an. Dessutom 755 (gav bort min 752, dum som man är) och C4X.

Förutom ABU hasplar så skräpar det andra hasplar här, såsom: 2 st DAM Quick Finessa, 2 st Mitchel 300, 4 olika Shimano, Shakespeare Sigma Whisker/Titan, Shakespeare Omni X och en Isuzu Charger. Hm, visste inte jag hade så många tills man började räkna.

DAMQickFinessa330N.jpg

DAM Quick Finessa 330N

Jag tycker att de gamla hasplarna är mycket charmigare trots sin ibland höga vikt. De var gjorda för att verkligen hålla i evigheter (vilket de många ggr gör :)). Jag har sett en del fiskare släpa sina rullar på marken tappa dem på berghällen och allmänt misshandla dem. Ändå fungerar de år efter år.

De nyare kan man ju för fasen knappt serva själv. De är komplicerade och innehåller ofta småpyttenuttiga fjädrar, distansbrickor och plomberade detaljer.

Häromveckan öppnade jag fällningsmekaniken på en av mina Shimanorullar med fasttrigger för att lättare smörja upp den. Så fort ytterkåpan var borta så flög det ut ett antal fjädrar och småbrickor, tätt följda av en liten sprint. Det tog mig en halvdag att få ihop rullen igen, eftersom sprängskissen var helt usel.

~Paul~
 
Abu Garcia = dålig kvalitet

Den gamla skrönan om att Abu har bra kvalitet gäller bara deras multirullar. Haspelrullarna är för det mesta rätt dåliga om man inte väljer suveränen. Byglar, vevar, lager, det mesta brukar strula vid flitigt fiske. Som någon skrev ovan att en "plastspole" är sämre än aluminium är inte heller sant. En grafitspole (plast) tål stötar bättre eftersom materialet vidgar sig istället för att bli en buckla som på aluspolarna.

En shimanorulle är vad som gäller, en twin power 2500 Xt-ra är ju guld, vill man ha värstingen är det stellan som gäller för 6k. Vettigaste valet just nu är utan tvekan en super gt-ra för 999:- Mer rulle går inte att få för pengarna. Köp en gt-ra och fyll upp med Powerpro.
 
UL

Kan bara hålla med "supergeten (Andreas Larsson)" om att UL är fantastiskt kul. Har fiskat sedan barnsben och UL-fisket är något av det roligaste.

Har i sommar fått en Gädda på ca 3kg och en Makrill på runt 6 - 7 hekto. Detta med 0.17 lina, spö på 1,5m och en liten Daiwa Regal. Det funkar kanon - känslan är enorm.

Har faktiskt en liten film med Makrillen, som vi senare fick ta med håv. Det drar faktiskt rejält - en Makrill simmar hela livet osv (starka). Det kanske inte syns. Mycket pladder från dom andra i båten också - bara att lägga dövörat till =)
http://www.filmbetyg.nu/DSCN1435.MOV

Dessutom är det lätt att ta med UL-grejjor på t.ex. vandring etc.
 
Shimano har jag tyvärr flera exemplar med som har kass linuppläggning, min sedona ul kan inte ens mäta sig med en Dragmaster som jag köpte 1990 och den är fruktansvärt sliten.

Skulle nog slänga ett hästöga på Daiwa har ett mysigt sortiment.
Eller en billig Abu och byta ofta :)

Daniel
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...