jATTE BRA idee!!

Med viss risk för att den korkade rubriken skrämmer bort alla (istället för att lura till ett irriterat/nyfiket klick), får den även representera nåt jag tycker kan vara väldigt tröttsamt. Stavfel i allmänhet och i synnerhet då mina egna!

Jag är petig, men tycker att det är någorlunda välgrundat. Stavfel och andra "korrekturfel" bidrar som regel till att försämra läsbarheten och tydligheten. Större fel ger värre konsekvenser, och mindre fel även mindre konsekvenser, förstås!

Jag tycker mig veta hur man stavar det mesta, men kan ändå se att jag skriver fort och fel ibland, och rättar ofta i efterhand, men ibland är det för sent.

Jag önskar alltså att editorn jag skriver mina inlägg i, hade rättstavningsfunktion!

Det får gärna vara den välkända varianten där konstiga stavningar eller meningar resulterar i grön markeringsfärg och mer troliga direkta fel blir röda. Hur avancerad det sedan blir kan ju variera, men det vore så skönt med detta - då skulle jag slippa korrekturläsa mina egna inlägg, vilket jag både är dålig på som författare av dem, och dessutom oftast inte har tid med.
 
Jag önskar alltså att editorn jag skriver mina inlägg i, hade rättstavningsfunktion!

Nu är jag på jobbet, men hemma surfar jag på en mac, med safari. Då får jag den servicen var jag än skriver inlägg, det ligger helt enkelt i webläsaren (eller operativet, vet inte säkert).
Antar att du sitter på en pc med explorer, så mitt råd är helt enkelt: gå över till den goda sidan - skaffa en mac!

/OJ
 
Senast redigerad av en moderator:
Precis. Den där jävla datorn hånar mig varje gång jag skriver mitt namn.

Mossing? Neeh, mässing eller kanske mossig.

Fy för den lede....

//Anders MOSSING!
 
öringen;386963 sa:
De gånger jag utsätts för automatiserad stavningskontroll slår jag av den. De brukar ju kunna ge de mest vidriga förslag på hur saker ska stavas...


Det beror på att du stänger av den istället för att fylla på ordlistan.
När vi nu ändå nämnt varumärken ovan kan jag ju som PC-användare säga att Words rättstavningsfunktion funkar grymt bra. Ibland inser jag inte varför det blir en markering, men det är ytterst sällan - och då och då kan det ju bli en grönmarkering av nåt som jag ändå anser passa bäst för mina syften.

Kan man stänga av funktionen är den förstås garanterat harmlös.

Det händer att jag av kollegor får dokument som ska korrekturläsas. Får jag dem digitalt så är det inte ovanligt att Word omedelbart markerar 90% av alla fel (som kan vara rätt många om rättstavningsfunktionen varit avstängd eller har ignorerats).

I like!

Ed:
(Om du vill ha en felmarkering av ditt namn mer än en enda gång, så är det ju helt upp till dig - kvittera bara in namnet i ordlistan - homefree!)

Ed: jag borde just i denna tråd skärpa mig till minst min normala nivå och bojkotta löjliga utländska utrryck...
 
Nu är jag på jobbet, men hemma surfar jag på en mac, med safari. Då får jag den servicen var jag än skriver inlägg, det ligger helt enkelt i webläsaren (eller operativet, vet inte säkert).
Antar att du sitter på en pc med explorer, så mitt råd är helt enkelt: gå över till den goda sidan - skaffa en mac!

Har man en Windows-apparat så är nog enklaste alternativet att installera Firefox med tilläggsordlista.

På Mac ligger rättstavningen i operativsystemet, man har den alltid i alla program där man kan skriva in text.
 
Firefox med svensk ordlista fungerar utmärkt. Detta felstvade ord är understuket
 

Bilagor

  • exempel.jpg
    exempel.jpg
    45.2 KB · Visningar: 445
öringen;386970 sa:
Det är tillverkarens uppgift, inte min :)

Mnja, du skriver säkert så konstiga ord ibland så att ingen tillverkare kan klara det. Du är väl norrlänning dessutom?!

Hm, det där Firefox verkar ju vara the shit. Synd bara att man då och då läser om vanliga små webfunktioner som inte funkar i Firefox som i IE. Förvisso är det väl nån sorts majoritetens diktatur, men...

Ed:
Vare sig Mnja, eller the shit borde ju finnas i en vettig ordlista... Sånt får man ju begripa.
Firefox borde kanske finnas, men kanske inte i Microsofts värld eller ordlista...
 

talthoff

Forumvärd
Om Vbulletin lägger in rättstavning i produkten (på svenska) så kommer vi lägga till den. Att utveckla den funktionen på egenhand tar bara kraft i från annat som vi prioriterterar högre.

Att webbläsarern gör det är ett alternativ för den som önskar under tiden.

-Thomas
 
Hm, det där Firefox verkar ju vara the shit. Synd bara att man då och då läser om vanliga små webfunktioner som inte funkar i Firefox som i IE. Förvisso är det väl nån sorts majoritetens diktatur, men...

Ingenting tvingar dig att använda bara en webbläsare. Jag har övergått till Firefox, men om en sida inte fungerar så tittar jag på den i IE. så lätt var det.

Men det är klart; min pragmatiska hållning ger ju inte upphov till några uppfriskande "datorkrig" :)
 
Om Vbulletin lägger in rättstavning i produkten (på svenska) så kommer vi lägga till den. Att utveckla den funktionen på egenhand tar bara kraft i från annat som vi prioriterterar högre.

Att webbläsarern gör det är ett alternativ för den som önskar under tiden.

-Thomas

OK, tycker kanske att det hade varit på sin plats med en liten applåd för den i princip geniala idén...
Men jag nöjer mig så länge med en still undran om det är troligt att Vbulletin snart lägger in detta i produkten?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.