Namn kontra alias på "din sida" och i kommentarer

Detta är något som jag har tänkt på ett tag, nämligen att Utsidan automagiskt förutsätter att alla medlemmar känner varandra vid namn. Tittar man på händelserna på Din sida framstår alla sådana med respektive medlems riktiga namn, såvida denne inte valt att dölja detta i vilket fall användarnamnet visas istället. I kommentarer och i "fotograf"-fältet till bilder visas bara det riktiga namnet för medlemmar och bara användarnamnet för icke medlemmar.

Visst är man bekant med både namn och alias hos dem som man regelbundet på ett eller annat sätt utbyter information med, men i andra fall lägger i alla fall jag oftare märke till användarnamnet först. Jag kan alltså mycket väl känna igen någon som Harryponken, men vara helt frågande inför namnet Harald Pontén.

Därför undrar jag om man inte kunde visa både alias och namn, på samma sätt som det görs i forumet? Det är väl ingen stor sak egentligen, men det händer då och då att jag stannar upp och rynkar pannan ett tag när ett "obekant" namn dyker upp någonstans, innan jag lyckas koppla ihop det med rätt person.
 

talthoff

Forumvärd
Jag och Christer pratatade om ditt förslag, men kom inte fram till något svar ...

Egentligen skulle vi vilja ta bort "nickname" /alias/användarnamn helt på hela sajten. Vi föredrar för- och efternamn rätt över av olika skäl. Men det kan vi inte göra.

För vad skall vi då visa för oinloggade ? Och Google och övriga sökmotorer ?
Vi måste accepetera att en del inte vill visa sina riktiga namn, det valet måste finnas kvar.
Problemet med visa både riktiga namnet och alias är väl plats, det finns ställen där det inte funkar med båda.

Längre än så kom vi inte i vår diskussion.

I det kortare perspektivet så finns det annat vi vill lägga utvecklingsresurser på.

Jag skriver upp önskemålet på vår lista.


-Thomas
 
Jag "ser" bara det riktiga namnet. Kanske därför som jag fäster rätt lite vikt vid anonyma inlägg...

Däremot brukar jag vara noga med att referera till alias i kommentarer etc, just för att det är läsbart för alla.
 

clindh

Forumvärd
Kanske det borde stå såhär i forumet istället

Kalle Kula (galenpannan)

istället för som nu

galenpannan (Kalle Kula)

Dvs att personnamnet står som huvudsaklig info, som på resten av sajten, men att användarnamn också syns som information. (Och vi skall fixa så citaten också tar med personnamnet)
 
Kanske det borde stå såhär i forumet istället

Kalle Kula (galenpannan)

istället för som nu

galenpannan (Kalle Kula)

Dvs att personnamnet står som huvudsaklig info, som på resten av sajten, men att användarnamn också syns som information. (Och vi skall fixa så citaten också tar med personnamnet)

Snälla,gör inte så.Vi är väl en 5-6 st Peter som relativt ofta frekventerar Utsidan och skriver inlägg.Minns en gång att det kändes lite halvläskigt när att nån blandade ihop mig och en annan.


peter
 

talthoff

Forumvärd
Att ha samma namn och inloggningsnamn gör ju att man lämnar tydligare spår efter sig i sökmotorerna.
Heter man "Kalle Andersson" kanske det spelar mindre roll, heter man som jag gör så är det lite annorlunda.

-Thomas
 
Jag valde bort "öringen" häromdagen, mest för att göra det enklare :)

Ja, jag blev ytterst besviken eftersom en av mina bilder nu helt tappade sin poäng ;)

Att ha samma namn och inloggningsnamn gör ju att man lämnar tydligare spår efter sig i sökmotorerna.
Heter man "Kalle Andersson" kanske det spelar mindre roll, heter man som jag gör så är det lite annorlunda.

Instämmer i detta. Mitt namn är tämligen unikt, och jag har dessutom ett jobb där jag vet att folk googlar en del på mig. Jag vill gärna att andra meriter än en fråga kring en gammal Gitane-cykel kommer upp vid sökning... Utsidan hamnar, i relation till andra sammanhang då mitt namn figurerar, ganska högt i sökmotorerna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.