Ovänner

I ett annat forum som jag deltar i kan man markera folk som ovänner. Effekten av det är att man slipper se deras inlägg. Kan vi få en sådan funktion här också?
 
Då får man låta bli att läsa tråden eller så får man bita i det sura äpplet och göra ovännens inlägg läsligt.;) I det forumet som jag tänker på finns en sådan funktion. Det är ett phpBB-baserat forum.
 
Den gamla killfilen visar sitt tryne ser jag. Fanns i de flesta gamla usenetläsare för 20 år sedan, men inte i dagens forum på internet.
 
Jag tror jag sett exempel på liknande funktioner, där man även kan blockera andra medlemmar av olika skäl.
På sikt tror jag det ger ett otrevligare forum. På Utsidan finns ibland infekterade trådar, jag har även själv varit "infekterad", men det mesta löser sig - för det "måste" lösa sig. Med lite tid brukar dessutom de ganska artificiella konflikterna blekna för de inblandade misstänker jag.

Jag deltog förr i ett klätterforum som stängdes helt p g a att några skrev lite omogna inlägg. Då öppnades ett nytt ersättningsforum med i stort samma medlemmar. Ibland är det omoget, och den som driver det hela låter allt "lagligt" passera. Med tiden har det självsanerats, och de omogna har blivit mer mogna.

Om man blir trakasserad ska man självklart anmäla det, i första hand till moderatorerna.
 
Vad menar du med "dagens forum"? Det aktuella forumet är baserat på senaste versionen av phpBB och jag tror nästan (utan att vara helt säker) att funktionen dök upp vid övergången till den senaste versionen.
 
Vad menar du med "dagens forum"? Det aktuella forumet är baserat på senaste versionen av phpBB och jag tror nästan (utan att vara helt säker) att funktionen dök upp vid övergången till den senaste versionen.

Med dagens forum buntande jag ihop de flesta forum på internet. det verkar som om en majoritet INTE har funktionen. men i princip ALLA usenetläsare hade det. Vilka versioner av phpbb som har eller inte har den funktionen varken vet eller bryr jag mig om. Det intressanta tycker jag är att funktionen som sådan är väldigt ganmmal och var en gång standard, men sen i och med överflytten till ett webbaserat diskussionssätt så försvann den.

Christian

PS. sök på killfile så ser du att frågan inte ens är ny här på utsidan:)
 

clindh

Forumvärd
Funktionen finns förvisso i forumprogramvaran (vBulletin) vi använder. Det funkar så att man ser att personer som finns på ens egen blockeringslista skrivit inlägg i trådar, men man ser inte inläggets text förrän man väljer att klicka på en länk så det visas.

Vi har dock hittills valt att inte använda det där, mest för att det inte känts som behovet funnits. Och är det inte bättre att man jobbar på att förbättra sin egen självdisciplin och behärskning om man nu har problem med någons persons attityd och sätt att skriva? Eller att man rapporterar till oss, om det tex är en person som gör regelövertramp.
 
Peronligen känns det som att det inte skulle ta långa stunden innan trådar blir ohulda röriga pga att någon skrivit inlägg där man missat en del av diskussionen... Jag skulle oxå gärna slippa vissa av er men som admin skriver, det är bara att jobba på självdisciplinen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.