Hjälp-rubriker är irriterande

När det gäller "HJÄLP!" så är det väl bra om nybörjare lär sig att vara mer specifika i sin rubriksättning, precis som att dubbel- eller trippelpostning inte är bra. Det handlar om att förstå vad som händer när man startar en tråd, vilket inte var helt självkart för mig i början.

Däremot kan jag tycka att det är ett problem med hänvisning (eller inte) till gamla trådar. Tiden går, och fler och fler ämnen har diskuterats i gamla trådar. Ska man då låta bli att posta en fråga, väcka liv i en gammal (kanske bara snarlik) tråd, eller starta en ny? Jag kan tycka att det senare inte är så farligt, även om det ofta känns som att saker tas om på nytt. Det kanske är ett tecken på att jag hängt för länge på utsidan? :)

Finns en viss risk att vissa har varit för länge på utsidan, Men jag har ett utmärkt förslag, En klubb i klubben så att säga. Där endast de riktigt gamla rävarna får vara med. Där får de sätta upp regler bäst de vill. Typ som äldrerådet i sekter . Risken är att de kommer att tröttna och komma tillbaks till alla nybörjare och amatörer, fel och brister. Nä utsidan är ett skönt och lagom forum.
 
Om det skulle finnas ett välkommsbrev som förklarar lite hur forumet fungerar och vilka regler som gäller tycker jag inte skulle skada. Om man redan känner sig som proffs så är det ingen som tvingar dig att läsa det...
/Stellan
Det vore kanske bra om man kom till en "välkomstsida" när man försöker posta sina 2-3 första inlägg. Där skulle man tydligt kunna förklara att reklam och dubbelpostning inte är tillåtet och att frågan "Hjälp vilken ryggsäck ska jag köpa?" inte är så lyckad utan att man får bättre svar ju mer detaljerat man ställer frågan. Samt att prova sökfunktionen...
 
Fast handen på hjärtat, finns det något problem att lösa egentligen? De få nytillkomna som behöver 'utbildning' lär sig det hela relativt snart ändå. De som inte lär sig kommer knappast lära sig bättre för att man skickar dom till en tvingande text, eller?
 
Det kan vara mer välkomnande att hamna på en välkomstsida än att de gamla rävarna skriker: "Använd sökfunktionen", för det tycker jag inte jag vore så kul att få som första svar...
 

avslutad210712

Gäst
Kunde inte låta bli att kolla den här tråden
Är själv helt "ny"på forumet och dessutom helt ny på fjällvandring.
Hitta då detta suveräna forum. Tycker att adm. el. moderator skall dra klara direktiv direkt att "utsidan" är bara ett forum för proffs som diskukterar "riktiga problem"
Vi nybörjare kan länkas till någon scoutförenings hemsida...................

På utsidans systersida fotosidan har det vid ett antal tillfällen kommit förslag att det skall vara en medlemsavgift för att överhuvudtaget få skriva inlägg i forumet. Dessutom en hög medlemsavgift för att i möjligaste mån slippa glada amatörer som både frågar onödigt enkla frågor och som inte använder sökfunktionen.

Tycker att den iden är bra för utsidan dvs en ordentlig medlemsavgift i storleksordningen 1000:-/år (eller mer). Dessutom kombinerat med att enbart de som har minst 364 dokumenterade tältnätter/år ovanför trädgränsen skall ha rätt att skriva i forumet. Då skulle vi slippa en massa onödiga nybörjarfrågor.
 

talthoff

Forumvärd
Kommer aldrig hända, Utsidan kommer aldrig bli en 100% betalsajt. En blandning som det är idag tror vi på.

Alla är välkomna, det är blandnigen som är charmen. Sen vore det undebart om alla hade samsyn på hur inlägg, frågor etc. skrevs. Men jag ser det som enormt litet problem på Utsidan. Eftersom patentlösningen inte existerar så är det något man får leva med.

-Thomas

ps. Det är enskilda medlemmar som lagt förslaget på Fotosidan, inte sajtägarna.
 

avslutad210712

Gäst
Kommer aldrig hända, Utsidan kommer aldrig bli en 100% betalsajt. En blandning som det är idag tror vi på.

Alla är välkomna, det är blandnigen som är charmen. Sen vore det undebart om alla hade samsyn på hur inlägg, frågor etc. skrevs. Men jag ser det som enormt litet problem på Utsidan. Eftersom patentlösningen inte existerar så är det något man får leva med.

-Thomas

ps. Det är enskilda medlemmar som lagt förslaget på Fotosidan, inte sajtägarna.

Japp förslaget kommer från deras medlemmar och inte från sajtägarna vilket såklart är viktigt att påpeka.

Och även om jag besöker fotosidan rätt ofta så föredrar jag utsidan pga att jag trots allt tycker att utsidans medlemmar har en mer "förlåtande" inställning till både nybörjare som "dumma" (dvs mina - andras frågör är ALDRIG dumma) frågor. Sen är förstås friluftsliv en större fritidssysselsättning för min del än vad foto är. Speciellt efter det att jag dammade in kameran i en sten vid sista vandringen så ligger fotandet på en väldigt låg nivå.

Samhörighet i alla frågor och allt tyckande kommer aldrig att uppstå och det är väl det som är tjusningen. Skulle alla tycka på samma sätt så skulle nog utsidan dö sotdöden relativt snart.
 
tycker som någon sa i början, att det skulle finnas klistrade trådar som det finns på alla större forum tex flashback. i varje forumdel, tex i bo och sova forumet skulle det finnas en tråd en samlingstråd, Tält-tråden eller ngt liknande så kommer det inte upp så mycket nya trådar om det.
 
Det finns inga dumma nybörjarfrågor. Däremot finns det dumma rubriker.
Hur rubriker funkar och att inte ropa hjälp i tid och otid lär man sig väl som barn?

Jag gillar avslutad210712s idé. Medlemsavgift på 1000 spänn vore toppen. De pengarna skulle Utsidan kunna använda för att avlöna flitiga forumskribenter. Man kan också tänka sig att man kvittar tältnätter mot antal foruminlägg när man sätter gränserna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.