Hjälp-rubriker är irriterande

Var inte det här ett bra förslag då?

Citat:
Ursprungligen postat av Karolina P Visa inlägg
Vaför inte skapa en rubrik/forum som heter "För nybörjaren"?

Jo det är ett bra förslag, kanske en rubrik "Välkommen till utsidan"
Men en text med regler skulle kanske få en del att dra. möjligen en del hänvisningar.
Jag är rättså ny i denna virtuella djungel.

Alla dessa åsikter och dolda regler hur man ska vara här på forumet, jag har själv just lärt mig om forumtroll osv. Om man beter sig på samma sätt irl. skulle man lätt bli väldigt ensam.
Fast i och för sig så finns det grupper i verkligheten där det är riktigt svårt att komma in i.
Men så ska det väl inte vara.

Men en kommaigång mail med bra tips om strukturen nog en bra ide. Men den ska nog författas av admin, och regler finns ju redan så det bratar vi ju inte om
 
Jag tror inte att det är trådskaparen själv som lider mest av en kass rubrik (för att det skulle vara färre som läser tråden), utan den som försöker söka i forumet.

Den som lider mest är väl den som skriver den dåliga rubriken. När jag läser trådar på Utsidan så tittar jag in i de trådar som har en rubrik som låter intressant eller som låter som nåt jag kan hjälpa till med. Men en tråd som heter "Hjälp" eller "Fråga" blir överhoppad av mig.
 
Den som lider mest är väl den som skriver den dåliga rubriken. När jag läser trådar på Utsidan så tittar jag in i de trådar som har en rubrik som låter intressant eller som låter som nåt jag kan hjälpa till med. Men en tråd som heter "Hjälp" eller "Fråga" blir överhoppad av mig.

Vill jag fördriva tid så läser jag alla inlägg och svarar på de frågor där jag kan tillföra något. Har jag inte så mycket tid så läser jag bara de trådar som låter intressanta och då är Hjälp" eller "Fråga" inget som ligger högt på min lista.

Visst skulle det vara bra att ha en beskrivning på hur forumet fungerar i välkommsbrevet och det skulle även vara lämpligt att lägga det under denna sida http://www.utsidan.se/forum/ . Jag tror att alla skulle tjäna på att höja nivån i forumet och det är väl den funktion som används mest på utsidan...

/Stellan
 
Alla dessa åsikter och dolda regler hur man ska vara här på forumet, jag har själv just lärt mig om forumtroll osv. Om man beter sig på samma sätt irl. skulle man lätt bli väldigt ensam.
Fast i och för sig så finns det grupper i verkligheten där det är riktigt svårt att komma in i.
Men så ska det väl inte vara.

Jag tror att en del av problemet är att vi har varit ute i den här "virtuella djungeln" lite olika länge. Det finns de som är uppvuxna med internet och har hängt där 15 år. Själv minns jag att jag skrev mitt första foruminlägg för 6-7 år sen (jag minns också att det kändes lite nervöst :). Andra har precis börjat leta sig fram här.
De som har varit med riktigt länge har i ryggmärgen en känsla för hur man ska uppföra sig på ett forum, precis som vi alla (?) har i verkliga världen.

Jag är, som sagt, ingen internetveteran, men för mig känns rubriken "Hjälp!!!" inte bra. Motsvarigheten i verkligheten skulle ungefär vara att en fullständig främling kommer in i ett rum och skriker just Hjälp, sen visar det sig att han vill ha råd om vilken ryggsäck han ska köpa. Det skulle nog uppfattas lite negativt av många.
Av den anledningen reagerar jag lite negativt mot den typen av rubriker. Däremot försöker jag naturligtvis hjälpa den nye killen till rätta, i stället för att racka ned på honom för att han inte känner de sociala koderna så bra.

Jag tycker också att just utsidans forum är snällare mot nybörjare än många andra jag har sett. Det kan vara en rätt hård stämning på vissa fora.

/OJ
 
Det finns forum där moderatorerna byter rubrik på en tråd när den ursprungliga rubriken var för allmän eller intetsägande....
 
Ny för dagen

Kunde inte låta bli att kolla den här tråden
Är själv helt "ny"på forumet och dessutom helt ny på fjällvandring.
Hitta då detta suveräna forum. Tycker att adm. el. moderator skall dra klara direktiv direkt att "utsidan" är bara ett forum för proffs som diskukterar "riktiga problem"
Vi nybörjare kan länkas till någon scoutförenings hemsida...................
 
Nej men Farsgubben, nu hoppas jag att du skämtar. Nog måste väl blåbär och fanatiker kunna trivas under samma virtuella tak! Det är ju det som är så fint med Utsidan!
 
Nej men Farsgubben, nu hoppas jag att du skämtar. Nog måste väl blåbär och fanatiker kunna trivas under samma virtuella tak! Det är ju det som är så fint med Utsidan!

Visst är det så, lite skämt , lite allvar.
Det jag menar att de flesta frågorna som ställs iforumet är ju för att nån inte kan o behöver hjälp.
Oavsett om en nybörjare frågar om vilka skor han skall ha, eller om något proffs behöver hjälp med vilken byxa som har den lättaste byxknappen...........

Sedan förstår jag att det startas mycket trådar om samma saker. Då tycker jag att moderator kan låsa och hänvisa till redan startad tråd.

Sedan är det faktiskt valfritt för alla att välja vilken tråd man vill läsa.
 
Kunde inte låta bli att kolla den här tråden
Är själv helt "ny"på forumet och dessutom helt ny på fjällvandring.
Hitta då detta suveräna forum. Tycker att adm. el. moderator skall dra klara direktiv direkt att "utsidan" är bara ett forum för proffs som diskukterar "riktiga problem"
Vi nybörjare kan länkas till någon scoutförenings hemsida...................

Du är välkommen med dina frågor även om du känner dig som en nybörjare... Det handlar inte om själva frågan utan mer hur den ställs. Jag tycker att rubriken ska säga något om den fråga man har tänkt ställa och inte bara "Hjälp", "Nybörjare" osv

Om det skulle finnas ett välkommsbrev som förklarar lite hur forumet fungerar och vilka regler som gäller tycker jag inte skulle skada. Om man redan känner sig som proffs så är det ingen som tvingar dig att läsa det...

/Stellan
 
Sedan förstår jag att det startas mycket trådar om samma saker. Då tycker jag att moderator kan låsa och hänvisa till redan startad tråd.

Sedan är det faktiskt valfritt för alla att välja vilken tråd man vill läsa.

När det gäller "HJÄLP!" så är det väl bra om nybörjare lär sig att vara mer specifika i sin rubriksättning, precis som att dubbel- eller trippelpostning inte är bra. Det handlar om att förstå vad som händer när man startar en tråd, vilket inte var helt självkart för mig i början.

Däremot kan jag tycka att det är ett problem med hänvisning (eller inte) till gamla trådar. Tiden går, och fler och fler ämnen har diskuterats i gamla trådar. Ska man då låta bli att posta en fråga, väcka liv i en gammal (kanske bara snarlik) tråd, eller starta en ny? Jag kan tycka att det senare inte är så farligt, även om det ofta känns som att saker tas om på nytt. Det kanske är ett tecken på att jag hängt för länge på utsidan? :)
 
Själv gillar jag just att det är okej att starta nya trådar, väldigt många trådar handlar ju om produkter och där kommer det ju nya saker hela tiden.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.