Hjälp-rubriker är irriterande

Det är irriterande att läsa rubriker som skrivs "hjälp...etc etc". Hur ser processen ut för de nya medlemmar? Får de automatiskt ett mejl med instruktioner om hur man ska "uppföra" sig på Utsidans forum? Alltför ofta ställs nya nybörjarfrågor när det redan finns svar. Det märkts lätt att nyregistrerade medlemmar att de ställer frågor utan att ha först använd sökfunktionen eller olämpliga rubriker som tex hjälp. Ett tips är att alla nyregistrerade medlemmar får automatiskt ett ett välkomst-mejl där det finns punkter på "uppförandetips".

Jonas
 
På vilket sätt är de irriterande? Det är väl bara att låta bli att läsa?

Min erfarenhet av bemötandet här på Utsidan är att ingen fråga är för "dum" och ingen formulering är fel (om den följer de självklara regler som finns). Just nu förekommer en "nybörjartråd" om vandring i Sarek. Frågaren hade letat med hjälp av sökfunktionen men fått för många svar. Risken med Hjälp-rubrik är väl enbart att något färre läser den, men det är väl knappast något vi "uvar" behöver irritera oss över?


Jag håller dock med trådstartaren om att det skulle behövas ett "välkomstpaket" med tydliga uppgifter hur olika funktioner fungerar.

HåkanF
 
På vissa fora finns det "klibbiga" trådar som alltid ligger överst i respektive kategori, just för att hjälpa nybörjare till rätta och svara på de vanligaste frågorna. På så vis försvinner de inte i informationsfloden.

Det kanske vore något även för utsidan? Det skulle tex kunna vara en tråd om vad man ska tänka på när man ska köpa tält som alltid ligger överst i bo och sova-forumet.

Jag inser naturligtvis att detta skulle kräva lite extra jobb från moderatorerna, men det är nog i princip frågan om en engångsinsats.

/OJ
 
På vilket sätt är de irriterande? Det är väl bara att låta bli att läsa?

Min erfarenhet av bemötandet här på Utsidan är att ingen fråga är för "dum" och ingen formulering är fel (om den följer de självklara regler som finns). Just nu förekommer en "nybörjartråd" om vandring i Sarek. Frågaren hade letat med hjälp av sökfunktionen men fått för många svar. Risken med Hjälp-rubrik är väl enbart att något färre läser den, men det är väl knappast något vi "uvar" behöver irritera oss över?


Jag håller dock med trådstartaren om att det skulle behövas ett "välkomstpaket" med tydliga uppgifter hur olika funktioner fungerar.

HåkanF

Bra term: Välkomstpaket! :)

Håller med dig. Ingen fråga är för dum egentligen. Men ibland syns det på inläggen att de inte förberett frågan. Det skulle vara bra att nya medlemmar skulle få ett mejl med punkter att tänka på när man skriver i forum. Så mycket krävs det inte. Detta för att undvika onödiga rubriker. Här är ett exempel:

exempel.jpg
 
I-landsproblemen vet inga gränser! Det är väl görbra att trådstartaren lägger ribban direkt i rubriken. Då vet man ju ungefär vilken typ av råd och tips som han är ute efter. Motsatsen är väl sämre att någon spelar proffs (friluftsproffs borde innebära guide eller kanske sponsrad äventyrare/atlet eller nåt) som vill ha råd om enkla saker. Den tråden som det refereras till var ju ett typexempel på en bra nybörjartråd som han omöjligen kunde hittat med hjälp av sök. För upplysningens skull kan jag säga att det handlade om en cykel på blocket och ehuru det var en bra instegshoj eller inte. Lycka till med att hitta det i sökfunktionen (nu går det ju såklart).

Däremot är introduktionspaketet ett bra koncept, sökfunktionen är inte så flitigt använd som den borde.

snyggt att redigera efter man blivit citerad...
 

clindh

Forumvärd
Ett intropaket är ingen dum idé. Hjälp gärna till att formulera vad som skall stå, vilka saker som är viktigast att tänka på för en ny medlem. Det bör vara rejält kort och koncist, ingen läser mer än typ 1-2 paragrafer.
 
Dåliga rubriker förstör mest för sökaren

Jag tror inte att det är trådskaparen själv som lider mest av en kass rubrik (för att det skulle vara färre som läser tråden), utan den som försöker söka i forumet. Det kan ju finnas väldigt klok information i en tråd som heter "Hjälp!!!!!", men hur ska man ens veta om tråden handlar om det man är ute efter?

Alltså söker man, hittar inget eftersom rubrikerna är så dåliga att man inte vet var man ska börja leta, och skriver själv en dålig panikrubrik så att det blir ännu svårare för den som kommer efter.

Klart det är ett i-landsproblem, men jag tror att vi konstaterade här på forumet redan för 10 år sen att Sverige faktiskt är ett i-land, och att idén om "friluftsliv" nog per definition bara kan uppstå i ett i-land. Jag får söka och kolla... :)
 
I

snyggt att redigera efter man blivit citerad...

:) Ja visst är det, jag är en av de mest långsammast skribenterna på det här forumet. Det såg inte så bra ut med irini där, men jag hann inte.

Till vem riktar du dig nu? Alla i stort? Eller?

Jag riktade mig till greenjuice , Jag var lite otydlig förlåt.
Men varför bry sig om någon nybörjare inte gör rätt enligt greenjuice. Och sen försöka väcka med håll eller en tråd om hur irreterande hjälp trådar är.
Var konstruktiva istället och hjälp. Vem sätter normen för vilken stil det ska vara?
 
Men varför bry sig om någon nybörjare inte gör rätt enligt greenjuice. Och sen försöka väcka med håll eller en tråd om hur irreterande hjälp trådar är.
Var konstruktiva istället och hjälp. Vem sätter normen för vilken stil det ska vara?

Var inte det här ett bra förslag då?

Vaför inte skapa en rubrik/forum som heter "För nybörjaren"?

Sedan kan jag också tycka att det rackas ner på nya här på forumet ibland. Då är det väl vänligare att använda funktionen meddelande (och skriva i tråden att man skrivit ett sådant) och visa personen hur han/hon kan göra för att söka i forumen. Eller?

"Alla är vi barn i början", tänk på det!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.