jägar-funderingar

precis som Anvib skrev:
"På ett jägarförband är de flesta välmotiverade och hyfsat vältränade (ungefär som sina friluftskompisar) vilket gör det hela mycket roligare."

Inte bara de, utan även befälen är motiverade som bara den. Nu "out'ar" jag mig väl som fullständig tok bland de som försöker allt för att slippa lumpen om jag berättar att jag inte var tvungen att göra militärtjänsten i Sverige eftersom jag är uppvuxen i Tyskland, men det var absolut kul att ha klarat av.

Re: "varför" -
a) för sig själv
man bevisar sig själv att man klarar betydligt mer än vad man trodde. Här gäller det inte en kuperad mil på 45 minuter blankt, utan framför allt att sega till sig och hålla ut relativt tuffa sträckor med mycket vikt, tidspress, lite sömn etc. pp.
b) säkerhet i Fjällvärlden - du kan nog aldrig lära dig allt från böcker eller det du gör i civila livet om hur du psykiskt och fysiskt agerar under extrem sömn- & matbrist i flera dagar och allt annat man tränar. Efter att ha gått igenom en tuff sommer-överlevnads-övning basically utan mat med anslutande fångträning och "eftersök" (kul att bli eftersökt med skällande hundar, men det är fascinerande att man fortfarande kunde springa då), vinterträning med tyvärr för lite snö att bygga snögrop i lite rekord-temp på minus 35 på natten och minus 24 på da'n (vintern 95/96) samt hoppa i ett hål i en sjö ger en viss information om vad man klarar och därmed säkerheten att ta an en Solo-Tur som man kanske annars hade skippat.
c) bra kompisar och bra befäl - det är nog få grupper som kan uppleva att allt från fänrik till Kapten är med i smeten och pushar på och faktiskt har djävligt roligt när de kickar infanteriet i baken så det förslår på nån gemenskapsövnign i Boden t.ex.
d) naturupplevelser - ok, de kan du få i det civila med, men jag måste säga jag har lite svårt att hitta en grupp som vill upp på kalfjället i minus 25 och släpa pulka, gräva snökoja, koka skägglav (ingen höjdare! och inte samma övning btw). uppleva norrsken en ca. 30 gånger och mycket mera är värt sitt. en del lär tydligen ha problem med mörkret över vinterperioden i Norrland, jag och många andra tyckte nog det var det allra häftigaste och mysigaste som fanns att skida igenom det tystaste landskapet man kan tänka sig (avseende från en massa fula ord när pulkan fastnade i skogen, man vurpade och bössan slog en i hakan igen...
e) man får ett visst "bevis" på att man klarar lite tuffare tag och framför allt inte bryr sig om petiga små saker så mycket - som det nämdes tidigare, finns det många företagsledare som har gjort jägartjänst av nåt slag, och säkert nog skulle jag sätta ett "mentalt plustecken" på en som har varit med om detsamma.
f) mindre viktigt, men för "skogsjägare" och skytte-interesserade kan det väl vara spännande att skuta lite olika grejor. vi fick vid flera tillfällen skjuta det mesta, inkl. privat-vapen av befälen bl.a. Glock, 44 Magnum,
g) man kan ju ta civilt Jägarexamen, hoppa fallskärm, läa sig friklättra, krypa i grottor i Norge (Fauske) mm. för ganska billiga pengar - i alla fall gick det på K4.

last but not least - läser man ovanstående som Friluftsinteresserad är det väl bara att välja det igentligen, och jag skulle göra samma sak om jag skulle välja igen - men nog är det segt många gånger och det kan ta rätt hårt. Själv var jag bra på att släpa ryggsäck och hade tränad Tae Kwon Do i många år när jag ryckte in, men jag var långt ifrån att klara milen utan svårigheter (nu kan nog föresten alla som har varit med både förtest på FJS och sen gjort lumpen på K4 hålla med om att den Norrländska milen på K4's träningsbana känns dubbelt så lång p.g.a. terrängen*). Hade aldrig trott att man kunda säga till sig själv "nu f*n slutar jag" "vad kan man göra för att slippa det här helv.." så många gånger på kort tid :) men när man sen ändå har gått igenom en bit till, då kan man faktiskt vara en smula stolt med all rätt i världen tycker jag.

*=please - jag vill inte ta upp den dumma diskussionen om vilket förband som är "hårdast" - alla har sitt - jag skulle med min "dåliga" löpar-kondis nog inte klarat FJS eller Kustjägare, däremot hade kanske den ena eller andra haft problem med något annat på K4, whatever. :)

h) re: våld & "manligt"
klart att det faller kommentar som "går det inte med våld använder vi oss av mera våld", men det är mest när man måste göra rent prylar ;-) det här med våldsam strid är ju samma debatt som om vilket förband som är tuffast. En kille i stridvagn 90 kan väl med all rätt i världen säga att han har mera firepower än en Jägargrupp, och hans livstid kan vara lika begränsat i krigsfall som Kustjägaren som springer uppför fel backe på nån ö.

Jägarstrid bland FJS, K4, I22 etc. syftar mera till att strida mycket fegt på ett visst sätt, dvs. sabotage-strid, planera överfall som har så många Murphy's som möligt täckta för att med stor sannolikhet klara uppgiften etc. Eldöverfall mot Ivan som har kört tanklastbil de sista 45 timmarna med et team med AG90, fem Jägare som drar miner och skuter PSkott på stackaren kan ju inte kallas särskilt "tufft" eller "manligt" (vem kom upp med den terminologin?! tämligen "daneben") precis. Samtidigt är det väl onekligen ett lite smartare strids-alternativ iom att en liten grupp kan förorsaka mycket stora störningar bland fi än det vad infanteriet gör.

Som slutsats skulle jag villa säga att om det skulle vara allvar, så skulle jag för allt som finns hellre vara i en Jägargrupp än bland "100 mer eller mindre motiverade" andra som blir kommandera av befäl som igentligen önskade sig att de var i ett Jägarförband själva (sistnämda baserat på lite information från polare och artiklar), hoppar det inte blev en "kaxig" artikel det här, men det är ialla fall korrekt och upplevt så. :) *peace*



[Ändrat av Jonas_K4_9596 2004-03-25 kl 03:36]
 
Jonas_K4_9596; sa:
e) man får ett visst "bevis" på att man klarar lite tuffare tag och framför allt inte bryr sig om petiga små saker så mycket - som det nämdes tidigare, finns det många företagsledare som har gjort jägartjänst av nåt slag, och säkert nog skulle jag sätta ett "mentalt plustecken" på en som har varit med om detsamma.



[Ändrat av Jonas_K4_9596 2004-03-25 kl 03:36]


Ganska intressant resonemang här som vissa har fört och dragit paraller med företagsledare och dylikt. Från en annan synvinkel så påvisar det här drag av psykopati eller narcissism vilken enligt vissa är vanligare bland militärer och företagsledare.

Var jag vill komma är att tecken på "mentala plustecken" inte alltid är så som det verkar vara.
 
crazy; sa:
Jonas_K4_9596; sa:
e) man får ett visst "bevis" på att man klarar lite tuffare tag och framför allt inte bryr sig om petiga små saker så mycket - som det nämdes tidigare, finns det många företagsledare som har gjort jägartjänst av nåt slag, och säkert nog skulle jag sätta ett "mentalt plustecken" på en som har varit med om detsamma.



[Ändrat av Jonas_K4_9596 2004-03-25 kl 03:36]


Ganska intressant resonemang här som vissa har fört och dragit paraller med företagsledare och dylikt. Från en annan synvinkel så påvisar det här drag av psykopati eller narcissism vilken enligt vissa är vanligare bland militärer och företagsledare.

Var jag vill komma är att tecken på "mentala plustecken" inte alltid är så som det verkar vara.
Oj, har du gått å blivit pyskelog? Jävligt djup analys du fick till...

/Håkan
 
crazy; sa:
Ganska intressant resonemang här som vissa har fört och dragit paraller med företagsledare och dylikt. Från en annan synvinkel så påvisar det här drag av psykopati eller narcissism vilken enligt vissa är vanligare bland militärer och företagsledare.

Var jag vill komma är att tecken på "mentala plustecken" inte alltid är så som det verkar vara.

Alla får ju tycka och tänka hur de vill, själv har jag klarat mig tämligen bra hittils och är nog längre ifrån att vara psykopatiskt förbelastad "fast jag gjorde värnplikt som Norrlandsjägare" än många social-(eller hobby- (no pun intended))psykologer.

Sen är det "nog mycket som inte är som det verkar vara", för att föra vidare psyko-analysen. En del tror ju UFO:n flög igenom WTC... fast med en viss sannolikhet var det nog ändå ett flygplan kan andra tänka sig.

Om vi vill fortsätta diskutera det här med mera djupgång, så kan ju tilläggas att Freud a) själv aldrig var riktigt nöjd med sin definition av narcissism, b) började förklara mycket på exemplet Leonardo da Vinci (som nu var en kille jag önskas hadde funnits fler av i världshistorien och allmänt mycket med den mannen man kan beundra, så om han hade en viss narcissim verkar det ju inte så himmla skadligt, c)

(Freud) sund narcissism behövs för att en människa ska utvecklas, från att ladda upp sig själv - älska och respektera sig själv - för att sedan också kunna älska och respektera andra människor.

nåväl, finns säkert ett visst desinteresse att fortsätta den här hobby-psykologi analysen, så jag hoppar nog av nu. ha de bra alla jägare och icke-jägare.

Jonas

PS: om jag skrev att jag sätter ett mentalt plusteckan på en som har gjort jägartjänst utesluter det inte att människan ifråga dels måste ha en hel del mera positiva egenskaper innan han är värd respekt i samhället (allt som skulle vara självklart igentligen, som att vara hjälpsam, snäll mot kvinnor, barn och djur etc. etc. etc.), eller att det där "plustecknet" mycket ofta sätts tidigare pg.a. något helt annat och o-militäriskt sammanhang. I detta sinne, bättre narcisst än nazist, eller så. :)
 
-Patric-; sa:
Håkan K; sa:
crazy; sa:
Från en annan synvinkel så påvisar det här drag av psykopati eller narcissism vilken enligt vissa är vanligare bland militärer och företagsledare.
Oj, har du gått å blivit pyskelog? Jävligt djup analys du fick till...

/Håkan

Samma gäller för försäljare..

Jonas.. Det Martin skrev om Militärer och företagsledare är inte helt okänt, men det betyder inte att det är negativt med drag av psykopati eller narcissism i vissa yrkesgrupper.. Det är väl nästan så att det ibland kan vara en förutsättning för att kunna hantera det klimat som finns idag.. Att ha drag av psykopati eller narcissism betyder nödvändigtvis inte att man har ett sjukligt beteende..

Sedan så är de värnpliktiga en spegling av vårt samhälle.. Det finns olika motivering, anledning och förutsättningar för olika tjänster.. Man är nödvändigtvis inte en bättre medborgare för att man kan bära tung rygga än om man har signalspanningstjänst eller så, man har bara lite olika motivering och förutsättningar..
 

avslutad210712

Gäst
Re: Jägartjänst!

mountainman; sa:
Ja, vad kan det vara för fel att träna och lära sig att försvara sitt land i händelse i krig?!
Att fritt få röra sig i Sveriges storslagna natur, att ha sin egna åsikter, att inte behöva vara rädd när man går ut för bombattentat mm.

Att få uppleva och lära sig lite mer och hårdare än va andra gör, att bekräfta sin styrka fysiskt och psykiskt, att få dom där riktigt bra vännerna och att få bara få äran att göra en liten insats för sverige i tiden.

Mvh Daniel Bergman

Frågan var varför man gör jägartjänst och då måste jag ställa mig frågande till svaret. Är det enbart jägarna som utbildas för att försvara sverige så måste det vara enkelt att lägga ner resten av förbanden och spara en massa pengar.

Och vilken insats har jägarna gjort för sverige i tiden?
[Ändrat av avslutad210712 2004-03-25 kl 10:40]
 
... men det betyder inte att det är negativt med drag av psykopati eller narcissism i vissa yrkesgrupper.. Det är väl nästan så att det ibland kan vara en förutsättning för att kunna hantera det klimat som finns idag.. Att ha drag av psykopati eller narcissism betyder nödvändigtvis inte att man har ett sjukligt beteende..

håller med om det om det gäller narcissism, inte om det gäller psykopati - det defineras nämligen tämligen genomgående som "extremt avvikande karaktärsegenskaper
ledande till att en individ kommer i konflikt med de sociala normerna", för mig låter det ganska sjukligt. Att "psykopati" sen har blivit modeord är ju tveklöst ochså riktigt.

Sedan så är de värnpliktiga en spegling av vårt samhälle.. Det finns olika motivering, anledning och förutsättningar för olika tjänster.. Man är nödvändigtvis inte en bättre medborgare för att man kan bära tung rygga än om man har signalspanningstjänst eller så, man har bara lite olika motivering och förutsättningar..

den delen tror jag inte var oklar innan heller :)
 
Nu är jag en lekman inom området så det handlar mest om åsikter från min sida i alla fall.. Nu är väl inte psykologi någon direkt exakt vetenskap utan mest gissningar överhuvudtaget, fackman eller inte... :)

Saxat på nätet: "Egenskaper som är vanliga är kraftig egoism, ständigt ljugande och förvrängning av sanningen. ser sig själv som den perfekta urtypen av en människa och inte som ett offer för det hårda samhället, utan en som, både bokstavligen och bildligt, tar för sig av vad livet erbjuder. Han bara är sig själv.. "

Tänk dig drag av ovanstående beskrivning från en med psykopatiska störningar, då passar det in på ganska många, bland annat militärer, företagsledare och försäljare..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.