batterivärmning

Hejsan!

Var precis på en liten minitur i Norge och märkte än en gång hur jobbigt det är när kameran slutar fungera pga kylan. Jag har funderat ett tag på om man ska försöka bygga någon form av strömslinga som ligger och värmer underdelan av kameran och håller själva kamerabatteriet varmt. Dessvärre faller det här på att man behöver batteriet till strömslingan ...

Jag använder idag två litiumknappcellsbatterier till kameran, och de är väl ändå inte de som påverkas mest av kylan. Någon som vet mer köldtåliga alternativ?

Har någon några andra bra idéer på hur man kommer förbi det här? Jag har en äldre nikon FA och det blir rätt bökigt att plocka ur och sätta i batteriet hela tiden om man ska ha det i fickan för att hålla det varmt. Har funderat på om man ska försöka koppla till något motstånd så att det går ström genom och håller det varmt, men då lär man väl tömma batteriet rätt snart också.

Hmmm, märkligt, det här verkar vara ytterligare ett projekt som kommer samtidigt som tentorna ... förstår inte hur det går till : )

/mikael
 
Gamla batterier

Hej Mikael,
är du säker på att det inte var gamla batterier du hade med dig? Har själv en Nikon FE2 och där är i och för sig bara ett batteri till ljusmätaren. Förmodligen är jag ute på djupt vatten här - din kamera är kanske automatisk och min är manuell. Min kamera däremot, har jag använt till tre veckolånga turer i dec och januari uppe vid Abisko, samt 4 veckor över Grönlands inlandsis, och jag har inte ännu behövt byta batteri.
Har man däremot motor till framdragning och så vidare, är nog enda lösningen när det blir kallt att ta ut batteriet. Försöker du värma hela kameran, kommer det ju att bli imma på den när du väl tar ut den för att fotografera.
Kanske finns det någon annan här som vet bättre.
MVH
David
 
hej!

njäee, den är manuellt, så batteriet går bara till ljusmätning mm. Jag är "ganska" säker på att batterierna inte är gamla, men man vet ju aldrig. Har haft problem med den tidigare dock då jag var säker på att batterierna var fräscha. Tycker det är lite konstigt att den reagerar redan vid ett par minusgrader dock.

Jag får köpa nya batterier och prova att fota i frysen och se om det går : )
 
Lithium?

Är du säker på att det är lithium-batterier du har? Jag har en gammal FE och en FE2. I dom brukar jag ha ETT 3-volts lithiumbatteri. De enda 1.5-volts batterier jag sett till kameran var inte lithium utan något annat. Är det 3 volt du ska ha så skaffa det stora 3 volts batteriet istället för två små. För mig har det funkat till -30.

Nikon hade ett originaltillbehör som var en liten sladd som man skruvade in i barreihållaren på kameran. Sladden var kopplad till ett stort batteripack som man förvarade innanför kläderna. Finns inte denna mojäng att köpa längre så kanske du kan bygga en själv?

/Björn
 
silveroxid

om jag tänker lite mer så är det silveroxidbatterier, men enligt manualen så kvittar det ifall man har ett stort 3 V batteri av någon annan typ som är svårt att få tag på, eller två små 1.5 V vanliga silveroxidbatterier. Vet du vad det är för typ av batteri du använder? Tror du det blir så stor skillnad?

Jo, jag har funderat lite på att göra något för att ha batterierna utanför kameran, men det blir problem med kontakten. Får försöka hålla ögonen öppna på de affärer som brukar ha begagnade fotogrejor. Tack för tipset!!!
 
Lithium rules

Jag körde tidigare med två små knappcellsbatterier (silveroxid) i FE2:an, men de funkade inte vid kyla. Det större 3-volts lithium batteriet är mycket bättre. Det borde vara ganska lätt att få tag i, jag köpte det på Uppsala Fotokompani.

Lithium batterier är överlägsna vid kyla. Ett Lithium AA-batteri (vanligt penlight) kostar ca 50kr, men räcker 6 gånger längre än ett alkaliskt vid
-15 grader. Med Lithiumbatterier i funkade min (eller egentligen farsans) Nikon F100 utan problem ned till -35 när jag var på Svalbard.

Tänk på miljön bara, Lithium är inte så nyttigt...

/Björn
[Ändrat av Vandrare 2002-10-17 kl 14:27]
 
Våga plåta utan mätt ljus

Är kameran manuell är det ju bara att plåta på, även om ljusmätaren dött pga batteribrist :)

Tänk efter hur du brukar ställa in tid och bländare i solsken, gråväder, inomhus, med och utan blixt. Laborera lite grann, kanske 1/250 sek utomhus, och så variera bländaren ett par steg, knäpp en tre- fyra bilder. Någon kommer att bli bättre än de övriga. Eller mindre felexponerad, kanske (OBS! Inga garantier).

Fast, det kommer att gå mer film och alla bilder lär ju inte bli bra. Men hellre det än att avstå fotografering bara för att ljusmätaren inte vill vara med. Eller..?

Eller kolla med kompisen vad han/hon får för värden med sin kamera (med fungerande ljusmätare).

/Göran
 
just ja, det där tänkte jag också fråga om!

FA:n har ju ett manuellt läge som man ska kunna göra helt utan elektronik, men när jag var ute senast så vägrade den totalt, även i det manuella läget. Måste man plocka ut batterierna för att kunna göra helmanuellt, eller?
 
Jag har inte testat på FA...

...men FE och FE2. På FE finns en mekanisk tid på 1/90 och på FE2 1/250. Denna enda tid funkar utan batteri, men man blir ganska begränsad med bara en tid. Dessutom funkar inte ljusmätaren.


Visst är det tjusigt att köra utan ljusmätare, men ganska onödigt om man har en. Ett grundvärde att gå efter är 1/125 f5.6 med 100ASA film och "ljust gråväder". Vid solsken kan man blända ner ca 2, ibland 3 steg. Men som sagt, det är bättre att använda mätaren.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...