Om att hamna i trådens sista inlägg

När man öppnar en tråd, vid vilket inlägg ska man då hamna?

  • Alltid vid första inlägget

    Röster: 15 55.6%
  • Vid sitt senaste egna inlägg. Om man inte skrivit, så vid första inlägget

    Röster: 7 25.9%
  • Alltid vid sista inlägget

    Röster: 5 18.5%

  • Totala väljare
    27
Är det bara jag som i 9 fall av 10 tycker att det är störigt att man hamnar vid sista inlägget när man går in på en tråd i forumet?

Innan man vill läsa sista inlägget vill man ju ha läst alla föregående inlägg, inte minst trådstarten...

Bäst vore att man hamnade vid det inlägg man senast läst. Men om det i praktiken är svårt att lösa, föreslår jag följande:

Om en användare redan skrivit ett inlägg i tråden, kan man ju anta han/hon redan läst inläggen som är före det inlägget. Däremot kan man inte förutsätta att han/hon läst alla efterföljande inlägg. Därför vore det praktiskt att han/hon hamnar vid sitt senaste egna inlägg när han/hon öppnar tråden. Har man inte skrivit något inlägg, ska man hamna vid trådstarten.

Skulle vara intressant att höra vad de flesta användare föredrar...
 
Om man klickar på trådens rubrik hamnar du på första inlägget. Om du klickar på "blå pilen" hamnar du på senaste inlägget i tråden. Inget problem ju, det är bara att välja var du "går in" i tråden!
 
Blå pilen tar dig inte till det senaste, den tar dig till det senaste OLÄSTA.

Om det var 20 inlägg i tråden sist du läste och nu är 30 inlägg så hamnar du på inlägg 21 (inte inlägg 30). Vilket ju i de flesta fall är precis vad man vill, man vill ju läsa de NYA inläggen (och i rätt ordning, inte behöva läsa bakifrån).
 
Blå pilen tar dig inte till det senaste, den tar dig till det senaste OLÄSTA.

Njaa gör den det? Om jag läser det senaste inlägget, och sen återkommer när det tillkommit 4-5 på samma sida så hamnar jag ju på det senaste inlägget, inte det jag senast läste. Då får jag ju scrolla upp för att hamna på det jag senast läste, om jag använder blå pil för att ta mig in i tråden.
 
Känns ju lite som en ickefråga det här;
Om man klickar på rubriken kommer man till trådstart, om man klickar på den blå pilen nedåt, vid rubriken kommer man till senast olästa, klickar man på den blå som ligger till höger och pekar till höger så kommer man till sista inlägg.

I´ll rest my case?
 
öringen;332519 sa:
Om man klickar på trådens rubrik hamnar du på första inlägget. Om du klickar på "blå pilen" hamnar du på senaste inlägget i tråden. Inget problem ju, det är bara att välja var du "går in" i tråden!

OK. Jag går alltid in i forumet via "Lista nya inlägg" och i den listan finns ingen blå pil. Där kan man bara klicka på rubriken. Varför inte införa blåa pilar på "Lista nya inlägg"-sidan också?
 
Senast ändrad:
Den listan listar ju de senaste inläggen. Det är klart att den då pekar på just de senaste inläggen.

Sök nya inlägg listar trådar som innehåller nya inlägg.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.