Fästingar - vaccinering

Jag fick en rekommendation av kompis att vaccinera hela familjen (2 vuxna och 2 små barn) mot TBE inför vår campingsemester (tält) i Skåne/Danmark och på Bornholm.

Smittskyddsinstitutet rekommenderar vaccin endast till fast boende och sommarboende (och andra med stor exponering) i kustområdena i södra Sverige, så jag är lite skeptisk. Det finns ju trots allt risk för biverkningar med vaccineringen.

Vad anser den samlade expertisen här på Utsidan?

mvh
Håkan Åkesson (Västmanland - med enstaka fästingar i skogarna)
 
haak; sa:
Jag fick en rekommendation av kompis att vaccinera hela familjen (2 vuxna och 2 små barn) mot TBE inför vår campingsemester (tält) i Skåne/Danmark och på Bornholm.

Smittskyddsinstitutet rekommenderar vaccin endast till fast boende och sommarboende (och andra med stor exponering) i kustområdena i södra Sverige, så jag är lite skeptisk. Det finns ju trots allt risk för biverkningar med vaccineringen.

Vad anser den samlade expertisen här på Utsidan?

mvh
Håkan Åkesson (Västmanland - med enstaka fästingar i skogarna)

Jag fick mitt fästingvaccin i samband med lumpen och märkte inte av nagra biverkningar. Dock ska man vila nagra tinnar efterat, särskilt barn och äldre, men detta vet läkaren.

Efter andra dosen, tva veckor senare, har du ett komplett skydd som bara behövs fyllas pa vart tredje ar.

Kan dessutom vara bra vid ev. utlandssemester. Är just nu i Österrike och här rekommenderas alla ta det. Även Mälardalen har hög andel smittade fästingar, högre än Skane tror jag.

Har aldrig hört nagon som fatt nämnda bieffekter, men som sagt, kolla med läkaren. Risken är kanske högre vid tex allergier.

Annars är det ett kanonskydd för att undvika en obotlig sjukdom och dessutom en extra anledning till ett aterbesök i det vackra skane!! :)
 
Jag tycker det beror på hur pass tilldragande man är för fästingarna. Jag spenderar mycket tid i naturen i Småland och Blekinge, som ju är ganska fästingtäta, och även Skåne, men har bara blivit biten 2 gånger under hela mitt liv. För mig känns vaccin onödigt, särskilt om det finns biverkningar. Jag har dock vänner som har blivit bitna minst 20 gånger under samma tid, så i de fallen kanske vaccin hade varit bra.
 
sammanträffande

Efter att ha fått en fästing nu i helgen (paddling kring Orust) så gjorde jag nu slag i saken och tog första sprutan under lunchen. Frågade om biverkningar men några sådana skulle inte finnas (utom ev lite ömhet någon dag)...men det är klart, sådant talar de kanske tyst om. Har du andra uppgifter?

Nåväl, till saken: Hittade följande dokument:

http://www.fasting.nu/fastingen.pdf

Där finns bl.a. en karta över TBE-spridning i Europa. Skåne, Bornholm och Danmark i övrigt är inte markerad som spridningsområde på den. Hur aktuellt dokumentet är kan jag dock inte utröna.

Det här kan kanske vara intressant?

http://www.zecke.de/fsme/fsme_p2002_europa.html
och
http://www.zecke.de/fsme/fsme_p2002y.html

Jag hajar inte exakt vad som sägs men gissar att det står att Bornholm har uppvisat enstaka förekomster av TBE? Någon tyskakunnig som kan översätta?

:) Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2004-06-01 kl 14:30]
 
haak; sa:
Jag fick en rekommendation av kompis att vaccinera hela familjen (2 vuxna och 2 små barn) mot TBE inför vår campingsemester (tält) i Skåne/Danmark och på Bornholm.

Smittskyddsinstitutet rekommenderar vaccin endast till fast boende och sommarboende (och andra med stor exponering) i kustområdena i södra Sverige, så jag är lite skeptisk. Det finns ju trots allt risk för biverkningar med vaccineringen.

Vad anser den samlade expertisen här på Utsidan?

mvh
Håkan Åkesson (Västmanland - med enstaka fästingar i skogarna)

Angående biverkningar så ger vaccinet inga allvarliga sådana så det ska man inte vara orolig för. Små barn (under 7år) drabbas även lindrigt varför dessa i regel ej behöver vaccineras.
Ska man vistas i områden med TBE-förekomst så kan det finnas idé att vaccinera sig, alternativt försöka skydda sig så gott det går. Man bör dock tänka på att ett vaccin är en billig försäkring mot en i vissa fall mycket svår och långdragen sjukdom. (Källor: läkemedelsboken och smittskyddsinstitutet)

/D
 
Se smittskyddsinstitutets hemsida

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2365.aspx

Talar om enstaka fall i Kristianstadstrakten. Sjukdomen är vanlig i Baltikum.

Om man tältar i högt gräs kan det bli rätt många fästingar. Jag och hustrun har pesonliga rekord på sådär 25 stycken från oss var under en helg i Stockholms skärgård.

Läs de allmänna råden på Smittskyddsinstitutets hemsida.

Indikationen för vaccination är nog lite tveksam även om det verkar som antalet TBEfall ökar och det blir vanligare utanför det klassiska riskområdet. Det är dock osäker statistik.

De som tältar ofta i Stockholms skärgård tycker jag skall överväga vaccination.

Thure
 
6 svar...

4 för och 1 emot.

Kalle G; sa:
Frågade om biverkningar men några sådana skulle inte finnas (utom ev lite ömhet någon dag)...men det är klart, sådant talar de kanske tyst om. Har du andra uppgifter?

Ja, kanske... Det är ju möjligt att det finns fler vaccin och jag vet ju inte vilket du fått, men det jag läst om heter FSME-IMMUN. Vilka biverkningar som finns går att läsa i fass.se (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=114950&DocTypeID=7). De känns hanterbara så länge de är av övergående natur. Det som däremot känns olustigt är följande citat:

"Som vid all immunstimulering kan vaccination med FSME-IMMUN Vuxen inte utesluta att en försämring av autoimmuna sjukdomar (såsom multipel skleros eller inflammation i ögats regnbågshinna) inträffar."

thureb; sa:
Jag och hustrun har pesonliga rekord på sådär 25 stycken från oss var under en helg i Stockholms skärgård.

Jag har läst smittskyddsinstitutets rekommendationer, men tack för tipset ändå. Får man fråga hur många av era 50 fästingar som satt fast och hur många som kröp omkring på kroppen?

Det verkar luta åt man får göra en hederlig riskanalys i ämnet - Sannolikhet och konsekvens för vaccination/biverkningar kontra fästingbett/TBE. Just nu väger mina tankar ungefär 50% för och 40% emot (10% är rådvill som vanligt).

Finns det flera synpunkter?

mvh
Håkan Åkesson
 
Re: 6 svar...

haak; sa:
.....Det som däremot känns olustigt är följande citat:

"Som vid all immunstimulering kan vaccination med FSME-IMMUN Vuxen inte utesluta att en försämring av autoimmuna sjukdomar (såsom multipel skleros eller inflammation i ögats regnbågshinna) inträffar."

thureb; sa:
Jag och hustrun har pesonliga rekord på sådär 25 stycken från oss var under en helg i Stockholms skärgård.

.....

Det verkar luta åt man får göra en hederlig riskanalys i ämnet - Sannolikhet och konsekvens för vaccination/biverkningar kontra fästingbett/TBE. Just nu väger mina tankar ungefär 50% för och 40% emot (10% är rådvill som vanligt).

Finns det flera synpunkter?

mvh
Håkan Åkesson
I den här tråden diskuterades allt möjligt runt fästingen, bl.a. TBE:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20545&pagenumber=3

Konsekvenserna av TBE kan som nog bekant bli hjärnhinneinflammation och hjärnskador. Ett vaccin är verkligen en billig försäkring. Om det var thureb som ställt frågan hade mitt råd blivit; vaccinera dig (det rådet får du fast du inte ställt frågan thureb, om du nu inte redan vaccinerat dig). Stockholms skärgård, Södertörn, ett stråk in över Mälaren är värst utsatt.

Men Bornholm, Danmark? Vistas du inte annars i områden som skärgården, Mälaren, Baltikum och andra fästing-och relativt TBE-täta områden, finns ingen speciell anledning att vaccinera dig för just den resan. Vaccinera dig kan du göra ändå, så blir det gjort och du behöver inte tänka mer på det. Finns någon känd eller misstänkt autoimmun sjukdom att ta hänsyn till? Om inte så behöver du knappast oroa dig för några biverkningar.

Raskesven
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.