Diabetes och friluftsliv?

Jag är diabetiker och tycker om att vara ute i naturen och gärna aktivera mig med ngn frliluftsaktivitet som vandring, crosscountry med MTB, vintertid med toppturer, längdåkning och långfärdsskridskofärder.
Jag skulle vilja ha lite tips och råd hur andra diabetiker klarar av detta som att ta blodtest när det är minusgrader (blodmätaren verkar inte klara kyla ngtvidare), hålla blodsockret på bra nivå under topptur eller långvandring och vad ni har med er för blodsockerhöjande mat. Själv är jag pumpanvändare sen snart ett år tillbaka och trivs med det.
Hoppas på svar // Lotten
 
..jag har inte haft stora problem med att blodsockermätare inte fungerar under skidåkningsturar, förvara den nära kroppen så att den inte kylar ner för mycket. Annars: ät något varje tim: havre kex med russin, choclad, digestive bar,...
Jag har också pump och när jag är ute och vandra flera dagor får jag programmera om pumpen och behöver jag 50% insulin mindre än vanligt. Akta nättarna efter att ha motionerat, jag kan få rätt ordentlig hypo...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...