Skruva i strip-däck?

Jag tänkte äntligen montera luckvred på mitt Isfjord-däck, enkla plastvred med en skruv i däcket. Några tumregler som man bör känna till? Jag saknar nästan helt grundläggande hantverkskunskaper, så jag tar inte illa upp av självklara tips :)

Hittills har jag tänkt följande:
- först borra ett hål med lite större diameter än skruven (utanpå gängorna), och sedan fylla detta med epoxispackel (epoxi förtjockad med slipdamm), för att inte riskera vattenläckage ned till träet
- ha skruvar som är precis lagom korta för att inte titta ut på undersidan av däcket (men som ändå sitter genom större delen av däcket (ca 11 mm totalt, inklusive en underliggande lucksarg)

Nån särskild sorts gängor som är bra?
Syrafast skruv, antar jag?
Andra bra knep för lagom trögvridna vred?
 
Det bästa är normalt att gänga hålen i epoxyfyllningen och använda maskinbult. En droppe epoxy i gängorna fäster bulten så att den inte lossnar eller gängar upp sig. Behöver man lossa den senare värmer man bultskallen med en lödkolv så mjuknar epoxyn. En tunn gummipackning under vredet (klippt ur en cykelslang) ger lagom friktion och håller länge.
 
Hittills har jag tänkt följande:
- först borra ett hål med lite större diameter än skruven (utanpå gängorna), och sedan fylla detta med epoxispackel (epoxi förtjockad med slipdamm), för att inte riskera vattenläckage ned till träet

Glasfiberspackel är starkare än det epoxispackel du föreslår. Finns tex att köpa hos ClasOhlson.
Gängorna drar du lämpligtvis upp med en gängtapp, finns billiga hos Biltema mfl.
Skulle dina gängor trots allt inte hålla finns det rostfria islagsmuttrar att köpa hos Sifvert skruv i Stockholm http://www.sifvert-skruv.se/sv/. Dessa monterar du från däckets undersida. Har du islagsmutter kan du låsa skruven med en vanlig mutter, nylocmutter eller med lim.

Lycka till, Klas
 
Tack för tipsen! Men en undring - det är inte lite onödigt robust med maskinbult till så små lucklås? (Tips på dimension/typ?)

För att förtydliga tänker jag mig nånting i den här stilen (Rune Eurénius, hoppas det är ok att jag lånar bilden :))
 

Bilagor

  • Lucka.jpg
    Lucka.jpg
    82.6 KB · Visningar: 955
Tack för tipsen! Men en undring - det är inte lite onödigt robust med maskinbult till så små lucklås? (Tips på dimension/typ?)

Nej, det blir inte för grovt eller robust. Maskinskruv finns i diametrar från någon millimeter och uppåt. Själv skulle jag använt M4 eller M5 (4 respektive 5 mm i diameter) med försänkt skalle. Tex Biltema art nr 19165. Däremot har vanliga M-gängor ganska låg stigning vilket kan göra det svårt att gänga i epoxi. Det skulle tala för någon form av rostfri träskruv men du riskerar att spräcka epoxin om du inte gör gängor i förväg. Du kan fixa en egen gängtapp genom att slipa en skåra i en skruv. Skårans kanter skall vara vassa.

Mvh, Klas
 
Självgängande skruv KFXS 4,8 mm i 15 mm trä har fungerat bra för mig. Efter att ha förborrat och dragit i skruvarna, kapade jag av det som stack ut på undersidan med en Dremelmaskin.
Tog sedan ur skruvarna och impregnerade hålen med lamineringsepoxi. När epoxin härdat kunde jag dra i skruvarna igen med lite paraffin på gängorna.
Skruvarna går fortfarande efter 6 säsonger lagom tungt för justering. Bra när man har bytt tätningslister
 

Bilagor

  • Lucklås.jpg
    Lucklås.jpg
    51.9 KB · Visningar: 1,187
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NattaZatta Limma ihop däck och skrov på glasfiberkajak? Bygga egen kajak 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...