Merinoull - yeah, right

Mina VärmeT-tröjer från racercykelboden i ull-poly håller både för att bära ryggsäck samt många års tvättande. Funktionen fukttransport, svalka och värmer består.
Blir du svettvåt på ryggen så har du för mycket på dig, alternativt en ryggsäck som sitter för tätt. Ramsäck med ryggnät som Osprays funkar svettfritt för mig.

Ordet lagom gäller alltid, lagom varmt klädd, du skall känna dig underklädd vid start. Lagom luftigt mellan ryggen och säcken. Lagom lite i säcken.

go tur
 
Tunna tröjor med 100% merinoull tenderar att få lite hål i tvätten på vanliga program. Köp med blandning ull/polyester, de funkar bra och går inte sönder lika lätt. Ett snabbt sätt att kolla, tröjor med polyester går att stretcha.
 
Tunna tröjor med 100% merinoull tenderar att få lite hål i tvätten på vanliga program. Köp med blandning ull/polyester, de funkar bra och går inte sönder lika lätt. Ett snabbt sätt att kolla, tröjor med polyester går att stretcha.
Att tvätta i tvättpåse kan också förhindra hål.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Tunna tröjor med 100% merinoull tenderar att få lite hål i tvätten på vanliga program. Köp med blandning ull/polyester, de funkar bra och går inte sönder lika lätt. Ett snabbt sätt att kolla, tröjor med polyester går att stretcha.

Hahahahaha! Haha. Ha.

Polyester är stummare än ull. Alla stickade tyger (som t.ex single jersey som är valigt förekommande i tunna underställ) är 'stretchiga'. Det är liksom därför man har dem i kroppsnära plagg. Polyester kan få stretchiga egenskaper i finisheringen av garner. Vill man ha stretchigare tyger blandar man i elastan.

Tunna ullgarn är dyra, därför gör man tunna tyger. Ett nm 50/1 garn kostar runt €20/kg, klart som fan att producenten då gör ytvikten så lite som möjligt. Resultatet är noll hållbarhet. För plagg tillverkade i låglöneländer är mtrl ca 80%, så kan man minska mtrlkostnad finns det stora pengar att tjäna.

Fortfarande inte slitit ut mitt ullunderställ som är i interlock (ingen avigsida, tunt luftskikt mellan två lager) som är i IVN BEST-certifierad ull, inga polymerer alls. Men det är lite kraftigare ca 200 g/m2.

Som grädde på moset kan jag avslöja att 99% av all ull som säljs i världen är merino. Från mattor till kostymtyg. Onödigt att benämna det som merinoull, det får er bara att verka oinsatta.
 
Det intressanta är snare vilken kvalitet ullen har och med det menar jag hur långa fibrerna är, vilken typ av hår det är och hur tjocka de är. Obs det blir inte automatiskt dåligt bara för att det t ex är grövre utan det gäller vilket användningsområde det valt för. Eller i vissa fall inte valt för....
 
Det intressanta är snare vilken kvalitet ullen har och med det menar jag hur långa fibrerna är, vilken typ av hår det är och hur tjocka de är. Obs det blir inte automatiskt dåligt bara för att det t ex är grövre utan det gäller vilket användningsområde det valt för. Eller i vissa fall inte valt för....

Det finns änna inte så mkt att välja på om du ska komma upp i de garnnumrena som man kan köra i en rundstickningsmaskin.

Och återigen, i princip all ull som säljs är merino. Som om du inte själv klipper dina får, tvättar ullen och spinner och stickar eller väver har du inte så mkt att välja på. Undantag är hemslöjdsbutiker där man kan hitta andra sorter.

Får har idag bara en sorts hår. Det var längesen man avlade bort täckhår och underull. Finns bara kvar hos vissa lantraser.
 
Hahahahaha! Haha. Ha.

Roligt att du blir glad, men det finns inget motsatsförhållande i det du skrivit.

Jag tycker för övrigt att merino-ull är ett bra uttryck, det stör mig knappast att bli kallad oinsatt om det gör inläggen tydliga.

Nej inte i det jag skrivit. Men du skriver att man ska testa om det är polyester i en vara genom att de då stretchar vilket inte på något sätt är korrekt. Alla stickade underplagg är stretchiga (i olika mån). En vara blir absolut inte mer stretchig för att det är polyester i. Det handlar snarare om det är elastan i, vilket sticksätt, masklängd, garnspänning och nedmatning.

Det bästa sättet att undersöka om det är polyester i ett plagg är ett brännprov av ett garn. Även om plagget är märkt som 100% ull kan de ha upp mot 3-5% syntet i. De få procenten ökar spinnbarheten väldigt mycket vilket gör att man kan använda sämre ullbatcher. (Nackdelen är att lämnar spår vid nedbrytning). Är plagget superwashbehandlat är det garanterat syntet i eftersom firerna täcks av en polymer innan spinning (och därmed tappar man mkt av ullens funktioner).

Även färgning påverkar ullens funktioner negativt. Man färgar ull med syrafärger som regel, lägg ett protein i syra och se vad som händer. Reaktiv färgning som används till cellulosafibrer (bomull, viskos, lin etc) sker i en basisk miljö vilket filtar ull). Det är inte så konstigt egentligen. 3,8 miljarder års evolution (eller herrens skapelse om man så vill) har tagit fram rätt bra material, att tro att vi skulle kunna förbättra dem är snudd på högmod.
 
Ok, men är svaret egentligen, om jag bara höftar lite, att om det är någorlunda varmt, typ över 10 - 15 grader, så är det bara syntet som gäller, för merinoull blir för det mesta för varmt?
Så är merinoull bra för temperaturer 5 - 10 grader (eller 15 om det blåser), och under +5 har man normalt flera lager, varav merinoull kan vara det understa?
 
Jag framstår gärna som oinsatt eftersom jag helt enkelt är oinsatt :)

Själva problemet är att pöbeln betalar mer för hittepåtermen merinoull när all ull man köper är just merino.

Ang. temp intervall så kan jag inte säga så mycket. Tycker folk är korkade som gnäller att de blir blöta av svett. Svetten har en funktion, att kyla av oss. Eftersom ull torkar långsamt så kyler det inte av oss lika effektivt som t.ex bomull. Så när det är varmt och man behöver fullt ställ på avkylningen funkar bomull o lin. När man klarar sig med mindre kylning funkar ull.

Syntet i form av vidriga polypropenställ har jag slutat med. För varmt för mig. Får panik i dem och sen blir de förbannat statiska.

"Jag vet, det där systemet som tagit evulotionen (eller herren) 3,8 miljarder år att utveckla, det är dumt, du kommer prestera bättre om du sätter på dig det här mirakelämnet som funnits i 68 år och som vi framställt av ett ämne vi grävt fram ur marken, då kommer svetten inte kyla av dig och du kommer prestera bättre!" Jomentjena
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...