Stabilitet i skalkängor

Läst många trådar om val utav kängor, där majoriteten rekommenderar skalkängor.
Vilket har fått mig riktigt intresserad utav att par. Provade Lundhags Ranger High och blev förvånad och faktiskt besviken över hur liten support vristerna fick. Går idag i ett par Meindl Island.
Jag själv tycker stabilitet har betydelse när man bär packning och underlaget är ojämnt.
Vad anser ni?

/Daniel
 
Provade du skorna med dubbla strumpor? Många går med skaftlösa skor och har inga problem, själv vill jag att skon/kängan ska sitta fast på foten dvs foten får inte röra sig i skon då man exempelvis går på skrå.
 
Jag vet inte, jag kantar ju inte kängorna som jag gör med slalompjäxorna direkt.. =) mina pjäxor slutar typ 3cm ovanför fotknölen, och jag har väl inte känt några problem med det... Det mesta jag har stukat foten i fjällen var i mina plast-telis-pjäxor... så det ska nog vara vääldigt styvt om det inte ska kunna hända... =)
 
Jag har både Meindl Island Pro och just Lundhags Ranger High och skulle välja mina Lundhags före Meindl kängorna. Jag håller med dig att Meindl kängorna ger mer stöd, dom är som pansarvagnar men det är inget jag saknat med Lundhagsarna.
 
Lundhags har flera olika modeller vilka lämpar sig till olika användningsområden. Just Lundhags Ranger har näst intill ingen stoppning eller liknande i skaftet, vilket gör att den inte upplevs särskilt stabil i vristen. Fördelen med denna kängan är istället att den är lätt och smidig mm. Om du däremot är ute efter en skalkänga som är vriststyv så lämpar sig Lundhags Professional och Syncro betydligt bättre! Skillnaderna mellan dessa modeller är förutom utseende och smärre skillnader i skaftet, framförallt lästen. Medan Professional har en normalbred läst är Syncrokängans läst lite bredare, bara att prova vilket som passar...
 
Behov av stabilitet i skor är kraftigt överdriven. Sherpas använder flipflops, såg det själv i himalay för några år sen. Tänk på det en stund.
 
Behovet utav det stöd jag idag är van med kanske inte alls är så betydelsefull som jag trott.
Tackar för hjälpen mot nya kängor, vilket fortsätter peka mot någon skalvariant!
 
Ursäkta rejäl necropost nu, men jag undrar över exakt samma sak. Har folk erfarenheter av att minska vrist-stödet så dela gärna med er!

Har gått från Meindl till Lundhags, 3->1 lager, men har ännu inte dragit till fjälls och är orolig för att stuka mig då jag med fodrade kängor upplevde så himla mycket mer vrist-stöd. Säljaren var inne på samma meningar som tycks råda här, att det inte är så himla viktigt och att man som ung och stark mer än väl har den stabilitet som behövs.

I värsta fall blir det väl att lära sig gå på nytt sätt antar jag.
 
Har du vrister som inte håller för att gå vid sidan av asfalten så beror det troligtvis på att du går för lite utanför asfalten.
Det enda som kan ge dig vriststyrka är du själv och det enda som hjälper till är skor med styva sulor.
Allt annat är nys!

go tur
 
Gissning

Gissningsvis går väl ca 30- 50 % av oss i trailskor eller orienteringsskor. Där finns inget vriststöd och det fungerar fint för oss alla! Kanske är det rätt att det inte behövs kängor med vriststöd.
 
Edit

Hur kängor uppfattas beror självklart inte bara på om det är skalkängor eller annat. Att vissa människor behöver andra typer av utrustning så att generalisera utifrån en sin grupp som påstår att att annat än vad de använder är onödigt är inte alltid konstruktivt.

Det viktigaste är att kängorna passar, kängor som sitter dåligt kan bli instabila oavsett vad de "borde" vara.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...