Turskidåkning och lavinrisk

Jag ska åka på vintertur i februari/mars i Sarek och funderar då mycket på risken att drabbas av en lavin. Jag kommer endast att skida i dalgångar. Men frågan är om det finns några kända fall av turskidåkare som råkat ut för laviner som nått ner i dalgången precis där de skidat ? Lavinen måste ju då spontanutlösas så vidare ingen annan åker utför på berget precis samtidigt som man passerar. Spontant känner jag att risken borde vara väldigt liten, det är nog bra mycket större risk att bussen krockar på vägen dit.
 
Det finns fall från Norge, se översikt över lavinolyckor med avlidna här:
https://www.ngi.no/Tjenester/Fagekspertise-A-AA/Snoeskred/snoskred.no2/Ulykker-med-doed

Risken handlar ju väldigt mycket om förhållandena. Har det blåst mycket senaste dagarna och vindladdat vissa sluttningar? Snöfall senaste dygnen? Temperaturomslag? Tecken på instabila snölager "whomp-ljud"? Syns det tecken på spontan lavinaktivitet? Hur brant är sluttningen man ska passera under?

Svårt att säga något generellt men om alla de där faktorerna skulle peka på stor lavinfara, så skulle jag iakta stor försiktighet och hålla avstånd. Om snön verkar stabil, ingen nysnö, stabilt väder osv så kan man ju göra en något annan bedömning. I värsta fall finns ju risk att fjärrutlösa laviner genom att man påverkar ett instabilt snölager - finns några såna fall beskrivna i länken ovan vill jag minnas.
En komplikation med att färdas i en smal dal/ravin är att även ett ganska litet skred kan bygga upp mycket snö då det blir en terrängfälla i botten.
 
Jo, men...

Nu är det naturligtvis möjligt att det både kan hända och har hänt, men jag vill nog ge vandrafjäll rätt i bedömningen att resan upp är mycket mycket farligare än lavinrisken nere i exempelvis Sarvesvagge eller Alkavagge.

Visst kan det vara klokt att hålla sig i mitten av dalgången om det tok-dumpat en massa snö. Men vad ska man göra om århundradets största lavin kommer? Är ju ungefär som att bli träffad av blixten trots att man vidtagit alla möjliga försiktighetsåtgärder.....

Det sagt, på de vinterturer jag gjort i Sarek har jag på alla turer sett spår av gamla laviner. Vissa så stora att de passerat en bra bit över det platta området nere i dalgången. Med marginal mest då vi skidade ner från Louhttolahko genom Noajdevagge. Ett vägval vi inte hade gjort om inte lavinfaran var låg! Nu är ju Noajdevagge en klassisk djupt nedskuren V-dalgång, men det fanns områden där man skidade över lavinkäglor som låg på andra lavinkäglor.

Sen får jag väl erkänna att om jag bara befinner mig på hyfsat platt mark är det ganska häftigt när det blir sådär enormt ostabil snö. Mäktigast var på en tur i Börgefjell Nasjonalpark i Norge. När vi skidade fram och kom ut på "orörda" områden så blev det som en minijordbävning och BOOOOOOOFFFFFFF ett område på typ 200-500 kvadratmeter bara satte sig. Man kunde utan vidare se hur snön sjunk ihop ett par cm på sina stället.

/ Stefan
 
Nu är det naturligtvis möjligt att det både kan hända och har hänt, men jag vill nog ge vandrafjäll rätt i bedömningen att resan upp är mycket mycket farligare än lavinrisken nere i exempelvis Sarvesvagge eller Alkavagge.

Visst kan det vara klokt att hålla sig i mitten av dalgången om det tok-dumpat en massa snö. Men vad ska man göra om århundradets största lavin kommer? Är ju ungefär som att bli träffad av blixten trots att man vidtagit alla möjliga försiktighetsåtgärder.....

Det sagt, på de vinterturer jag gjort i Sarek har jag på alla turer sett spår av gamla laviner. Vissa så stora att de passerat en bra bit över det platta området nere i dalgången. Med marginal mest då vi skidade ner från Louhttolahko genom Noajdevagge. Ett vägval vi inte hade gjort om inte lavinfaran var låg! Nu är ju Noajdevagge en klassisk djupt nedskuren V-dalgång, men det fanns områden där man skidade över lavinkäglor som låg på andra lavinkäglor.

Sen får jag väl erkänna att om jag bara befinner mig på hyfsat platt mark är det ganska häftigt när det blir sådär enormt ostabil snö. Mäktigast var på en tur i Börgefjell Nasjonalpark i Norge. När vi skidade fram och kom ut på "orörda" områden så blev det som en minijordbävning och BOOOOOOOFFFFFFF ett område på typ 200-500 kvadratmeter bara satte sig. Man kunde utan vidare se hur snön sjunk ihop ett par cm på sina stället.

/ Stefan

Jisses vilken enorm känsla det måste vara (BOOOoooofffff)
 
...och det sjukaste....

Jo och det var inte nog med det. När vi satt och käkade lunch så valde kompisens vovve - en då ett år gammal Irish Setter - att springa upp på en jättelik snödriva på läsida om en liten kulle. Hunden kan inte ha vägt mer än en 15 kg. Trots detta fullkomligt KLÖVS hela snödrivan från topp ända ner till marken och gled 1-2 meter mot oss innan den stannade. Brottytan måste ha varit 3-4 meter på djupet eller mer

Som tur var har ju hundar en ganska makalös reaktionsförmåga, så han gjorde bara ett grodhopp och kom sen tillbaka till husse....klart mindre kaxig men annars i gott skick.

Hade jag sett detta på film från typ Hollywood hade jag bara hångarvat över deras fantasi....

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
josefinlj Padjelanta GPS/lavinrisk Turskidåkning 7
LNord Lavinrisk - Storulvån-Sylarna-Gåsen-Stendalsstugan-Vålådalen Turskidåkning 2
joakimkarlsson1022 Lavinrisk i t.ex. Lunndörrspasset Turskidåkning 6
Grekgök Lavinrisk - Koupervagge? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...