Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag

Jag håller på att planera en Vintertur med pulka och tält vecka 8 och 9. Jag kommer alltså att ha 12 dagar på mig att genomföra turen. Om jag har otur med vädret så är tanken att bara åka den röda vägen. Men annars har jag tänkt ta den blå sista biten, turen blir då ca 14,5 mil.
Jag har tänkt att ställa bilen vid Suorvadammen om det är möjligt. Jag startar alltså vid Suorvadammen, sedan till Rappadalen och vidare till Otilgänglighetspunkten och tillbaka till Rappadalen. Där väljer jag sedan väg beroende på hur mycket tid jag har kvar.
Jag tar gärna emot åsikter om lavinfara, tidsåtgång mm
 

Bilagor

  • Turförslag bild.jpg
    Turförslag bild.jpg
    89.6 KB · Visningar: 1,176
Avundsjuk blir man....

Fanken vad sugen man blev på en vintertur i Sarek nu!!!

Ditt förslag är på det stora hela väldigt trevligt. Har dock några små punkter som kan vara bra att veta.

1: Om det inte skett någon förändring i år kan du inte parkera bilen på Sareksidan av Sourvadammen. Det finns dock en parkeringsplats på norra sidan och en grind som ständigt ska vara öppen. Jag skulle dock inte räkna med att det går att dra pulka över dammen då man enbart kan ta sig fram på bilväg som nog är grusad. Eventuellt kan man skida på isen över Akkajauremagasinet, men det måste man självfallet först kolla!

2: Om du väljer att gå den "blåa" vägen så kan det kanske vara klokt att följa Suottasjjåhkå och runda bägge Gassavarasj-"kullarna" innan du svänger norrut. Nu har jag bara gått över Gassalahko på sommaren, men det är en makalöst stenig plats. Så det finns viss risk att det kan bli en hel del "slalom" runt stenblocken.

I övrigt kan man inte säga annat än att man blir avundsjuk. Ha en kanonfin tur!!!

/ Stefan
 
Det går inte att köra privat bil in på kraftverksområdet vid Suorva av förklarliga säkerhetsskäl. Bilen får parkeras invid vägen till Ritsem på norra sidan av dammen. Persongrinden var öppen för passage senast vi var där i Augusti.

Att skida över isen invid dammen vill jag bestämt avråda från, både pga att vattnet är reglerat men även för de kraftiga underströmmar som bildas vid intagen till turbintunnlarna och utskov.
 
Tusen tack för era svar, nu har jag googlat lite om Suorvadammen, och det verkar som att grinden för fordon är stängd, men gånggrinden alltid öppen. Så planen blir att parkera där och skida genom grinden och bron över kraftverksfördämningen och sedan in i Sarek.
 
Det VAR bättre förr :)

Jo för en 15-20 år sedan kunde man utan vidare köra med bilen över till Sareksidan och starta där, vilket var förbaskat skönt. Men det lär väl ha utnyttjats på fel sätt så de kände sig tvungna att stänga ner......

Meddela gärna om det gick att skida! Jag misstänker nämligen att man blir tvungen att gå hela vägen till fots pga sandad/plogad väg, vilket med en välfylld pulka + allt utrustning skulle innebära två vändor för mig....så jag har känt mig tveksam att starta/avsluta vid Sourvadammen på vintern nu för tiden!

/ Stefan
 
Jo för en 15-20 år sedan kunde man utan vidare köra med bilen över till Sareksidan och starta där, vilket var förbaskat skönt. Men det lär väl ha utnyttjats på fel sätt så de kände sig tvungna att stänga ner......

Meddela gärna om det gick att skida! Jag misstänker nämligen att man blir tvungen att gå hela vägen till fots pga sandad/plogad väg, vilket med en välfylld pulka + allt utrustning skulle innebära två vändor för mig....så jag har känt mig tveksam att starta/avsluta vid Sourvadammen på vintern nu för tiden!

/ Stefan

Aj då, det låter inget vidare. Vet du på ett ungefär hur lång vägen är ?
 
3.5 km

Mäter jag på kartan får jag det till 3.5 km enkel väg....och då är det lite upp och ner också.

Men med lite tur kanske någon som vet läser den här tråden och kan ge besked! Jag har bara antagit att de sandar. Att vägen är plogad kan vi vara 100% säkra på.

/ Stefan
 
Tackar så mycket för hjälpen. Jag får hem en karta snart så är det lättare att se efter andra möjliga ingångar i Sarek. Att jag valde Suorvadammen är mycket för att jag vill gå så oledat som möjligt och helst vill slippa stugor på vägen.
 
Mäter jag på kartan får jag det till 3.5 km enkel väg....och då är det lite upp och ner också.

Men med lite tur kanske någon som vet läser den här tråden och kan ge besked! Jag har bara antagit att de sandar. Att vägen är plogad kan vi vara 100% säkra på.

/ Stefan

Eftersom du tar bilen upp skulle du kunna bygga en enkel släde av ett par gamla skidor eller liknande och lägga pulka och skidor på och gå första biten om det skulle vara dåligt före på vägen över dammen.
 
Från Kvikkjokk kanske?

Tackar så mycket för hjälpen. Jag får hem en karta snart så är det lättare att se efter andra möjliga ingångar i Sarek. Att jag valde Suorvadammen är mycket för att jag vill gå så oledat som möjligt och helst vill slippa stugor på vägen.

Tjaaa, vill man minimera tiden i "civilisationen" så mycket som möjligt är det bästa alternativet att åka till Kungsledenparkeringen i Kvikkjokk och sen skida rakt norrut upp mot Änok. Är inte många som går där och enda stugorna man passerar är några privata och den totala sträckan på led/väg är väl de 20 metrarna över parkeringen :)

Dock vill jag på intet sätt dissa att starta vid Sourvadammen, har gjort det själv ett gäng gånger!!

/ Stefan
 
Tjaaa, vill man minimera tiden i "civilisationen" så mycket som möjligt är det bästa alternativet att åka till Kungsledenparkeringen i Kvikkjokk och sen skida rakt norrut upp mot Änok. Är inte många som går där och enda stugorna man passerar är några privata och den totala sträckan på led/väg är väl de 20 metrarna över parkeringen :)

Dock vill jag på intet sätt dissa att starta vid Sourvadammen, har gjort det själv ett gäng gånger!!

/ Stefan

Själva Suorvadammen och den anläggningen är något man snabbt vill lägga bakom sig, men måste samtidigt säga att entrén till centrala Sarek via den vägen ger fantastiska vyer, och bland de vackraste vägarna in i Sarek. När landskapet öppnar sig efter Gukkesvaggebron med Ähparmassivet på vänster sida, Sarektjåhkkåmassivet på höger sida och Ålkatjmassivet/Biellevallda och övre Rapadalen i fonden är minst sagt storslaget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
BD6 Från Akka till Kisuriskåtan Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.