Sitasjaure - Skoaddejaure

Jag sitter och tänka om min nästa vintertur, kannske blir det Ritsem och sen norrut.
Istället för Sitasjaure - Hukejaure - Gautelis lockar Sitasjaure - Skoaddejaure - Gautelis.
Visst beror allt på väder och snöläget.
Där finns (minst) två varianter:
a) över Sitasjaure och sen upp omkring Batnakjohka ca 24 km
b) längs vinterleden till Guojojavri sameviste upp längs Duttarjohka över Duttarjavri ca 31 km
Variant a) är liten kortare än variant b) men ganska lång för en oledat dagsetapp om vädret är inte bra.
Men hur är det med isen på Sitasjaure? Den är ju regulerat, är isen normal säkert i början av mars och är det en mer eller mindre plan yta eller är det mycket bruten och därför upp och ner?
Någon som har varit där påvintern och kan berätta?
Andra funderinger om vägvalet?

Tack i förhand
Henning
 
Enligt Lantmäteriets kartor så varierar vattenytan och därmed isen på Sitasjaure mellan 604 och 614 möh.
Normalt är det det lägsta vattenståndet i vattenmagasinen i fjällen i april och välfyllda magasin i början av vintern när isen lägger sig. Alltså mkt lutande landis /strandis i mars april och maj när vattnet tappats ut.

Gautelisvattnet ännu mer variation 841-859 möh. Gautelisvattnet har rätt branta istäckta strandbrinkar vid Gautelisstugan vet jag efter en april/majtur men det är ju snö på isen i varje fall in i maj så det torde inte vara några problem. Tittar man på höjdkurvorna din tänkta väg ser det OK ut att komma av isen på Sitasjaure. Inga öar på Sitasjaure heller.

Såna finns däremot på Gautelisvattnet men du passerar kanske enklast på sidan av det vattenmagasinet.

Thure
 
iskart.no

har info om var det brukar vara svag is i Norge, zooma in på Gautelisvatnet så ser du hur du ska gå. Tyvärr finns väl inte motsvarande information på svenska sidan....
/Lotta
 
Tack för alla svar.
Det verkar som variant a) er inte helt omöjlig om vädret är OK.
Gautelisvatnet är jag väl medveten om, jag gick där från Hukejaure till Gautelis för några år sen.

Henning
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.