Cykelvasan 2018. Köpråd cykel

Jag funderar på att ställa upp i cykelvasan 2018. Jag har idag en cyclocross jag pendlar till jobbet med året om men jag antar att jag behöver en ren MTB. Jag kommer köra cykelvasan, kanske nått MTB-lopp till om jag får smak på det samt träna med den. Vad ska jag köpa för nått? Tänker mig en budget på 8000 kr.
 
I tävlingsklass så får man inte alltid använda cykel med bockstyre. Första året vanns cykelvasan av en som körde cyklocross med rakt styre, men sedan dess har de gjort sträckningen mera teknisk, så de flesta väljer MTB numera
 
Cykelvasan är förutom längden ett enkelt mtb lopp så en 29 tums hardtail som är välservad och ompysslad duger
 
Om din ambition bara är att genomföra loppet så duger en vanlig MTB. Givetvis med skivbromsar och dämpning fram. 8000 kr borde ge en hyfsad Scott Scale eller motsvarande.

Har du sub-ambitioner så är det en annan femma.
 
Är budgeten runt 8k så hade jag nog försökt hitta en fjolårsmodell som var nedsatt.

Skivbromsar, shimano deoro/XT växlar och en luftfjädrad framgaffel och 29” så är du nära

Det skadar ju inte om den väger så lite som möjligt också...

Jag kör en merida Vasa oxberg.
Mkt cykel för pengarna.

Mest cykel får du om du beställer från bikediscount eller andra utländska sidor. Men då tappar du samtidigt en kontakt med din lokala cykelshop i form av service, bolla idéer osv


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Du kanske får mer information på https://happyride.se/
Har ej kört CV, men vad jag förstår innehåller den få skumpiga partier och är snabbare än vad de flesta vanligtvis tränar.
En cykel som är rolig på dina hemmabanor kanske är onödigt klumpig på CV.
 
Hur feta däck går det att klämma på en cyclo-cross. Kan tänka mig att en sån med rakt styre och de fetaste däcken som ryms skulle vara perfekt. Fokusera på däck som rullar bra istället för däck med stora dubbar. Har du hydrauliska skivbromsar är det förstås en fördel.
 
Nej. Cyclo-cross är bara att glömma men lättrullade däck bör man ha och kommer regnet bör man ha grövre däck med sig att byta innan loppet
 
skulle de funka att ta sig fram med en simpel 5000 kronors hybrid med dämpning fram och skivbromsar? har en scott sportster nånting.

ingen aning om vad för terräng det är.
 
skulle de funka att ta sig fram med en simpel 5000 kronors hybrid med dämpning fram och skivbromsar? har en scott sportster nånting.

ingen aning om vad för terräng det är.

Hej,
Det kommer absolut fungera med en sådan cykel. Sätt på så breda däck fälgen tillåter och se till att ha lagom mycket luft i däcken så kommer du ta dig igenom Cykel vasan. Körde själv förra året på en cykel för under 10 000kr på 3:30 och kände inte att cykeln var avgörande.

Klart skall man köra snabbare så kommer det till en hel del vibrationer som en bättre cykel klarar av bättre. Testa att köra igenom CV utan tidskrav och i värsta fall sakta ned där det är rötter och annar som är jobbiga.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...