Stabilt kök för matlagning

Tack för bra råd!

Låter intressant med möjligheterna med Trangias multifuel men det får inte blir för mycket pyssel... Vad är det för pyssel det handlar om på ett ungefär? /QUOTE]

Hej igen!

När det gäller pysslet med multifuel så handlar det om mera mekkande och tekniska grejor om man kör med bensin eller fotogen. Gas är ju enklast. Du kan ju alltid börja med gas och sedan testa fotogen eller bensin om du har ett flerbränslekök som även funkar med gas.

Nackdelen är att om det helt plötsligt inte funkar bra så blir det att fundera varför. Oftast sitter en mickroliten smutsbit i själva hålet, munstycket, där den förgasade gasen ska strömma genom och då är det enkelt att rengöra men ibland är det lite andra grejor som kan hända och som alltid bör man ha läst instruktionerna noga för att förstå och kunna åtgärda. Som en trilskande moppe ibland...🤓

Det går ju alltid att konvertera om ett Trangia från spritbruket.

Sedan fick du ett mycket bra råd angående storleken på kastruller. Om du ska laga mat för fyra hungriga vargar så komplettera gärna med 2,5 eller 4,5 liters Trangia kastrull. Den större passar köket in i.
Eller om du hittar en annan lösning än Trangia så är det bra med större kastruller.
Jag kör även de större Trangiakastrullerna över öppen eld ibland med exempelvis en hummersoppa till förrätt samtidigt som jag flamberar en rådjurssadel i den lilla Trangiastekpannan allt emedan en tryffelsås har sjudit klart i den lilla kastrullen...🍸🍾🥃🍷🥂 -Typ-

Tack för ett givande svar! Tror att hummersoppan, rådjurssadeln och tryffelsåsen speciellt gjorde mig betydligt mer positiv till Trangia Multifuel! ;-)

Ok, så gas varianten är inte krångligare egentligen. Rensa från smuts verkar ok också. Blir ju förstås nyfiken på vad som kan krångla men att lösa en instruktionsbok är inga problem. Alltså lite pyssel är ok som sagt men inte ideligen strul. Vill att det ska vara pålitligt och relativt smidigt.

Viktigt att det går att reglera lågan/värmen bra. Funkar det bra/lika bra på GB-74 och X2?

Är X2 betydligt bättre än den hederliga spritbrännaren (även med vintertillsats) på vintern?
 
Att gå från spritbrännare till en gasoldriven eller rätt typ av MF-driven brännare i Trangian är i stort sett samma som ett helt nytt kök och du kan börja laga mat som hemma, tom. roligare än hemma om du har en trist traditionell elspis hemma och kommer snart sukta efter en gasspis med låga hemma, precis som professionella kockar vill ha...

Råd 1 - skaffa GB74-brännaren till Tragian för runt 500:- och kör på campinggasol ett tag och känn efter - alternativen därefter med MF-brännare (för dubbla till 3-dubbla pengarna) är bara sämre (i jämförelse med GB74), men olika mycket sämre...

...och den med minst försämring när det gäller reglerbarhet är Optimus Nova (utan plus) eller Optimus polaris med Optimus Trangia-adapter

Därefter Primus Omnilite med en optimus trangia-adapter men är svårare att förvärma (läs går åt mer förvärmningsvätska) - den finns det också 'tysthatt' till denna som orginaldel

Trangia X2 är inte bra för finreglering - nålen är fast och kan inte justeras och att reglera på vätskesidan med ventil och med olika pumptryck vid flaskan går i princip inte och X2 är nog att betrakta som konstantfartsbrännare utan eller bara små reglermöjligheter av farten.


---

Slutligen angående driftsäkerhet: Jag har aldrig råkat ut för att GB74-brännaren någon gång skulle krångla pga. smuts i munstycke eller dyligt - det är nog nästintill otänkbar felscenario så länge man matar brännaren med campinggasol (i gasform).
 
Tack för dina tips!
Jag gillar också Optimus Polaris men tänker att det blir dyrt och dubbelt att köpa Trangiat och Optimus Polaris. I så fall känner jag ju hellre för att köra på det som fungerar bäst alla fyra säsonger. Hur resonerar du?
Det är inte fråga om att köpa något dubbelt upp. Polarisen blir brännare till Trangiats kastrull/vindskydds etc -kit. Det du möjligen får i överskott är Trangians spritbrännare - men den ingår alltid... Och Optimus Polaris har inget kastrullset etc. Polarisen går att ställa i Trangiat (med benen infällda) eller att monteras (utan benen) i en X2-kopp. Väljer du att ha Polarisen som ordinarie permanentbrännare i Trangiat så köper du hållarkoppen till X2 och sätter fast den i. Polarisen är långt överlägsen X2-brännaren som fotogen/bensinbrännare i.o.m. förvärmningsskillnaden (som vår vän Xargs brukar kunna förklara mycket begripligare än jag) och kan dessutom på riktigt köra vätskeformig (och naturligtvis gasformig) campinggasol. Själv kör jag numera just den kombinationen: Trangia + Polaris + PolarDawg2 på vätskegas - och jag är jättenöjd! Läs den här tråden!

Tack för bra råd!
Låter intressant med möjligheterna med Trangias multifuel men det får inte blir för mycket pyssel... Vad är det för pyssel det handlar om på ett ungefär?
Förvärmningen!
Trangias Multifuel X2 har, precis som andra Primus multifuelbrännare, problem med verkningsgraden på förvärmningen. Man eldar friskt för kråkorna som Xargs brukar säga vilket man inte gör i samma omfattning med en av Optimus multifuelbrännare - på grund av utformningen av bännarkoppen. Så, för att få bästa möjliga multifuelbrännare i/till Trangiat är det Optimus som gäller, och för att få bästa möjliga reglerspännvidd (ungefär som för GB74) så är det Nova (OBS! versionen utan plus!) eller Optimus Polaris som gäller. Vill man även enkelt kunna köra vätskeformig gasol - så är det bara Optimus Polaris som gäller, den är t.o.m. speciellt utformad för det tricket... "Pysslet" med en fotogen/bensin -multifuelbrännare, kontra en gasbrännare, är förvärmningen och den inledande mjukstarten. När väl det är klart så funkar de i stort sett likadant. (Lite mer rengöring av fotogenbrännaren efter några års intensivt användande, men det brukar vara flera år till dess om man använder mycket bra fotogenbränsle...)

Ok, så gasvarianten är inte krångligare egentligen. Rensa från smuts verkar ok också. Blir ju förstås nyfiken på vad som kan krångla men att läsa en instruktionsbok är inga problem. Alltså lite pyssel är ok som sagt men inte ideligen strul. Vill att det ska vara pålitligt och relativt smidigt. Viktigt är att det går att reglera lågan/värmen bra. Funkar det bra/lika bra på GB74 och X2? Är X2 betydligt bättre än den hederliga spritbrännaren (även med vintertillsats) på vintern?
Att reglera lågan går utmärkt med GB74, från yttepytteliten knappt noterbar "sjuda ris"-låga ända upp till fullgas - inga som helst problem. [Likadant är det med Nova / Polaris, speciellt med monterad tystbrännarhatt.] Med X2 är det nog tvärt om, finlir är långt ifrån dess avsedda konstruktionslösning. Den, och andra brännare som inte reglerar pådraget direkt vid munstyckshålet, är i princip att betrakta som fullt-pådrags-brännare med ytterst begränsad finregleringsförmåga.

För alla koppbrännare gäller att dom låter som en jetmotor så som dom är byggda, skillnaden ligger nog i vilken jetmotor dom försöker efterhärma... Men, hjälp finns att få! När de förses med en tystbrännarhatt så minskar oljudet markant, mer än en halvering av ljudtrycket är vad som normalt brukar anges av användarna.

Jag rekommendera dig att inleda din karriär med ett GB74-utrustat Trangia 25, eventuellt kompletterat med stora 4,5-litersgrytan (på skruvar?) - och senare när du känner behovet (För det kommer du att göra! Den blå lågans virus kommer att sättas sig djupt i själen, tro mig!) att utveckla dig själv och ditt friluftsmatlagande, köper du ett Polaris och en PolarDawg2 att leka med - och får själsfrid...
 
Tack för tipset, den hade jag faktiskt missat! Har du den själv? Nöjd?

Jag har föregångaren till power stove (primus etapower multifuel). Har varit lite sugen på att köpa power stove eftersom det är en smartare och lättare konstruktion än vad jag har i mitt kök, men jag har ju inte något behov av ett kök till så jag kan endast drömma mig bort till den dagen mitt kök havererar... :p
Håller för övrigt med föregående talare, 1,7L är precis på gränsen vad som räcker till om man är 4 pers. Vill man leva ett bekymmersfritt liv så tar man med sig 2,5L istället.
 
Trangia + Optimus Polaris Optifuel + PolarDawg2 = SANT!

Att gå från spritbrännare till en gasoldriven eller rätt typ av MF-driven brännare i Trangian är i stort sett samma som ett helt nytt kök och du kan börja laga mat som hemma, tom. roligare än hemma om du har en trist traditionell elspis hemma och kommer snart sukta efter en gasspis med låga hemma, precis som professionella kockar vill ha...

Råd 1 - skaffa GB74-brännaren till Tragian för runt 500:- och kör på campinggasol ett tag och känn efter - alternativen därefter med MF-brännare (för dubbla till 3-dubbla pengarna) är bara sämre (i jämförelse med GB74), men olika mycket sämre...

...och den med minst försämring när det gäller reglerbarhet är Optimus Nova (utan plus) eller Optimus polaris med Optimus Trangia-adapter

Därefter Primus Omnilite med en optimus trangia-adapter men är svårare att förvärma (läs går åt mer förvärmningsvätska) - den finns det också 'tysthatt' till denna som orginaldel

Trangia X2 är inte bra för finreglering - nålen är fast och kan inte justeras och att reglera på vätskesidan med ventil och med olika pumptryck vid flaskan går i princip inte och X2 är nog att betrakta som konstantfartsbrännare utan eller bara små reglermöjligheter av farten.


---

Slutligen angående driftsäkerhet: Jag har aldrig råkat ut för att GB74-brännaren någon gång skulle krångla pga. smuts i munstycke eller dyligt - det är nog nästintill otänkbar felscenario så länge man matar brännaren med campinggasol (i gasform).

Det är inte fråga om att köpa något dubbelt upp. Polarisen blir brännare till Trangiats kastrull/vindskydds etc -kit. Det du möjligen får i överskott är Trangians spritbrännare - men den ingår alltid... Och Optimus Polaris har inget kastrullset etc. Polarisen går att ställa i Trangiat (med benen infällda) eller att monteras (utan benen) i en X2-kopp. Väljer du att ha Polarisen som ordinarie permanentbrännare i Trangiat så köper du hållarkoppen till X2 och sätter fast den i. Polarisen är långt överlägsen X2-brännaren som fotogen/bensinbrännare i.o.m. förvärmningsskillnaden (som vår vän Xargs brukar kunna förklara mycket begripligare än jag) och kan dessutom på riktigt köra vätskeformig (och naturligtvis gasformig) campinggasol. Själv kör jag numera just den kombinationen: Trangia + Polaris + PolarDawg2 på vätskegas - och jag är jättenöjd! Läs den här tråden!

Förvärmningen!
Trangias Multifuel X2 har, precis som andra Primus multifuelbrännare, problem med verkningsgraden på förvärmningen. Man eldar friskt för kråkorna som Xargs brukar säga vilket man inte gör i samma omfattning med en av Optimus multifuelbrännare - på grund av utformningen av bännarkoppen. Så, för att få bästa möjliga multifuelbrännare i/till Trangiat är det Optimus som gäller, och för att få bästa möjliga reglerspännvidd (ungefär som för GB74) så är det Nova (OBS! versionen utan plus!) eller Optimus Polaris som gäller. Vill man även enkelt kunna köra vätskeformig gasol - så är det bara Optimus Polaris som gäller, den är t.o.m. speciellt utformad för det tricket... "Pysslet" med en fotogen/bensin -multifuelbrännare, kontra en gasbrännare, är förvärmningen och den inledande mjukstarten. När väl det är klart så funkar de i stort sett likadant. (Lite mer rengöring av fotogenbrännaren efter några års intensivt användande, men det brukar vara flera år till dess om man använder mycket bra fotogenbränsle...)

Att reglera lågan går utmärkt med GB74, från yttepytteliten knappt noterbar "sjuda ris"-låga ända upp till fullgas - inga som helst problem. [Likadant är det med Nova / Polaris, speciellt med monterad tystbrännarhatt.] Med X2 är det nog tvärt om, finlir är långt ifrån dess avsedda konstruktionslösning. Den, och andra brännare som inte reglerar pådraget direkt vid munstyckshålet, är i princip att betrakta som fullt-pådrags-brännare med ytterst begränsad finregleringsförmåga.

För alla koppbrännare gäller att dom låter som en jetmotor så som dom är byggda, skillnaden ligger nog i vilken jetmotor dom försöker efterhärma... Men, hjälp finns att få! När de förses med en tystbrännarhatt så minskar oljudet markant, mer än en halvering av ljudtrycket är vad som normalt brukar anges av användarna.

Jag rekommendera dig att inleda din karriär med ett GB74-utrustat Trangia 25, eventuellt kompletterat med stora 4,5-litersgrytan (på skruvar?) - och senare när du känner behovet (För det kommer du att göra! Den blå lågans virus kommer att sättas sig djupt i själen, tro mig!) att utveckla dig själv och ditt friluftsmatlagande, köper du ett Polaris och en PolarDawg2 att leka med - och får själsfrid...

Här kommer svar till både xxargs och Polar300. Först vill jag börja med att ge ert ett stort tack för era inlägg, kunskap, tid och engagemang! Trots att jag har läst massor här på forumet och tillverkarnas hemsidor mm. så har era svar hjälpt mig så mycket! Ser fram emot att ha ett professionellt kockkök ute i det fria som är bättre än hemma! :)

Jag känner mig nu redo för slutligen bestämma mig för ett Trangia 25 och sedan komplettera ytterligare. Dock har jag några frågor som dyker upp, hoppas det är ok.

- Mitt intresse för multifuel och god funktionalitet även på vintern grundar sig i att jag gillar tanken att klara "alla" bränslen och årstider. Det är inte så att jag åker jorden runt med mitt kök eller ligger i tält vid 20 minus varje vinter. Vad skulle ni säga att GB74 samt Polaris Optifuel (och i så fall med vilket bränsle?) klarar för minsta temperatur ungefär?

- Angående Polaris Optifuel i Trangiat undrar jag om "X2-kopp" är samma som "Optimus Trangia-adapter "eller om jag behöver båda? Var får jag tag i dessa?

- På de ställen där jag läst om Optimus Trangia Adapter har det stått att den är för Nova men som jag uppfattar er fungerar den även för Polaris Optifuel?

Jag tänker också att det borde bli två alternativ av detta Trangia 25 + Polaris Optifuel blir ett kanonbra "familjekök". Skulle jag sedan ge mig ut själv och vill minska vikten kan jag ju ta med mig Polaris Optifuel och någon mindre kastrull från Trangiat. Om vindskydd är viktigt vid tillfället kan jag ju fixa något lite lättare. Eller tänker jag galet? Annars måste man ju kanske köpa något ytterligare.

- Om jag monterar Polaris Optifuel i Trangiat så är det väl inte permanent utan det går att pyssla loss det?

- "PolarDawg 2 For Optimus Polaris Optifuel" köper man bäst från sidan som Polar300 länkade till eller? https://www.shapeways.com/product/YWFSEX267/polardawg-2-for-optimus-polaris-optifuel

- Tack för tipset från flera om större kastruller! Funkar 2,5 liters Trangia-kittel (501252) i Trangia 25? Det står på deras hemsida att den är för 27:an. Känns som om 4,5 liter känns stort och tungt. Kanske behöver man något mellan 1,75 och 4,5 liter också?

- Vad menar du Polar300 med "stora 4,5-litersgrytan (på skruvar?)"? :)

- Ang. Trangia är Hårdanodiserad ultralätt aluminium (HA) utan non-stick bäst vad jag hör på er, eller?

Tack på förhand!
 
om varken vikt, pris eller volym spelar roll så kan du ta vilket som helst. alla kök på marknaden funkar.

är du fattig - köp på jula, ö&b eller aliexpress

gas är rent, snabbt och lätt men inget för flygresor
sprit är enkelt, kladdigt, smutsigt men lätt att få tag på
ved är lätt, smutsigt, gratis & kul, men funkar dåligt vid regn

gaskök är bäst, vedkök roligast, spritkök har för många nackdelar för att jag ska orka ha dem till mer än nödkök
 
Oj,
många frågor att klara ut där - det får vänta till ikväll när jag är hemma från jobbet. Då tar vi det en frågeställning i taget.

(Och citera inte hela inlägg så där - det blir så mycket att scrolla sig förbi innan pudelns kärna dyker upp. Klipp om möjligt bara ut just det du vill visa i citatmängden...)
 
Förlåt att det blev många frågor och ett onödigt långt inlägg! Svara bara på de frågor som ni kan/vill/orkar! :)

Tack för dina tankar Calexico, har fått ungefär samma uppfattning!
 
Multifuelkök har vissa nackdelar.

Multifuel är inte så smidigt i praktiken. Idén låter bra i teorin. Men rent praktiskt är det en del krångel. När man byter bränsle behöver man ofta byta munstycke. För att köket skall fungera bra bör man skölja/tvätta bränsleflaska, pump och kök med det nya bränslet. MFköken innehåller ofta lösningar som gör att dom fungerar bättre med ett bränsle än med ett annat. Som tex bränslefilter som funkar bra med kemiskt ren bensin men som sätts igen av fotogen.
Jag kör mina MFkök som singelbränslekök. Kollar vilket bränsle som gör köket trevligast att handha och kör sedan på det. Märker flaska, pump och kök med vilket bränsle som används.
Det sparar mycket tid att bara ta ett kök som är inkört på det bränsle man tänkt använda istället för att börja mixtra.

Min lösning för trådfrågan låter som flera andra. Trangia T25 gas. Kompletteras senare med stor kastrull och/eller Optimus Polaris om behov finns. Vad gäller ytbehandlingar på Trangia så är det mest en smakfråga, Alla funkar bra, men kräver lite olika hantering. Det skulle även gå med ett T25 sprit, men gas är lyxigare när man kockar.

/John.
 
Tack för bra input CampDavid!

Kan tänka mig att det är så gällande många kök. Dock verkar det ju som att Optimus Polaris är speciellt bra. I det fallet är det ju ett munstycke, inga lösa grejer och samma anslutning gas och flaska.

Har någon erfarenhet av problem med filter samt behov av sköljning gällande just Optimus Polaris?
 
Den eviga frågan, vilket kök... Jag har läst och läst och läst här på forumet och lärt mig MASSOR! Dock kommer jag inte riktigt fram till beslut och det finns så otroligt många alternativ! Hoppas det är ok med ytterligare ett inlägg på detta ämne. Här kommer mina tankar:

- Jag vill att köket ska funka för 3-4 personer.
- Jag vill inte bara kunna värma vatten utan även laga mat (steka, värma sås osv.) Alltså bredstrålande gas.
- Då vi har småbarn vill jag inte ha ett toppmonterat kök även om de är otroligt smidiga. Kanske kompletterar jag med ett sådant senare.
- Inget absolut krav men jag skulle vilja att köket ska kunna användas även på vintern eller kompletteras/ändras för vinterbruk. En tanke jag haft är Trangia kökets möjlighet att ha gas på sommaren och byta till spritbrännaren på vintern.
- Möjlighet till olika bränsle/gas är ju bra med flexibilitet men inget krav.
- Annars funderat på förvärmningsslingor, bränslematning och allt va det finns. Vill dock ha grejer som fungerar utan allt för mycket krångel/osäkerhet.
- Vill gärna ha låg vikt men det är ju en avvägning.
- Har förstått att Trangia köket är bland det bästa för mina önskemål och jag kan tänka mig det men det känns lite tråkigt på något sätt.
- Andra alternativ jag varit inne på är olika spindelkök då förstås.
- Kan även tänka mig att testa ett vedeldat men det får nog bli en komplettering längre fram också.

Tack på förhand för kloka råd! :)

Om du tycker Trangia är tråkigt så köp ett Primus med gasbrännare, mycket mer spännande, ibland funkar det, ibland inte och ibland trillar brännaren i delar. Händer aldrig på Trangia tyvärr :)

Ursäkta sarkasmen men efter att ha fått min gasbrännare utbytt mot en som jäklas lika mycket och de senaste veckan brottats med ett trilskande Primus så är det nu Trangia som gäller! Ibland 25 ibland 27 beroende på förhållanden. Visst funkar Optimus Vega bra också men Trangia (med sprit eller gas) har aldrig svikit under 35 år. Och det är kul att laga mat på ett stabilt och vindtåligt kök.
 
Bra att veta om Primus! Som oinvigd är det ju väldigt lätt att tycka att det är ett känt märke som har intressanta produkter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
adventure_transport Optimus Hiker stabilt? Kök och brännare 3
psg90 stabilt Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.