Optimus Crux

Jag har inköpt ett Optimus Crux. Bruksanvisningen säger att köket endast skall användas tillsammans med Otimus' gasoltuber. Är detta en skrivelse som enbart syftar till att Optimus skall få just sin gasol såld, eller finns det andra skäl?
 
Vi använder uteslutande Primus till våra Optimus-kök på jobbet och det har inte varit några problem (och de används ganska flitigt). Primus skriver likadant om sina kök (åtminstone Express) så det verkar ju vara ett affärstrick.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Jag har en Optimus Crux. Jag har aldrig funderat över vilken gastub jag använt, och har inte haft några riktiga problem. Dock har jag haft problem (även om inte minns om jag haft detta problem med alla tuber jag haft). När jag skruvar på köket på tuben så brukar det pysa ut gas vid ett visst antal varv snurrade. Jag bara skruvar på den snabbt vid där det brukar läcka så blir det minimalt läckage. Kanske detta problem beror på att jag inte använt deras tuber, däremot tror jag sannolikheten är större att det handlar om konstruktionsfel på min Crux, så ja antagligen som RHolm skriver ett affärstrick.
 
Anslutningen på flaskorna är väl standardiserad, så det borde inte spela nån större roll. Möjligen skriver tillverkarna sådär för att kunna säga "Du använde inte vår flaska så vi tar inget ansvar för att köket gick sönder".
 
... När jag skruvar på köket på tuben så brukar det pysa ut gas vid ett visst antal varv snurrade. Jag bara skruvar på den snabbt vid där det brukar läcka så blir det minimalt läckage. ...

Så gör alla mina gasbrännare. När du skruvar på brännaren så öppnas ventilen på kartuschen strax innan brännaren tätar.

//B
 
Har en Crux som fått smaka på ett antal olika märken på gas och inte klagat någon gång (såg t.ex ingen Optimus-gas under fyra månader i Nya Zeeland).
För övrigt tror jag att alla gasbehållare jag någonsin sett varit tillverkade i Korea, skulle inte bli ett dugg förvånad om det är samma fabrik som gör allltihop och bara olika etikett på behållarna.
 
Sådär står det väl på allt man köper som har tillbehör, högtryckstvättar där man ska bara använda deras schampo e.t.c.. som sagt innan, bara för dom ska kunna säga "du använde inte vårat tillbehör, inte vårat ansvar" och för att dom vill ha sina prylar sålda, bara kolla så det är rätt märkning/krav på gasen så är det väl inga problem.
 
"att köket endast skall användas tillsammans med Optimus gasoltuber"

Det där är bara säljsnack för att föra oinsatta konsumenter bakom ljuset - och försöka hävda att vissa gas-
behållare är "originaligare" än andra - som då indirekt antyds som varande sämre. Detta är ett gigantiskt
skitsnack från kökstillverkarnas marknadsföringsavdelningar!!!

Själv så har jag kört mitt lilla Optimus Crux på alla möjliga (och några omöjliga) gasbehållare helt
oberoende av vad det suttit för varumärkesetikett på utsidan av behållaren. Jag har kört köket på det
mesta från ren butan till ren propan med obefintlig skillnad. Har funderat över hur jag ska kunna testa
med metan (rötgas - som borde fungera) och odefinierad stadsgas (baserad på smutsig kokstillverkning
- som nog är mer tveksamt). Har använt allt från små 190g punkteringsbehållare upp till 10kg propan-
behållare (vissa av er har säkert sett bilden med Cruxet monterat på AGA PC5:an) utan några som helst
hänsyn till utvändiga varumärkesetiketter.

Allt sånt där skitsnack om varumärke på utsidan av (de mycket hårt standardiserade) gasolbehållarna
borde vara förbjudet av någon konsumentmyndighet! Det är ju bara löjligt tekniskt ogrundat sales-talk
som försöker lura okunniga konsumenter...
 
En helt annan fråga:

Har ni fått ner brännaren i kokkärlen (Terra Solo) tillsammans med en 230g gasflaska på ett vettigt sätt?

Jag tycks få en liten irriterande glipa på en eller ett par mm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
Bollvik Optimus Crux Kök och brännare 6
Hobbe 1 optimus crux Kök och brännare 10
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.