Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

... det är ett tungt kök, och det har stor packvolym. Det är driftsäkert och lättanvänt. /John
Jag håller med dig om samtliga konstateranden John!

Men köket börjar också bli för värdefullt på samlarmarknaden för att jag ska tycka att det är försvarbart att ha det som mitt vardags-T25-kök - så jag bestämde mig för att bygga en värdig efterträdare - med den nya innovativa Polarisen som centrum.

Tändrännan är en sak som kommer att kräva / måste få en lösning - i o m att tystbrännarhatten förhindrar både påfyllning och tändning rakt uppifrån. Och Gunnar Finn-lösningen med det vävda glasfiberbandet finns definitivt med i funderandet.

En snabbkoppling mellan bränsleslangen och brännarröret skulle ytterligare förenkla packningen - och den där lilla Walther-kopplingen finns ju fortfarande att köpa. Med en / två? svarvade mässingsadaptrar (för att överlista brännarsystemens mystiska / ologiska val av gängstandarder) som måste dit så blir även detta en icke-fråga... Jag köpte en sån när jag lekte med att lösa den ingenjörsmässiga utmaningen att köra vätskeformig campinggasol i min Optimusbrännare. Vilket nu går alldeles utmärkt att göra - men GB74:an är enklare att använda...

Tekniska utmaningar är vad som gör livet värt att lev / njuta...
/Odd
 
Mattias, du skrev tidigare:

Jag kan lugna / glädja dig med att livet nuförtiden inte blir överdrivet bättre av att man äger ett äkta KAP Arctic, det blir möjligen lite nördigare bara. Då, för några decennier sedan, så var ett KAP Arctic svaret på mången vintercampares våtaste drömmar - kombinationen av Optimus driftsäkra och effektfulla (3300+W) fotogenbrännare 207B med den oslagbart stabila och vindskyddande (dvs därigenom bränslebesparande) Trangia 25:an blev genialisk i.o.m. de utrustningsdetaljer som Gunnar Finn själv konstruerade: Brännarhållaren, Pumpen och Slang/snabbanslutning. Och vintercampare har (hade då åtminstone) ju oftast pulka. (Nu har de väl snöscooter...) Så totalvikten var i praktiken ointressant.



Men, men

- efter 29 år har jag nu bestämt mig för att pensionera mitt KAP Arctic! Det har nått samlarstatus - och är därigenom alldeles för värdefullt för att använda 'till vardags'. Jag har sett vad det då och då betalas för ett äkta KAP Arctic när något kommer upp till försäljning på e-bay! Så nu blir det pensionering... I vardagsrummets vitrinskåp kanske?



Dessutom:

Nu finns det bättre kombinationer av pryttlar att pilla ihop i / kring ett Trangia 25, och nästan alla ingredienserna går att köpa kommersiellt från olika håll. Så jag kommer även i fortsättningen att ha ett Trangia som mitt huvudsakliga kök. Men ett kök:

som blir lite lättare, kanske ett / något hekto eller så

som har ännu högre toppeffekt (på fotogen: ~4200W),

som glatt eldar ytterligare några bränslesorter,

som kostar som en arm och ett ben att få till, (KAP Arctic var INTE lågpris på sin tid heller. Hög kvalitet kostar...)

som blir lika mycket av en prototyp / idé skapad i en liten privatvilla-verkstad,

osv...



Och du låter som om du skulle kunna vara intresserad av lite metallhobbyslöjdande, så du ska få 'receptet':

Ett Trangia 25 DuoSSAL (dom återkommer på marknaden hösten 2017 enl. uppgift från Trångsviken).

En Trangia brännarhållarkopp för deras Primustillverkade X2.

En Optimus "Polaris Optifuel" - med lämplig bränsleflaska i trycksäker metall. Jag siktar på dryga halvlitern...

En Bernie Dawg ”PolarDawg 2” tystbrännarhatt. Då har jag även bullernivån från KAP återskapad...

En Trangia 0,3 liter säkerhetsflaska - för förvärmarspriten. Förvärmarsprit? Ja, eftersom jag ogillar att köra på bensin som huvudbränsle, speciellt vintertid...



Hållarkoppen måste modifieras en aning för att passa till Polaris, men det är enkelt gjort. Ev. så måste nedre vindskyddet också anpassas, men det är lika enkelt. Om så blir nödvändigt så får någon form av ersättning för spritrännan i KAPs brännarhållare skapas - för att enkelt kunna hälla ner förvärmarspriten när nu tystbrännarhatten sitter och fyller upp brännaren. När allt det här är klart - så har en värdig modern ersättare för ett KAP Arctic skapats. En ersättare som dessutom kan hantera alla förekommande bränslen (möjligen undantaget just ditt älskade: ren alkohol?), från diesel via fotogen, flygfotogen och bensin till gasol (både i flytande och gasformig form). Allt med ett och samma enda munstycke! Dvs inget fipplande med att skruva ur/(tappa bort?)/skruva i rätt munstycke för aktuellt bränsle längre, bara byt bränslebehållare och kör på! Och med den lösning Optimus valt för bränsleslangen så sitter det reglerventil både vid bränslebehållaren och vid brännarmunstycket! Helt optimalt! Enkelt att reglera, enkelt att dämpa ev. pulsation, enkelt att hantera.



Varför gjorde dom inte så här redan för 20+ år sedan?!?

/Odd

Haha!! Har redan byggt ihop det köket i höstas ;-) Fast jag använde hållarkoppen från Nova till Trangia, allt du behövde göra var att vända på muttern [emoji2]
f1ffedffba6853ffcf57f39b98ba0240.jpg


Men vill fortfarande ha en KAP [emoji7]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Jag håller med dig om samtliga konstateranden John!



Men köket börjar också bli för värdefullt på samlarmarknaden för att jag ska tycka att det är försvarbart att ha det som mitt vardags-T25-kök - så jag bestämde mig för att bygga en värdig efterträdare - med den nya innovativa Polarisen som centrum.



Tändrännan är en sak som kommer att kräva / måste få en lösning - i o m att tystbrännarhatten förhindrar både påfyllning och tändning rakt uppifrån. Och Gunnar Finn-lösningen med det vävda glasfiberbandet finns definitivt med i funderandet.



En snabbkoppling mellan bränsleslangen och brännarröret skulle ytterligare förenkla packningen - och den där lilla Walther-kopplingen finns ju fortfarande att köpa. Med en / två? svarvade mässingsadaptrar (för att överlista brännarsystemens mystiska / ologiska val av gängstandarder) som måste dit så blir även detta en icke-fråga... Jag köpte en sån när jag lekte med att lösa den ingenjörsmässiga utmaningen att köra vätskeformig campinggasol i min Optimusbrännare. Vilket nu går alldeles utmärkt att göra - men GB74:an är enklare att använda...



Tekniska utmaningar är vad som gör livet värt att lev / njuta...

/Odd

Denna tråden är snart episk... [emoji8]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
... Fast jag använde hållarkoppen från Nova till Trangia, allt du behövde göra var att vända på muttern ...
Tror inte vi talar om samma kopp (eller så gör vi det) den jag avser är den som säljs "inbyggd" i Trangias Multifuel-X2
men den är minst sagt lite svår att hitta lös, de flesta (nät-)krämarna försöker sälja på oss Optimus egen Trangia-
adapter för Nova och Nova+ (den som bara är ett klämband med en platta) men den är ju lååångt ifrån tillfyllest
när det är Gunnar Finns brännarhållare i KAP som ska matchas...

Om någon som läser det här har hittat en lättillgänglig nasare som säljer Trangias kopp lös - så får ni gärna informera oss övriga här. Jag vände mig till slut direkt till Trangia i Trångsviken - som löste min Gordiska knut mycket smidigt.

Och du har rätt Mattias, hålet behövde inte bearbetas - det var bara att vända på muttern...
 
qy kande bero på att jag sedan vpl ogillat gummipackningen till brännaren och låtit lågan brinna ut. I det läget kan ju brännarens mineralullsinsats mätta sig själv med fukt till att börja med. Speciellt som ego burit spritkök och bränsle i yttersta fickan på ryggsäcken.

Jo när man ser felet är det lätt nog att åtgärda men Primus 123 och 71 har aldrig vägrat lämna värme.

go tur

Hittade den här posten när jag letade efter vad vi skrivit om brandfarliga ämnen, datablad och flygning i ett pågående försök att gå till botten med vad som gäller esbit. Missade den helt då på något vis.

Ursäkta sent svar seoserver, men bättre sent än aldrig:

Den förklaringen kan jag inte utesluta men det vill ju till en del vatten - en del häller ju vatten i bränslet med flit. Men det kan ha varit en av flera samverkande skäl. Vatten och etanol löser ju sig i varandra bra, men det kanske kan ligga och blocka lite vid hålen längs kanten av brännaren. Hela grejen är lite knepig.
 
The never-ending battle :)
Intressant tråd!

Personligen vinner alkohol för mig pga av följande (jag kokar alltid bara vatten, ingen avancerad matlagning alls och isf över öppen eld):
— Gas låter helt bedrövligt när man egentligen bara vill sitta och mysa
— Tilltalar inte att kånka på massa tomma gasbehållare
— Väldigt enkelt att få tag i bränsle, vart man än i världen man befinner sig
— En alcohol setup går knappt att ha sönder, väldigt få saker som kan haverera

Om det skiljer 1 eller 2 minuter på koktid bryr jag mig inte det minsta om. Att jag kan koka en liter vatten på 30ml sprit är det viktiga att veta inför en resa.

En capillary hoop brännare i kombination med en caldera cone känns som en ultimat lösning för mig personligen.
 
Väldigt intressant, detta är Utsidan-andan på riktigt :)
Leve praktiken!
(själv satte jag mig, korkat nog, med papper och penna och försökte räkna mig fram till någon sorts "worst case scenario", genom att utgå från den värmeenergi som en liter 100-gradigt vatten maximalt kunde överföra till en 37-gradig behållare, och vad detta skulle ge för tryck vid förångning + utvidgning av gasfasen vid olika fyllningsgrader... men det blev snabbt alldeles för komplext (och då bortsåg jag ändå från alldeles för mycket, t ex att vattnet (och gaspatronen) ju kyls av även av den omgivande luften, och patronens innehåll av fasbytet vätska-gas).

Frågan är då, om dina resultat går att överföra till temperaturintervallet 50-100 grader. Dels hinner ju alltihop kylas mer av den omgivande luften (större tempersaturskillnad), dels ökar gasfasens ökar linjärt med den absoluta temperaturen, dvs teoretiskt mer (procentuellt) mellan 0 och 50 grader än mellan 50 och 100. Bägge dessa faktorer skulle ju tyda på att risken snarast minskar... men det finns ju även en vätskefas i behållaren, som kokar och har sig, och ungefär där slutar min skolfysik :)

Den tiden Gastuben utsätts av värmen från vattnet du spiller (kokar över) är ett par sekunder på sin höjd och går inte att jämföra med om du skulle koka soppa av Gastuben. (Hört att spik är att föredra ... :) )

Det finns ju några parametrar som tillkommer i ekvationen som man bör ta hänsyn till också: Tid, yta, material och väder. (Har jag missat någon?)

Tid: Som Gastuben är exponerad av det varma vattnet?

Yta: Hur stor är ytan som exponeras av det varma vattnet?

Material: Dess ledningsförmåga att absorbera och ackumulera värmen från vattnet?

Väder: Omgivande temperatur/blåst/regn etc. påverkar avkylningen olika fort av ytan som exponeras (översköljs) av det hetta vattnet?

Allt detta sammantaget: Hinner verkligen någon "skvättar" kokhett vatten på några få sekunder i beröring av Gastuben höja temperaturen till livsfarliga nivåer?

Jag vill påstå att det är helt riskfritt att spilla kokhett vatten på Gastuben utan att räkna på det, utan mer ett logiskt tänkande ... :) (vill man så kan man räkna på det om man känner lusten, men det hoppar jag)

Men detta kanske redan har avhandlats i tråden? (har inte läst allt i tråden än ...)

P.S.

Har kokat potatis på toppkök flera gånger med resultat av överkokning av vatten utan någon incident än vill sägs ...

Köket: Primus Express Stove Ti och med Primus LiTech Trek Kettle 1L

P.S. 2

Är det någon Trangia frälst som har kokat potatis med T-röd på sitt kök? :)


Mvh troswe
 

Bilagor

  • 0072.jpg
    0072.jpg
    81 KB · Visningar: 523
(...) Jag vill påstå att det är helt riskfritt att spilla kokhett vatten på Gastuben utan att räkna på det, utan mer ett logiskt tänkande ... :) (...)
Jag (med flera) kom snabbt till samma slutsats :)
(...) Men detta kanske redan har avhandlats i tråden? (...)
Jadå - ungefär mellan denna och denna post. Men kul ändå att du drar fram tråden :)

***

Mer inom trådens tema, så har jag denna senhöst problemfritt lagat mat på min lilla toppmonterade brännare i -10 grader, med vanlig gas från en halvtom men initialt kroppsvarm 100 g-patron och mitt vindskydd i övre läge (dvs med gaspatronen utanför). Helt problemfritt så länge som jag brukar behöva koka min mat (uppkokning + 30 sekunders sjudning).

Vid enstaka "långkok" behövde jag dock dra ner vindskyddet ända ner till mark, så att patronen inkluderades - annars blev den så småningom för kall. Då såg det ut ungefär som på fotot i denna post (vindskyddet är något produktutvecklat sedan bilden togs :))
 
Tips

Har sytt en Gastubsmysare i neopren med dragkedja runt botten av spillbitar ... :)

Mvh troswe
 

Bilagor

  • 20180119_153109-1.jpg
    20180119_153109-1.jpg
    73.7 KB · Visningar: 407
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...