Stora mänger fåglar har blyhagel i kroppen

På YouTube ser man jägare i Sverige skjuter på fåglar på mångdubbla avstånd än vad som är tillåtet och träffar varannan fågel som man ser faller ner. Resten blir troligtvis skadeskjutna och får in blyhagel i kroppen som plågar dem för resten av livet länk. Som en följd av det finns nu enorma mängder med blyförgiftade fåglar och djur ute i naturen som lever men är skadeskjutna. Ingen verkar bry sig trots att vi har ett Miljöparti som sitter i regeringen.
Hageljakt ger ännu fler skadskjutningar. Eftersom större delen av jakt med hagel sker på mindre djur innebär denna jaktform ett utdraget lidande. I dag jagas omkring 60 arter, varav de flesta ger obetydligt utbyte i form av kött. De 60 000 rävarna som årligen skjuts ihjäl tas exempelvis inte tillvara alls. Forskare på Naturhistoriska riksmuseet har undersökt rävar och funnit att cirka 30 procent av de lite äldre rävarna hade skador efter hagel. En förklaring till hagelskadorna enligt forskarna är att vissa jägare slänger iväg ett skott så snart de ser en räv eller andra rovdjur. Varg påträffas inte sällan med avskjutna ben, käk- och bakdelsskottskador.

Även fågeljakt bedrivs nästan uteslutande med hagel på flygande fågel. En undersökning gjord av Sveriges ornitologiska förening visar att sex av tio äldre sädgäss har hagel i kroppen. All fågeljakt borde rimligen förbjudas, men ett första steg kan vara att begränsa antalet jaktbara arter. Blyhagel har också visat sig ge sekundära skador genom att de skadade djuren äts upp av rovfåglar som örnar och falkar.

Även en del jägare anser att jakt med hagel på rådjur är en jaktform som borde förbjudas eftersom jakten ofta leder till allvarliga skadskjutningar med eftersök som följd. I Jaktkungörelsen skriver Naturvårdsverket att ”Vid jakt med hagelgevär efter rådjur och gäss bör skjutavståndet inte överstiga tjugo meter”. Är det troligt, med hänvisning till de omfattande problemen med skadskjutningar, att denna rekommendation efterföljs? källa
Är det inte jaktbrott att skjuta på massa fåglar så de blir skadskjutna och inte se till att skjuta ner fågeln för den inte ska lida? Har inte jägare ett ansvar att se till att när de skjuter ska det vara inom ett visst avstånd och man ska vara säker på att varje skott träffar?
Naturvårdsverkets författningssamling, NFS 2002:18. Regelbunden träningsskjutning bör därför alltid göras före jakt. Vidare är det viktigt att före all jakt med hagelgevär provskjuta den ammunition som avses användas vid jakt med det gevär som skall användas vid jakten. Vid jakt med hagelgevär efter rådjur och gäss bör skjutavståndet inte överstiga tjugo (20) meter.
 
Visst är det så.

Jag har skjutit tre kanadagäss - med kula. Samtliga hade hagel i sig, de låg inkapslade i hinnorna mellan vingarna och kroppen. Trist.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det tråkigaste av allt är att den film du länkar till är filmad under någon slags jaktvårdsutbildning/gymnasiekurs. Inte ens där verkar någon bry sig om etiska rekommendationer.
Jag undrar också hur de artbestämmer änderna innan de trycker på avtryckaren. Inte ens jag - trots mer än fyrtio år av aktivt fågelskådande - skulle se skillnad på tex snatterand och gräsand utan kikare på den korta tid de finns i synfältet. Snatterand och flera andra simänder är ju skyddade från jakt. Ok, när man håller i den nedskjutna anden går det ju lätt att se vilken art den tillhör, med det är ju så dags då...
 
Hagelskott verkar genom kortslutning av det centrala nervsystemet vilket ger en ögonblicklig död redan innan fågeln har hunnit falla till marken. Det kräver dock att man träffar med ett antal hagel inom träffområdet med tillräckligt genomslagskraft kvar. Naturlig död innebär oftast en långsam svältdöd.

Priset på rävkött motsvarar inte kostnaden för trikinkontroll men skinnet kan man använda bl.a. till miljövänliga kläder. För mycket räv innebär spridning av skabb, trikiner och nu också dvärgbandmask. Skabb är besvärligt men den går bra att behandla, trikiner och dvärgbandmask är dödliga sjukdomar. Om du ska äta gris, björn, räv, grävling utför alltid trikintester. Dvärgbandmask kan spridas genom gnagare som sprider dem till rävar, hundar, katter, åtgärder låt inte hunden äta döda råttor, låt inte hundar och katter vara i sängen, koka bär innan du äter dem.

Varg är redan olagligt att jaga förutom en begränsad skyddsjakt.

Jag saknar källor på dina uppgifter och aftonbladets insändare kommer från en ren anti jakt organisation.
 
Priset på rävkött motsvarar inte kostnaden för trikinkontroll men skinnet kan man använda bl.a. till miljövänliga kläder. För mycket räv innebär spridning av skabb, trikiner och nu också dvärgbandmask. Skabb är besvärligt men den går bra att behandla, trikiner och dvärgbandmask är dödliga sjukdomar. Om du ska äta gris, björn, räv, grävling utför alltid trikintester. Dvärgbandmask kan spridas genom gnagare som sprider dem till rävar, hundar, katter, åtgärder låt inte hunden äta döda råttor, låt inte hundar och katter vara i sängen, koka bär innan du äter dem.

Vad har priset på rävkött och trikiner med skadeskjutning och jaktbrott att göra?
 
Skottskada?

Väldigt vanligt man ser gräsänder som haltar sig fram som i filmen nedan. Verkar som många jägare bara chansar och skjuter och flyger fågeln vidare ser man det som man missat den.

https://www.youtube.com/watch?v=HA8qkaP36YM
https://www.youtube.com/watch?v=ynyWWsuMDdo

I detta klippet syns en gräsand som fått delar av näbben bortskjuten.

https://www.youtube.com/watch?v=h69AQ7wem_0

Stackars fåglar. Men hur vet du Åsa att det är skottskador? I urbana miljöer ser jag ofta duvor som saknar ben och är skadade på olika sätt men dom är inte utsatta för hageljakt..
 
Missbildningar och andra skador är betydligt vanligare än skottskador... Ingen av dessa är i vart fall följden av hagelträffar.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Missbildningar och andra skador är betydligt vanligare än skottskador... Ingen av dessa är i vart fall följden av hagelträffar.
Pratar man kula så antingen träffar skottet eller så missar det. Med hagel är det ju en svärm på hundratals småkulor med störst koncentration i mitten sen en mindre spridning runt om. I figuren i mitten ser man att det mesta av hagelsvärmen passerat precis ovanför fågeln medan ett mindre antal hagel fortfarande kan träffa. Vilket innebär att det visst med hagelskott går att skadskjuta. Bild på olika träffbilder
 
Ja men självklart kan man skadskjuta med hagel, det går alldeles utmärkt med kula också, lyckades med det senast idag by the way. Men det verkar ha tagit ytligt och älgen visar inga tecken på att vara allvarligt skadad.

Min poäng var snarare att de skador som är i länkarna ovan sannolikt inte är effekter av dåliga hagelträffar.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...