Hur svänga nedför med pulka?

Spörsmålet har varit upp en del tidigare men tänkte starta igen med videoexempel.

Knappt 2 minuter in i den här videon från slutet av april ser ni hur pulkan kanar i sidled och rollar runt upprepade gånger. https://www.youtube.com/watch?v=T3UjS4JolbM

Senare i videon återgår jag till att hålla hundskaklarna i ena handen vilket fungerar mycket bättre.

Ännu senare i slutet av filmen är det mer lössnö och en tryggare backe och då vågar jag låta hunden dra pulkan själv vilket där känns tryggast.

Läser gärna era synpunkter på hur ni själva hanterar pulka som ni drar själv respektive ekipage med hund förare och pulka.

Thure
 
Såg bra ut...

Såg riktigt bra ut det där, speciellt dom sista ögonblicken :)!

Tog själv mina första staplande steg på skidor med pulka under en veckas tält tur nu i april. Men eftersom jag är medioker skidåkare i nedförsbacke, behärskar Inte Telemarkssvängar, speciellt inte med min 210cm turskidor :)!
inte ännu iaf...

Så jag tog helt enkelt av mig skidorna och gick nedför dom värsta nedförsbackarna och sicksackade mig fram.
Däremot var det inte det lättaste att bromsa och få stopp på ekipaget när pulkan trycker på :/!

Har en del att lära på den punkten...
 
Fin film med fin vovve.
Såg inte riktigt vad det var för pulka, var det inte en Seegerbaden? Har själv en sådan med hundskakel. Nu när jag är utan hund har jag tagit att par plaströr för eldragning, fastsatt på var sida så jag kan dra stabilt själv. Bälte med karbinhake på var sida gör det stabilt vid svängar. Rören är fäst vid träskakeln med slangklämmor så de det går att skjuta in vid frakt av pulkan.
 
Innan jag hade bromsrep plogade jag mig ner. Om allt för brant tog jag backen på skrå och vände uppåt i svängarna så att jag korsade mitt eget spår efter svängen för att inte tappa kontrollen. Med bromsrep åker man bara rakt ner och hittar man ett bra läge får man dra ner pulkan nerför backen. Tar för mig mindre energi och eftersom jag alltid åkte ensam kunde benbrott inte riskeras.

Edit: Telissvängar blev jag aldrig bra på utan det var alltid något mellanting tror jag.
 
Illustrativt :)

Hejsan.

Om man börjar med det viktigaste så var väl detta ett mycket illustrativt exempel på ett vanligt fel i utrustningsväg. Skacklarna är ju i detta fall anpassade efter hunden och sitter inte fast i midjan, vilket leder till att den välter. Och om man ska kunna styra pulkan är den (enligt mig) enskilt viktigaste detaljen att man har bra och vridstyva skacklar, som sitter fast i midjan. Har sett livskamratens pulka bete sig på exakt samma sätt. I hennes fall berodde det på att hon hade moderna glasfiberskacklar som är alldeles för vridveka. Det bästa jag provat är gamla klassiska bambuskacklar.

Eventuellt hade det gått bättre om du hållit fast skackeln bakåt med händerna och samtidigt lagt upp stavarna bakåt på skackeln. Det funkar i alla fall utmärkt med mina skacklar och är min grundposition vid utförskörning. Fördelen är att man kan vrida mot lutningen och på det sättet minska risken för att pulkan ska välta. Men om man når bak så man får grepp på en hundskackel vet jag inte. Om inte är nog din hålla i handen metod nog så bra.

Ett annat knep i luriga situationer är det jag kallar för lappkast med hasning. Tänk att det är brant och skrovelsnö och man inte riktigt vill få för hög fart men ändå måste svänga. Då stannar jag och gör ett lappkast med skidorna så jag är på väg åt ett håll och pulkan åt det andra. För att ge pulkan chansen att svänga utan att välta hasar jag sedan rakt ner för backen tills pulkan svängt så den är på väg rätt ner. Då gasar man på rakt fram och pulkan svänger snällt efter.

Trevlig film för övrigt. Inte utan att man blir avundsjuk :)

/ Stefan
 
Härlig film. Jag håller med Luktafotogen, bromsrep är suveränt, jag köpte han pulka och provade bromsrepet förra året(det är som ett gäng knutar på ett rep man släpper efter så de glider under pulkan och bromsar upp hela ekipaget.

Vad duktiga ni är på telemark, är det svårt att lära sig?
Jag har inga problem med vanlig slalom med har aldrig provat telemark.
Vilka skidor har ni?
 
Har en Fjällpulken Transporter med hemmagjorda skaklar av elrör och rep, där repet tar upp all kraft. Elrören mer håller ordning på repet, och håller emot i måttligt medlut. Jag har bara använt detta när jag gått med snöskor. Har bara ett midjebälte, och när pulkan trycker på och vill kasa i sidled låter jag bara det ske och bältet rotera kring midjan. I kraftigare medlut roterar bältet ett halvt varv och pulkan får glida före mig. För mig på snöskor fungerar detta bra, kanske det kan fungera även med skidor.
 
Skidor kan sannolikt vara lite riskablare än snöskor med metoden i inlägget ovan om man har svårt att få fäste när det är hårt före och brant och pulkan är tung.

Är man flera på skidor och en pulka så gillar jag tekniken där en går före och drar pulkan medan en går bakom med ett repsnöre i handen till bakdelen av pulkan för att hindra att pulkan kanar ned i fallinjen.

Thure
 
Vad duktiga ni är på telemark, är det svårt att lära sig?
Jag har inga problem med vanlig slalom med har aldrig provat telemark.
Vilka skidor har ni?

Telemark är mkt en fråga om psykologi och självförtroende. I den typ av snö som ses i slutet av filmen är det någotsånär enkelt att lära sig. På skavler och bristande skare så kan det vara väl tufft.

Vi har Fischer E109 resp E99.

Thure
 
Pulkaproblemet i utförsbacke

Ja.. utmaningen med pulka är oftast utförsåkningen. Inte blir det bättre av att packutrymmet är lite större så man kan ta med lite extra grejer heller;)

Jag delar erfarenheten av att man ska ha skacklar som sitter stabilt mot höfterna så man kan hjälpa till att hålla pulkan plan och också försöka förhindra sladd om det är hårt före. Detta gör jag genom att hålla händerna på skacklarna bakom ryggen och försöker vrida emot.

En "grej" jag använt senaste åren är en enkel lösning med ett rep som jag sätter mitt på pulkans långsida. Repet ska vara så långt att jag kan dra det under pulkan och sätta fast det med karbinhake eller knyta på andra sidan. Då går repet under pulkan och bromsar lite lagomt. Det motverkar också sladd om det är hårt före. Självklart använder man detta bara när det är brant utför och pulkan riskerar knuffa på så det blir obekvämt. Med karbinhake på ena sidan är denna "apparat" lätt att ta av och på.

God tur!
 
Jag har prövatt alla möjliga sätt och inget har gått riktigt bra. Förutom förra året provade jag ett helt nytt sätt som var kanon på alla sätt. Jag lägger all utrustning på pulkan, både skidor och stavar. Sedan så sätter jag mig mitt på och styr och bromsar genom att trycka ner kängorna i backen. Det var det absolut snabbaste och säkraste sättet jag testat. Jag fimade det också, det syns 21 min in i filmen nedan:
https://m.youtube.com/watch?v=cWyvsCRyL4I
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Att svänga med turskidor! Turskidåkning 9
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
Spinspider Ostadigt nedför på turskidor!? Turskidåkning 25
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...