Vad har gått här?

Hittade dessa spår idag, i västra Skaraborg på en skogsbilväg med fruset grus. Någon som har en idé om vad som lämnat dessa spår? Handskarna på bilden är 23 cm långa. Som längst var det ca 120 cm steglängd (uppskattningsvis).
 

Bilagor

  • b001.jpg
    b001.jpg
    28.9 KB · Visningar: 1,062
  • b002.jpg
    b002.jpg
    33.1 KB · Visningar: 1,127
  • b003.jpg
    b003.jpg
    23.3 KB · Visningar: 1,130
  • b004.jpg
    b004.jpg
    20.6 KB · Visningar: 984
  • b005.jpg
    b005.jpg
    25.1 KB · Visningar: 950
  • b006.jpg
    b006.jpg
    25 KB · Visningar: 1,051
Inte häst då en sådan skulle ha lämnat hovavrtyck bredvid varandra i både skritt och trav. Galoppen är tretaktig och skulle inte alls se ut så där. Jag skulle helt klart säga bjärv...

img_4034_131613396.jpg
 
Svår form på spåren. När det är riktigt lätt snö kan det bli så att spår som sätts lite snabbare blir väldigt otydliga.
Det blir en luftkudde under foten vid nedslaget som "poffar" bort snön runt om.
Kan bli väldigt otydliga spår särskilt som så lätt snö ofta kommer med rejält kallt väder och därmed hård mark.

Jag hade också gissat häst men kan för lite om deras gångstilar osv. Kan det vara att spåren ligger så nära att egentligen flera nedtramp finns i varje spår?
 
Travhäst med sulky skulle jag säga. Handskbilderna visar två hovavtryck på/bredvid varann. Sulkyspåren är de tunna hjulspåren som omger hästspåren.
 
Ja häst är väl det mest troliga, liksom sulky, och att främre och bakre hov har trampat i på samma ställe. Jag kunde dock inte se spår efter hovar eller hästskor vilket gjorde mig konfunderad.
 
Senast ändrad:
Om det är en häst måste den vara rätt stor med tanke på bredden på avtrycken (23 cm) - det skulle innebära minst Nordsvensk (153-157 cm) eller Shire (160-190 cm). Om "steglängden" är 120 cm skulle det innebära en reell steglängd för en häst på 240 cm vilket är i kortaste laget för en häst även i samlad trav - i arbetstrav är steglängden ca 273 cm och i mellantrav ca 326 cm. Om det dessutom hade varit en travare hade bakbenen troligen varit längre isär då de har en tendens att "paddla" sig fram. Så om det är en häst så vete sjutton vilken ras det skulle kunna vara - Shettis med förvuxna hovar? Sedan skulle inte jag vilja sitta i en sulky med den minimala hjulbasen... ;)

https://www.youtube.com/watch?annot...&feature=iv&src_vid=_6WbPqiNajU&v=t4zdTn02PWQ
https://www.youtube.com/watch?v=fYzptZpn3QM
https://www.youtube.com/watch?v=PGQtZqTMxpg
 
Storleken på avtrycken. Som Pysen skrev så har nog snön 'puffat' undan. Så hovarna är nog mindre än 23cm.
Att en travande häst sätter bakhoven på ung samma plats som framhoven syns tydligt i filmerna du länkade till.
Men du har rätt om hjulbredden, ser snävt ut för att va sulky. Annan typ av vagn?
Kort steglängd o liten sulky, det måste förstås va en shettis med barnsulky...
Jag gissar på en fuxfärgad en:)
 
Svårt att avgöra avtryck med så lite snö och hård is under. Vad som förbryllar lite är att det inte syns kross skador på isen i spåren efter hästskorna (som dessutom kan vara dubbförsedda på vintern).

Tittar man på högra (närmaste) avtrycket på andra bilden ovanifrån kan man ana ett ev klövavtryck, och med storleken på avtrycken att dömma kan det ev vara en älg som gått här.
 
På översta bilden kan man se att "hjulspåren" svänger en aning åt höger och det verkar även fotavtrycken göra, vilket antyder att den som lämnat spåren dragit något efter sig. Om så är fallet så utesluter det i stort sett alla djur utom häst/åsna/mula. Skulle kunna vara en väldigt stor hund som drar någon form av vagn men storleken på avtrycket talar emot detta. Om inte avtrycket är väldigt påverkat av väder och vind.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.