Biltemas nya gaskök

Såg att biltema börjat sälja ett par nya gaskök. Ser ut att vara av fabrikatet Fire Maple (om det inte är kopior).

En liten toppmonterad brännare (Crux Lite-kopia) för 159kr.
www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-28-kW-37650/

Ett hopfällbart spindelkök för 179kr.
www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-26-kW-37651/

Litet smidigt vindskydd för 70kr.
www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Vindskydd-for-gasolkok-37652/


Var tvungen att impulsköpa spindelköket och blev positivt överraskad. Naturligtvis inte samma byggkvalitet och finish som märkeskök, men helt ok. Tyvärr har det ingen förvärmningsslinga, så det lär fungera bäst över nollan.

Plattan som benen sitter nitade i är i storlek som en snusdosa. Borrar man ur nitarna kommer brännaren passa direkt i Trangia (kommer dock krävas en distans då brännaren behöver komma upp en knapp centimeter till från plattan).
 
tyvärr går den ihoppfällbara inte att smygköra på samma sätt som trangias brännare om man skall smygköra som att koka ris under lock (i helt vindstilla situation) - det tenderar att bli glödvarm hatt och de småpoffar och har sig, men i övrigt så fungerar den som den skall
 
Såg att biltema börjat sälja ett par nya gaskök. Ser ut att vara av fabrikatet Fire Maple (om det inte är kopior). (...)
Anslutning till gaspatron och fäste för gasreglage ser lite annorlunda ut på den toppmonterade modellen, i övrigt helt lik FM 116T. Men är den tillverkad i titanium? Ser lite väl blank ut.
Den markstående känner jag inte igen, FM:s ser ut såhär.

Har du fått lite mer erfarenhet av köken sen du köpte dem? Håller de samma kvalitet som "originalen", är de ett mycket bra köp. Mina FM-kök (det äldsta sålt av tjeckiska Pinguin) har skött sig klanderfritt i numera rätt många år.
Även detta en FM-tvilling.
OBS att den faktiskt passar illa ihop med de bredstrålande FM-brännarnas kastrullstöd!
Antagligen OK på Hornet och andra"smala" brännare, men jag har inte haft tillfälle att testa.
 
Hur var ljudnivån? Ser ju lite jetmotor-varning ut på bilderna.
(Inte för att det behöver vara ett problem, men kul att veta)
 
Hur var ljudnivån? Ser ju lite jetmotor-varning ut på bilderna.
(Inte för att det behöver vara ett problem, men kul att veta)

Det lät inte så farligt tyckte jag. Om man ökar på då låter det rätt så mycket iofs men jag minskade ner lågan eftersom jag kokade i en liten titanmugg med handtag på, ville inte riskera att bränna dem.
Det kan nog bli lite instabilt med en större gryta på, eftersom köket är så himla litet.
Jag tänkte ha det som reservkök eller när jag bara ska koka lite vatten.
Ska testa det igen i helgen när jag har mer tid. :)
 
Köpte den lite större brännaren (70gram kanske?) på Biltema igår och provbrände lite idag. Jag är inget fan av konceptet med brännare ovanpå gasflaskan men jag måste säga att jag är mycket imponerad över hur fint den brinner. Ingen jetmotor här inte, och smygeldningen är mycket bättre än mitt primuskök. Dock så måste jag klura ut en lösning för att kunna använda mina eta-powerkastruller, värmeflänsarna skapar vissa problem tillsammans med benen på brännaren, benen måste breddas och längas på något sätt för att inte åka emellan flänsarna och ge kastrullen tillräckligt stöd.
 
Var på Biltema i går och klämde på deras gasbrännare / kök. Fungerar säkert men för mig personligen är ett köks funktion-tillförlitlighet en ren säkerhetsfråga, viktigare än tält och sovsäck. Skaffade en `backup-brännare´ till mitt ETA-Lite, en MTR Pocket Rocket ( på rea ) som passar perfekt. Gissar att den håller mitt friluftsliv ut;)
 

Bilagor

  • GR.2016-05-27.Primus-ETA-Lite-MTR-Pocket-Rocket,2.crop.jpg
    GR.2016-05-27.Primus-ETA-Lite-MTR-Pocket-Rocket,2.crop.jpg
    282.8 KB · Visningar: 8,267
Hur har det gått med era kök, är ni fortfarande nöjda med dem? Jag tänkte köpa mig den bredare brännaren (2,8kW) som kanske fungerar bättre om man vill använda stekpanna (Trangias).
 
När jag nyligen hade ett ärende till Biltema, hade de återigen den bredstrålande Fire Maple 116T-tvillingen på hyllan. Nu kollade jag extra noga, och den såg in i minsta detalj ut som både "originalet" och min identiska Penguin-version, som nu alltså skött sig klanderfritt i ca 7 år. Eftersom alla tre uppenbart tillverkas i samma fabrik, kan jag nog med rent samvete rekommendera även Biltema-versionen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
DoktorGlas Biltemas spindelkök Kök och brännare 5
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
ripnils Biltemas gas dyrare Kök och brännare 5
xxargs biltemas nya 'japan' kök Kök och brännare 11
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
Munge Biltemas gasolkök Kök och brännare 2
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
mördarsnigel biltemas gasolkök Kök och brännare 3
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.