Optimus Vega, Pro's & Cons!

Hej,

har någon där ute erfarenhet av det ganska nya Optimus Vega? Poängen är att man vänder upp och ner på gasbehållaren så funkar den även i minusgrader.

Min fråga, är det så enkelt? Fungerar gas verkligen problemfritt i -10grader.

Med vänlig hälsning, Micke
 
Hej,

har någon där ute erfarenhet av det ganska nya Optimus Vega? Poängen är att man vänder upp och ner på gasbehållaren så funkar den även i minusgrader.

Min fråga, är det så enkelt? Fungerar gas verkligen problemfritt i -10grader.

Med vänlig hälsning, Micke

Som jag förstår det, det som är problemet med gastuber som har en blandning av butan och propan är att propanet har högst tryck i kyla och förbrukas först. Ju mindre propan som finns kvar, desto sämre tryck i flaskan.

Vänder man på den så hamnar gasen högst upp i flaskan och istället flödar bränslet ut i flytande form. Propanet förgasas fortfarande i minus 10 och gör att den flytande gasen trycks ut. Men nu förbrukas propanet sist istället för först...

Fungerar bäst om man kör hela flaskan upp- och ner, ju längre man väntar med att vända på den desto mer propan hinner man bränna bort = sämre effekt även om man vänder på den så småningom (butanet förgasas inte i kyla och bildar alltså inget tryck).

...Whisperlite Universal är ett annat bra alternativ...den har också en lågtrycksanslutning som gör att gasen verkligen töms när man kör flaskan på vanligt sätt, inga slattar kvar...

//J
 
Men dessa kök kräver väl förvärmning när man kör vintertid (minusgrader) med gasoltuben upp och ner?

Alternativt är ju en flaska Sievert 2208 (ren propan) för vackra pengar.
Niklas
 
Jag skulle vilja veta exakt vad som skiljer tekniskt på denna brännare mot andra som gör att den fungerar bättre vid kyla. Jag förstår principen med att vända gastuben uppochner när det är kallt men mer då ? Att köra i snikläge och reducera gaspådraget går väl på övriga med ventil också.
Fattar inte riktig skillnaden...
 
Men dessa kök kräver väl förvärmning när man kör vintertid (minusgrader) med gasoltuben upp och ner?

Alternativt är ju en flaska Sievert 2208 (ren propan) för vackra pengar.
Niklas

Det räcker med att dra igång köket. De brännare som fungerar har förvärmningsslinga eller flänsar i brännaren som hettar upp den flytande gasolen.

...flytande gasol förgasas ju vid högst ca noll celsius (butan) så det krävs inte mycket...ha flaskan innanför jackan några minuter räcker för att starta.

//J
 
Jag skulle vilja veta exakt vad som skiljer tekniskt på denna brännare mot andra som gör att den fungerar bättre vid kyla. Jag förstår principen med att vända gastuben uppochner när det är kallt men mer då ? Att köra i snikläge och reducera gaspådraget går väl på övriga med ventil också.
Fattar inte riktig skillnaden...

Vet inte om jag förstår rätt...men brännare som saknar förvärmningsslinga eller motsvarande kan vara kinkiga att använda med vänd tub.

...lågtrycksventil är något annat och har betydelse när man använder gas på vanligt sätt dvs stående flaska. Dvs när flaskan nästan är tom och det är låg temp., säg ett par plus, så slutar brännaren att fungera eftersom trycket inifrån flaskan är för lågt. Med lågtrycksventil klarar köket att ge kokvärme även på sista slatten. Kök som jag vet har sådan ventil är Msr reaktor och whisperlite universal. Finns också ett toppmonterat kök som har det, minns inte märket fast jag har en själv :).

Finns säkert fler, men de flesta saknar...

//J
 
En annan kommentar om det köket: Man har inte nån vidare kontroll över lågan när man har gasbehållaren upp och ner.
 
En annan kommentar om det köket: Man har inte nån vidare kontroll över lågan när man har gasbehållaren upp och ner.

Stämmer bra också med W. Universal. I och med att man övergår till vätskedrift så får man samma problem med finregleringen som andra kök med ventilen vid bränsleflaskan.

...tycker inte det har någon större betydelse, för mig är vintertältning = snösmältning och enklare matlagning som klaras galant ändå...

//J
 
Hej,

Min fråga, är det så enkelt? Fungerar gas verkligen problemfritt i -10grader.

Med vänlig hälsning, Micke

Beror på vad du menar med problemfritt.

Du tappar som sagt regleringen när du kör på detta vis (matning med flytande gasol).
Har inte testat just Vega men vissa brännare fungerar bra att vätskemata, andra inte. Man kan ju anta att man optimerat just denna brännare att fungera bra vid vätskematning.

Har faktiskt sneglat litet på Vega också, men jag tror inte att jag får köpa något mer kök ;)
 
Skall man kunna finreglera fast det är vätskematat så måste det byggas som primus omnifuel/optimus nova med reglernål ända in i brännarens centrum och alltid reglerar på förgasad bränsle vare sig det är fotogen eller gasol.

att reglera på vätskesidan fungerar dåligt då det blir ytterligt känsligt samt slangens elasticitet är med och stör (och också kan hjälpa till att förstärka eventuella pulsationstedenser) och ger att responsen på regleringen blir väldigt fördröjt.
 
Konceptet är ju bra i stark kyla och gör gasköket lättanvänt.

Man börjar med fullfräs och vätskematning och smälter lite snö och får lagom varmt vatten.
Tar av det,ställer tuben i det och kör vidare med gasmatning gas med kärl två och har reglerbarhet.

Tuben får inte bli varmare än 50 , sådär 20-30 grader så har man marginal och man har full gasavgång iaf för en måltid med kaffe.
Tar det längre tid än en 10min får man kanske hetta upp vattnet en gång till.

Använder man ett litet kärl med bara några dl vatten så kan inte en -20 gradig tub bli för varm
om vattnet t.ex håller 60 grader nått.
 
Konceptet är ju bra i stark kyla och gör gasköket lättanvänt.

Man börjar med fullfräs och vätskematning och smälter lite snö och får lagom varmt vatten.
Tar av det,ställer tuben i det och kör vidare med gasmatning gas med kärl två och har reglerbarhet.

Tuben får inte bli varmare än 50 , sådär 20-30 grader så har man marginal och man har full gasavgång iaf för en måltid med kaffe.
Tar det längre tid än en 10min får man kanske hetta upp vattnet en gång till.

Använder man ett litet kärl med bara några dl vatten så kan inte en -20 gradig tub bli för varm
om vattnet t.ex håller 60 grader nått.

Så kan man iofs göra, men då kommer propanet att brännas av först och sedan sjunker effekten tills flaskan har bara butan kvar. Och då hjälper det inte att vända tuben, utan förgasad propan finns inget som trycker ut vätskan.

Rekommendationen är nog ändå att bara köra vätskematat i kyla dvs inte mixa gas/värskedrift med samma behållare...
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.