Skyddsjakt på svanar och tranor

Hur stort problem är det egentligen med sångsvanar och tranor i Sverige? Nu vill Jägarnas Riksförbund införa skyddsjakt på tranor och sångsvanar. De motiverar skyddsjakten med att sångsvanen har ett "ett aggressivt revirtänkande" och att tranor förstör jordbrukslandskapet.

Tranor gör skador på jordbruket är välkänt men finns det några uppskattningar på hur mycket de kostar varje år. Hur stora är skadorna i förhållande till viltskador från vildsvin och älg?

Jägare: Vi vill skjuta svanar och tranor

/Stellan
 
Ja, jisses! I sammanhanget bör man väl återigen komma ihåg att man inte ska blanda ihop Jägarnas Riksförbund med Svenska jägarförbundet (som organiserar majoriteten av landets jägare). Man ska inte heller blanda ihop Aftonbladet med andra seriösa tidningar som skriver om viktiga händelser i Sverige och övriga världen. Jag kommer ihåg den "gamla goda tiden" när inte Aftonbladet och Expressen kom ut på helgdagar, då kunde man köpa en snarlik kopia med liknande namn. Den innehöll inte en rad serös journalistik, detta gäller nu kvällspressen årets alla dagar.
Till ämnet, tranor kan väl vara ett bekymmer? Är det inte det man försöker lösa med gasolkanoner som ska skrämma iväg fåglarna med en knall?
Jag måste säga att antalet svanar har ökat högst markant under senare år, det är enbart glädjande. Men vad beror ökningen egentligen på?
 
Och så undrar jägare varför folk tror att de är skjutgalna?

Nu kommer såklart nån jägare att komma och säga att Jägarnas riksförbund inte representerar alla jägare utan bara en väldigt liten del. Men då undrar man ju varför alla de jägare som INTE håller med Jägarnas riksförbund tiger still?
 
Till ämnet, tranor kan väl vara ett bekymmer? Är det inte det man försöker lösa med gasolkanoner som ska skrämma iväg fåglarna med en knall?
Jag måste säga att antalet svanar har ökat högst markant under senare år, det är enbart glädjande. Men vad beror ökningen egentligen på?

Här uppe längs västerbottenskusten har har tranorna ökat enormt i antal dom sista 20 åren...från att man bara såg enstaka par, till flockar i hundratal. I trakterna där jag har sommarstugan används gasolkanon på dom mest utsatta åkrarna...problemet är att då flyttar sig flockarna till andra ägor, och nya kanoner sätts upp. Jag har inga siffror på vad skadorna kostar, men jag vet att vissa bönder drabbas hårt..
 
Liknande exempel. Tänk på alla stillatigande män som inte våldtar kvinnor, var är dom och varför engagerar vi oss inte i det på daglig basis? Jag tycker att det låter urbota dumt, svanjakt, och jag är jägare men jag orkar ärligt talat inte bry mig i den där frågan. Att man då automatiskt blir en dålig stillatigande jägare blir ju lite löjligt.

Och så undrar jägare varför folk tror att de är skjutgalna?

Nu kommer såklart nån jägare att komma och säga att Jägarnas riksförbund inte representerar alla jägare utan bara en väldigt liten del. Men då undrar man ju varför alla de jägare som INTE håller med Jägarnas riksförbund tiger still?
 
Men mig veterligen finns det ingen grupp med våldtäktsmän som går ut och påstår sig representera alla män. Men här har vi en grupp jägare som påstår sig representera alla jägare.
 
Så på den grunden bör alla jägare gå ut och ta avstånd från detta? Det blir ett elände att hålla koll på vilka organisationer som hävdar att jägare tycker si, män tycker så och bärplockare tycker nåt annat. Jag kommer inte att ha tid att sköta mitt jobb om det ska vara på det viset :)

Men mig veterligen finns det ingen grupp med våldtäktsmän som går ut och påstår sig representera alla män. Men här har vi en grupp jägare som påstår sig representera alla jägare.
 
Trana borde vara godare, svan är nog rätt mycket fett, som anka fast tjockare fettlager.
Eller sâ har jag helt fel.
 
Så på den grunden bör alla jägare gå ut och ta avstånd från detta? Det blir ett elände att hålla koll på vilka organisationer som hävdar att jägare tycker si, män tycker så och bärplockare tycker nåt annat. Jag kommer inte att ha tid att sköta mitt jobb om det ska vara på det viset :)

Ja men då ska du heller inte klaga på om folk tycker att du är dum som vill skjuta svanar och tranor.

Jag är nämligen övertygad om att 90% av de som läser Aftonbladets artikel tror att Jägarnas Riksförbund organiserar alla jägare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...