upplevelsesegling

Vi planerar en segling för ENBART TJEJER .Dom flesta kan ju stanna ombord kanske bara 1-3 v Så det går åt MÅNGA.Start aug 2010. Seriöst intresserade är välkomna ombord oxå i sommar.Vi seglar med en välutrustad Hallberg Rassy 46 Kolla på hemsidan www.hallberg-rassy.com
Klicka på ”previous models” i menyraden till vänster och sen HR 46 så ser du hur båten är .Det finns bilder där också.Båtens namn är ” OLYDIA II ”
Så här är resan tänkt.Vi startar mitten- slutet av aug från Stenungsund på västkusten.Vi seglar via Marstrand till Skagen och vidare till Egersund i Norge.Och redan på den turen kan vi få se Kaskelotvalar om vi har tur. Vi tar en tur i Egersund o bunkrar upp det sista inför överfarten.Sedan sålunda över Nordsjön till Skottland Första anhalt blir troligtvis Peterhead.Med tidvattenströmmarna tar vi oss till Inverness och här slussar vi in i Caledonian canal s Vi går in i och igenom Loch Ness (se upp för sjöodjuret Little Nellie).Vi gör några stopp här och var Är otroligt vacker natur här och givetvis inget tidvatten .Den som känner för en cykeltur genom skotska hedarna ska kunna göra det.Det ska kunna gå att hyra häst också.Sen kan man gå på båten på ett annat ställe förstås.För dessa ändamål finns en hopfällbar cykel o en hopfällbar liten kul EU moped som går att köra i 45 km/h.
Efter ett antal slussar kommer vi ut i Irlänska sjön.Och just där finns många av Skottlands mest berömda whisky destillerier som givetvis ska få besök.Vi seglar sen via ett flertal hamnar bla Dublin till Irlands syspets .Blir det dåligt väder kan vi hyra en bil o köra runt lite kanske tom ta oss till London o se en musical.
Från England via Lands end eller Scillyöarna över till Bretagne i Frankrike.Vi följer franska kusten en bit så vi kommer in i Loiredalen.För just nu i sept är det vinskördetid där och det vore ju synd att missa.Och lite längre söderut ligger ju både bordeaux och bourgogne Hoppas vi kan ”tanka” lite också.Sedan över Biscaya till Spanien o Rioja distriktet Ny ”tankning” men denna gång kanske mest fylliga röda viner.
Och fom med nu är det noggrann avtvättning av skor o inga strumpor som gäller.Alltid barfota ombord med nytvättade fötter.Detta för att undvika att få in ägg av kackelackor i båten För om fått in dom sen blir man ALDRIG av med dom!! Det är också absolut förbjudet att ta ombord kartonger av wellpapp.Allt annat måste rengöras noga!!
Småningom kommer vi till San Sebastian i Spanien Vi rundar nordvästra hörnet på Iberiska halvön och seglar vidare i medvind med hjälp av portugisiska nordan längs Portugals kust till bl.a Oporto .Dags för dom berömda portvinerna.I den portugisika nordan tar vi oss vidare söderut,besöker bl.a berömda Cascais och så Lissabon förstås och vidare till Algarve.Vi besöker ev Gibraltar annars vidare till Casablanca i Marocco och sedan Agadir Här tänkte vi hyra bil o besöka bl.a Marakech som ju är en fantastisk upplevelse.
Överfart sedan till Gran Canaria.På Kanarieöarna stannar vi sedan ett tag.Hur länge beror på hur många hamnar vi besökt under vägen men vi kan inte ge oss av västerut förrän tidigast 1a veckan i nov.Detta pga risk för orkaner.Vi går sedan från Gran Canaria söderut till Cap Verde öarna .Ev besöker vi ngn annan kanarieö också.Man räknar med 1 v segling mellan Gran Canaria och Kap Verde och drygt 2 v mellan Cap Verde och Västindien .
Det finns i princip 2 möjligheter antingen direkt till Bridgetown Barbados eller först till Brasiliens nordkust och längs Guyana och Surinams kuster till Trinidad.Sistnämnda rutten är visserligen kanske ngt kortare i distans men man kommer då så när ekvatorn att man riskerar sk doldrums dvs stiltje bälten som kan vara i veckor.Vi har diesel för 1 veckas motorgång men inte mer så detta södra alternativ kan vara oberäkneligt.

Vad som händer sedan vi väl kommit till västindien får vi se.En idé är ju att fortsätta genom Panama kanalen o ut till Galapagos.Då blir det söderhavet nästa!!
Annars tar vi oss norrut via västindiska ö-kedjan till Bahamas o Florida Sedan via Bermuda och Azorerna hemåt Beräknad hemkomst då juni 2011.
Men detta bestäms av det sk skeppsrådet.
Före varje frukost diskuterar och beslutar vi på ett demokratiskt sätt hur vi ska segla eller om vi ska segla eller kanske göra en sightseeing tur.Meningen är ju att vi ska uppleva så mkt som möjligt.En princip är därför att göra många seglingar på natten och vara i hamnar på dagtid tex när vi går ner mot kanarieöarna.Har vi kul stannar vi längre om inte drar vi.Alla måste säga sin mening så ingen känner sig överkörd eller inte får göra saker efter önskemål.Detta är enormt viktigt.Vi är ju ute för att njuta och koppla av och ha kul och trevligt ihop och inte för att göra någon slags seglingsprestation.Är det busväder stannar vi hellre i hamn.
Säkerheten är prioritet nummer ett.Båten är utrustad med såväl kustradio (VHF) som satelittelefon för att kunna kalla på hjälp.Satelittelefonen kan användas som modem så vi har tillgång till internet också.Dessutom finns navtex Detta för att alltid kunna ha aktuell väderprognos t.ex.Via t.ex Skype kan vi ju också ha kommunikation med dom hemma.Webkamera finns också förstås.AIS har vi oxå ombord Så vi vet alla fartyg inom 50nM
OBS Säg till era hemma kontakter att ladda ner Skype.Kontakt adress är Olydia II.Gratis nedladdning
Vidare finns nödraketer och en livflotte för 8 pers med proviant osv.
I livflotten liksom i båten finns sk EPIRB dvs en slags nödradiosändare.Denna sänder signaler via satelit så att sjöräddningen i Köpenhamn kan se var vi är på sina datorer
Alla ska bära livsele när man går på däck då det blåser eller gungar mkt.Vi kommer att öva ”man över bord” så att alla vet vad man ska göra i en nödsituation.Alla måste också lära sig radiokommunikation.Det finns flera brandsläckare.Alla måste veta var och hur man använder dom.En gokänd flytväst är givetvis ett måste för alla.
Loggar skall föras över tid för motorgång,strömförbrukning o strömförsörjning, rigginspektioner,vattenåtgång särskilt vad gäller dricksvatten.Dusch o tvättvatten kan vi ju alltid fixa med vår watermaker som alltså gör sötvatten av saltvatten.Den är dock strökrävande så sparsamhet är en dygd.Gasol o bensinförbrukning.Bensin används till det bensindrivna reserv elverket samt till gummibåtarna..2 utombordsmotorer 2 resp 9,9 hk till dessa.
Log förs givetvis också över fart kurs väder position o övriga händelser t.ex när vi såg valar osv.
Du kommer att få ansvar för vissa saker som ska kontrolleras en gång per dygn o rapporteras.
Det är absolut förbjudet att gå ensam på däck nattetid Därför ska segelytan i regel justeras nedåt när det blir mörkt
Kapten är läkare .Det finns ett välutrustat sjukvårds sortiment ombord alltifrån läkemedel av olika slag,bedövningsmedel,möjlighet att sy sårskador och spjäla vid benbrott.Även möjlighet till intravenösa dropp finns. .Smärre sår kan vi både sy och tejpa.
Men har du egna mediciner så ta med dom Tänk på att de kan va svårt att få exakt samma typ av tex P-piller så se till att detta räcker för hela tiden du ska vara ombord.Är du allergisk för ngt tex i matväg så tala om det så alla vet.Kolla också vad du har för försäkring tex rese,olycksfall o sjukförsäkring.Se till att premierna är betalda för tiden du är borta.
Båten är givetvis helförsäkrad
 
Hej!
Jag är en 30 årig tjej som har en egen liten segelbåt som jag köpte förra året, seglar den själv utan större problem, är dock fortfrande nybörjare. Har förarbevis & ska ta kustskepparen nu i höst. Jobbar som narkossköterska och arbetar även inom ambulanssjukvården i Stockholm, trygg och pålitlig. Jag skulle vilja följa med en del av sträckan för att lära mig mer om segling. Stort intresse för detta.

Soliga hälsningar Cecilia
Mail: systercecilia@hotmail.com
 
Hej!
Jag är en 30 årig tjej som har en egen liten segelbåt som jag köpte förra året, seglar den själv utan större problem, är dock fortfrande nybörjare. Har förarbevis & ska ta kustskepparen nu i höst. Jobbar som narkossköterska och arbetar även inom ambulanssjukvården i Stockholm, trygg och pålitlig. Jag skulle vilja följa med en del av sträckan för att lära mig mer om segling. Stort intresse för detta.

Soliga hälsningar Cecilia
Mail: systercecilia@hotmail.com

Hej
Du har fått mera info till din mail
Och till andra om ni inte vill skriva eran mailadress här så skicka ett privat meddelande till mej så kommer mera info
Välkomna
 
hej!

Hej!

Jag är ingen tjej, men er resa är min drömresa.

Eftersom jag olyckligt nog inte kan vara med tänkte jag fråga om ni vet något liknande eller någon kontakt till liknande där även en sån som jag kan få vara med?

Annars får ni ha en drömresa!

Med vänliga hälsningar

Erland

erland_karlson@hotmail.com
 
Hej på er

Det låter som ett fint resa. Kommer ni att ha någon hemsida som man kan följa er på? Det vore kul att få lite uppdatering.

Fick jag möjlighet att vara ledig så skulle jag gärna följa med. Kanske kan man planera in några veckor i novembermörkret. Har ni redan scheman och etapper bokade gissar jag?

Vill ni skicka mer info så är det välkommet.

Hälsningar o lycka till,

Liv
 
Segla aug 2010?

Hej!
Jag är en grymt seglarsugen tjej på 29 år som tycker detta låter spännande! Är denna segling fortfarande aktuellt? Jag letar efter båt och seglarsällskap under v 33 då jag är ledig, maila mig gärna om det skulle va möjligt för mig att få delta mån-sön eller några av dessa dagar. Jag har förarintyg och har även gått seglarskola. Är ganska flexibel med av-/påstigningsplatser. Mail: annka81@gmail.com. Mvh anna
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.